Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-15, 23:01
  #1
Medlem
Vet att min fråga är provocerande och att många kämpar fler år för sin musik. Dock kvar står min fråga. Är det i dagens samhälle möjligt att skapa en hitlåt, utan nämnvärt intresse etc. Tänker att det idag är lätt att skapa "musik".
Citera
2015-02-15, 23:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Vet att min fråga är provocerande och att många kämpar fler år för sin musik. Dock kvar står min fråga. Är det i dagens samhälle möjligt att skapa en hitlåt, utan nämnvärt intresse etc. Tänker att det idag är lätt att skapa "musik".
Ja detr fullt möjligt.

Success av Samir och Viktor vart ju sommarplåga, och nu är dom med i Melodifestivalen.
Citera
2015-02-15, 23:25
  #3
Medlem
DXmans avatar
den där kokain låten som går på radion "im in love with that coco" kräver ju inge direkt musikintresse eller kunskap, låter som något man gör när man är sjukt bäng och ett slött beat kommer på,

hur står som helst, trots att det handlar om kokain och hur man blandar och säljer
Citera
2015-02-15, 23:32
  #4
Medlem
Det går väl, men du måste ha känsla för musik, dock går känsla och intresse ihop ganska ofta. Men det går i alla fall.
Citera
2015-02-15, 23:40
  #5
Medlem
retrospectives avatar
Ja, det går alldeles utmärkt. Det finns dock ingenting som säger att just du kan göra det. En nära majoritet av alla hitlåtar som görs bygger fundamentalt på samma ackordprogression... vilket är ganska vidrigt, om man tänker efter.

Sist jag hörde progressionen ifråga så var det i någon Laleh-låt, och hon har ju slagit igenom... kan man väl säga?
Citera
2015-02-16, 01:27
  #6
Medlem
MADs avatar
Skulle svara nej det kan du inte.
Citera
2015-02-16, 08:15
  #7
Avstängd
Lavemangnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Vet att min fråga är provocerande och att många kämpar fler år för sin musik. Dock kvar står min fråga. Är det i dagens samhälle möjligt att skapa en hitlåt, utan nämnvärt intresse etc. Tänker att det idag är lätt att skapa "musik".
Intresse måste man ju ha har man inget intresse blir det ju pannkaka man behöver dock inte kunna spela instrument utan räcker med en bra låtide

Mer info finns i boken "the manual".
Citera
2015-02-16, 11:31
  #8
Medlem
Är det i dagens samhälle möjligt att skapa en bästsäljande kokbok, utan nämnvärt intresse för mat, böcker etc? Tänker att det idag är lätt att fixa ihop recept, ta bilder och editera ihop det i datorn.

Testa gärna resonemanget på fler områden, tex "Vinna SM i schack", "göra sig ekonomiskt oberoende genom att göra bra affärer på aktiemarknaden" eller "spela huvudrollen i en stor musikal på Göteborgsoperan", utan att ha något egentligt intresse för det.

Jag tror att det är fullt möjligt att skriva en låt, producera den och fixa ihop den hemma, men betänk att det är tusentals personer runt om i landet som gör samma sak och lägger ner hundratals timmar på en enda låt samtidigt som de har ett djupt, brinnande intresse och en passion för det de gör samtidigt som de har ägnat ännu mer tid åt att lära sig hur musik är uppbyggd och hur deras teknik och editeringsprogram fungerar.
Om inte de lyckas, varför skulle du göra det?

Du kan säkert få ihop en rätt ok låt, men om du med "hitlåt" menar "etta på billboard" eller "spelas dagligen på radio" så är nog svaret "nej".
Citera
2015-02-16, 12:44
  #9
Medlem
zerxezs avatar
Michael Jackson komponerade inte sina låtar på instrument utan helt i huvudet, alla instrument och arrangemang, not för not, ackord för ackord, kunde han sedan sjunga för gitarristerna etc. i studion. Men ja, detta är givetvis extremt ovanligt, och kräver en osannolik musikalitet och talang. Dock, varje människa som kan nynna fram en melodi i huvet, kan egentligen skriva en låt, så enkelt är det. Så ja, det är möjligt, men att sedan faktiskt producera låten kräver ju åtminstone ett samarbete med musiker, eller möjligen kan man kan göra allt på datorn nuförtiden, åtminstone inom vissa genrer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback