Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-15, 21:09
  #1
Medlem
Lindstroems avatar
Efter två deltävlingar av Melodifestivalen 2015 verkar det som Sissela Benns karaktär Filippa Bark blir ett av fikarummens stora samtalsobjekt i årets melodifestival. Hon är ju helknasig, tycker människor. Jag skulle vilja ta det ett tankevarv till.

Lite efterforskning visar att karaktären Filippa Bark härstammar från ett program som handlade om hur utvecklingsstörda har det i samhället. Nu ett antal år senare dyker hon upp framför 3 500 000 tv-apparater med sina egenheter som alltså härstammar från människor med utvecklingsstörning eller det som man kallar intellektuell funktionsnedsättning.

Jobbar själv med människor som har utvecklingsstörning och har gjort så i flera år.mig är det väldigt uppenbart att karaktären är inspirerad av den här kategorin människor. Det är en intressant tanke. Hur kan det egentligen vara ok år 2015 där alla är så oerhört lättkränkta?

Göra narr av en bög? Inte ok!
Göra narr av en muslim? Inte ok!
Göra narr av en jude? Inte ok!
Göra narr av en tjej? Inte ok?
Göra narr av en person med fysisk funktionsnedsättning som CP-Jonas? Inte ok!


Vi sitter där och skrattar, på sin höjd kanske vi vrider på oss för att det är så knasigt. Men vi reagerar icke. Är det inte märkligt och lite skrämmande att det är knäpptyst? Ingen tar dessa människors parti? Alla andra minoritetsgrupper är ju fulla av starka röster som skriker ut att DETTA ÄR INTE OK!! CP-störda i rullstolar som visar att der visst är att räkna med! Korvtransor som vinner melodifestivaler och visar att de är att räkna med! Men utvecklingsstörda är ju glada och omedvetna och tacksamma att göra narr av för de fattar ju ändå ingenting. Ingen räknar med dem!

Så, vad tycker ni då om att Sveriges Television väljer att på bästa sändningstid driva med människor med intellektuell funktionsnedsättning? Jag menar, sätt henne i en rullstol och det blir en helt annan grej. Då kanske inte svenskarna tycker att det är så roligt längre? Egentligen en jävla skandal eftersom folk med intellektuella funktionshinder säkerligen inte betalar tv-licensen för att bli pissade på av SVT.
Citera
2015-02-15, 21:20
  #2
Medlem
Polyklorfenols avatar
Ja, hon tog kalsonggrepp på dig i alla fall och gav dig en rejäl mental wedgie. Varför är du själv så lättkränkt å andras vägnar?

Sissela Benn är riktigt kul. Hon visar bara hur lätt det är att med små felaktigheter trampa helt i klaveret. Jag saknar den gamla Lorry-humorn, där man kunde driva med allt. Det var bättre förr.

Det är lika rätt att säga att alla som blir kränkta får skaffa lite självdistans. Bjuda på sitt handikapp, om det nu är ett sådant de har. Inte blir norrmän sura för norgehistorier. De ger igen.
Citera
2015-02-15, 21:27
  #3
Medlem
Lindstroems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Ja, hon tog kalsonggrepp på dig i alla fall och gav dig en rejäl mental wedgie. Varför är du själv så lättkränkt å andras vägnar?

Sissela Benn är riktigt kul. Hon visar bara hur lätt det är att med små felaktigheter trampa helt i klaveret. Jag saknar den gamla Lorry-humorn, där man kunde driva med allt. Det var bättre förr.

Det är lika rätt att säga att alla som blir kränkta får skaffa lite självdistans. Bjuda på sitt handikapp, om det nu är ett sådant de har. Inte blir norrmän sura för norgehistorier. De ger igen.

Klart som fan att dom har en handikapp och dom kan inte ge igen som någon jävla norrman.

Det enda jag ställer mig frågande till är inte om det är kul eller inte utan att det är ett jävla gnäll så fort något människa från någon annan grupp blir kränkt. Men här är det knäpptyst? Varför är det så?

Kan du inte fatta vad jag säger? Och förresten, inte fan drev Lorry med försvarslösa människor!
__________________
Senast redigerad av Lindstroem 2015-02-15 kl. 21:30.
Citera
2015-02-15, 21:29
  #4
Medlem
Jag kan omöjligt se att hon driver med förståndshandikappade. För mig är filippa bark ny bekantskap och jag ser, tar till mig karaktären med neutral bedömning. Och således ser jag henne som en lika udda/karismatisk figur som vi sett prov på massor av gånger, då gestaltade av allt från jarl borsen via sven melander och micke dubois till robert gustafsson mfl mfl. Benn spelar en tjej som praoar på svt och har sina ideer om hur förnya logotyper mm. Jag ser inget som tyder på funktionsnedsättning hos rollfiguren.
__________________
Senast redigerad av bohonos 2015-02-15 kl. 21:34.
Citera
2015-02-16, 11:42
  #5
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Jag kan omöjligt se att hon driver med förståndshandikappade. För mig är filippa bark ny bekantskap och jag ser, tar till mig karaktären med neutral bedömning. Och således ser jag henne som en lika udda/karismatisk figur som vi sett prov på massor av gånger, då gestaltade av allt från jarl borsen via sven melander och micke dubois till robert gustafsson mfl mfl. Benn spelar en tjej som praoar på svt och har sina ideer om hur förnya logotyper mm. Jag ser inget som tyder på funktionsnedsättning hos rollfiguren.
Ehh...Aspergers syndrom kanske?
Citera
2015-02-16, 11:45
  #6
Medlem
Nä, någon uppenbar funktionsnedsättning har Filippa inte. Hon är bara en lite udda figur och det är ju också det hennes humor går ut på. Sen tycker jag heller inte att det bör vara förbjudet att skämta om funktionsnedsatta, homosexuella eller någon av de andra grupperna du nämner. Det får vara nog med lättkränkthet nu.
Citera
2015-02-16, 11:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindstroem
Efter två deltävlingar av Melodifestivalen 2015 verkar det som Sissela Benns karaktär Filippa Bark blir ett av fikarummens stora samtalsobjekt i årets melodifestival. Hon är ju helknasig, tycker människor. Jag skulle vilja ta det ett tankevarv till.

Lite efterforskning visar att karaktären Filippa Bark härstammar från ett program som handlade om hur utvecklingsstörda har det i samhället. Nu ett antal år senare dyker hon upp framför 3 500 000 tv-apparater med sina egenheter som alltså härstammar från människor med utvecklingsstörning eller det som man kallar intellektuell funktionsnedsättning.

Jobbar själv med människor som har utvecklingsstörning och har gjort så i flera år.mig är det väldigt uppenbart att karaktären är inspirerad av den här kategorin människor. Det är en intressant tanke. Hur kan det egentligen vara ok år 2015 där alla är så oerhört lättkränkta?

Göra narr av en bög? Inte ok!
Göra narr av en muslim? Inte ok!
Göra narr av en jude? Inte ok!
Göra narr av en tjej? Inte ok?
Göra narr av en person med fysisk funktionsnedsättning som CP-Jonas? Inte ok!


Vi sitter där och skrattar, på sin höjd kanske vi vrider på oss för att det är så knasigt. Men vi reagerar icke. Är det inte märkligt och lite skrämmande att det är knäpptyst? Ingen tar dessa människors parti? Alla andra minoritetsgrupper är ju fulla av starka röster som skriker ut att DETTA ÄR INTE OK!! CP-störda i rullstolar som visar att der visst är att räkna med! Korvtransor som vinner melodifestivaler och visar att de är att räkna med! Men utvecklingsstörda är ju glada och omedvetna och tacksamma att göra narr av för de fattar ju ändå ingenting. Ingen räknar med dem!

Så, vad tycker ni då om att Sveriges Television väljer att på bästa sändningstid driva med människor med intellektuell funktionsnedsättning? Jag menar, sätt henne i en rullstol och det blir en helt annan grej. Då kanske inte svenskarna tycker att det är så roligt längre? Egentligen en jävla skandal eftersom folk med intellektuella funktionshinder säkerligen inte betalar tv-licensen för att bli pissade på av SVT.

Du har missat poängen. Filippa Bark(hon är inte speciellt kul enl min bedömning) är en karaktär som ska föreställa en fjortis. Hon är alltså inte mentalt handikappad på något sätt
Citera
2015-02-16, 12:03
  #8
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Du har missat poängen. Filippa Bark(hon är inte speciellt kul enl min bedömning) är en karaktär som ska föreställa en fjortis. Hon är alltså inte mentalt handikappad på något sätt

Det är i så fall ett otroligt dåligt skådespel (vilket det ju faktiskt är, skittråkigt) eftersom fjortisar generellt sett pratar mycket fortare och sällan har någon som helst eftertänksamhet i det som de gör.

»Filippa Bark« är så långt från humor man kan komma. I scenen där hon kom med förslag på en ny logotyp var det enda notabla följande:

1. De övriga tre spelade bra

2. Den text, »mötet«, som hon skrivit på tavlan var plötsligt försvunnen när de övriga tre försvann.
Citera
2015-02-16, 12:37
  #9
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindstroem
Klart som fan att dom har en handikapp och dom kan inte ge igen som någon jävla norrman.

Det enda jag ställer mig frågande till är inte om det är kul eller inte utan att det är ett jävla gnäll så fort något människa från någon annan grupp blir kränkt. Men här är det knäpptyst? Varför är det så?

Kan du inte fatta vad jag säger? Och förresten, inte fan drev Lorry med försvarslösa människor!
Det är knäpptyst för att grupper har tydligen rätt att driva med sig själva. Jonas Gardell får göra bögskämt, Babben Larsson får göra fetto- och kvinnoskämt, och så vidare. Andra får inte för det är inte deras grej. T.ex. Johan Rheborg får (numera) max göra skämt om hur uselt det är att vara vit medelålders man. Den här tjejen baserar sin "komik" på oerhört dålig timing och fruktansvärt förutsägbara skämt. Hon är som en treåring som kommer och visar en "teckning" och trots att det ser ut som diverse aggressiva slumpmönster med alla kritor i asken måste man ju då säga "oj det var jättefint!". Skillnaden är att hon är vuxen så man kan ju inte följa upp med "vad föreställer det?", utan måste låtsas att det faktiskt är roligt, precis som när valfri kvinnlig komiker drar sitt tionde raka icke-roliga mensskämt.

tl;dr hon är ett mongo helt enkelt
Citera
2015-02-16, 13:12
  #10
Medlem
Enligt synpunkter från tittare på SVT tyck till, gråter barn som är utvecklingsstörda eller glasögonbeprydda vid åsynen av Filippa bark. Förskräckligt att hon gör sig lustig på deras bekostnad. I lördagens Malmö mello, levererade hon dock några roliga kommentarer; "Har man en cykel i Malmö, har man ingen cykel", "Malmö, tredje rikets största stad" och "Horby"
Citera
2015-02-16, 13:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ehh...Aspergers syndrom kanske?


Nja, det ligger i din värdering. Tror inte det finns en enda tanke bakom Siselas utmejsling kring sin karaktär som rör Aspergers eller liknande.

För att en karaktär skall kunna vara rolig behövs en udda framtoning. Därav mina exempel på andra komiker son gestaltat roliga figurer. Går ju applicera alla möjliga sjukdomar/handikapp på de alla rollfigurer om man tycker det är givande. Kanske vi skall hålla oss till att ha en armada av Adde Malmbergare och den "humor" han står för. Hans karaktär (straight man)som ståuppkomiker är så normal att man dör av leda.
__________________
Senast redigerad av bohonos 2015-02-16 kl. 13:38.
Citera
2015-02-17, 10:46
  #12
Medlem
Bret-Harts avatar
Hon är fruktansvärt dålig i all sin framtoning,så jävla sämst bara helt enkelt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback