Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-15, 20:10
  #1
Medlem
Med tanke på den senaste Flashback-läckan och att onlineföretag inom Schibsted/Bonnier/Kinnevik mfl kan ha varit inblandade så är jag fast besluten om att inte hamna i samma fälla igen.

Låt säga att jag heter Bo Rune Oscar Andreasson. Mitt riktiga tilltalsnamn är Oscar. Skulle jag kunna beställa varor som "Bo Andreasson" istället? Ha det namnet på min dörr? Presentera mig som det när jag kontaktar kundtjänst?

Dvs jag använder Bo Andreasson som mitt namn i stort sett överallt, utom när de automatiskt hämtar personnummer?
Citera
2015-02-15, 20:14
  #2
Avstängd
folvidons avatar
klart du kan det. har du dubbla efternamn med så kan du blanda hej vilt så och ev. använda C/o adress om du vill.

så länge du kallar dig för något du faktiskt heter så kan inte det klassas som falsk identitet.
Citera
2015-02-15, 20:17
  #3
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Sen är ju frågan om det ger någon effekt?

Ditt personnummer är ju fortfarande kopplat till ditt fullständiga namn, så vad du väljer att använda som tilltalsnamn borde inte påverka något.
Citera
2015-02-15, 20:21
  #4
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f24rqfc
Med tanke på den senaste Flashback-läckan och att onlineföretag inom Schibsted/Bonnier/Kinnevik mfl kan ha varit inblandade så är jag fast besluten om att inte hamna i samma fälla igen.

Låt säga att jag heter Bo Rune Oscar Andreasson. Mitt riktiga tilltalsnamn är Oscar. Skulle jag kunna beställa varor som "Bo Andreasson" istället? Ha det namnet på min dörr? Presentera mig som det när jag kontaktar kundtjänst?

Dvs jag använder Bo Andreasson som mitt namn i stort sett överallt, utom när de automatiskt hämtar personnummer?
Som andra redan sagt, så kan du självklart använda dina namn hur du själv vill. Det finns ingen lag som reglerar att du måste ha ditt tilltalsnamn på din dörr - eller vid köp osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback