Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-16, 18:27
  #13
Medlem
Kan du högerklicka på driven och välja Egenskaper? Gå till säkerhetsfliken och välj "redigera". Kolla så att alla konton som listas har full kontroll, om där inte finns några, lägg till ditt eget konto. Nu bör du kunna komma åt filerna.
Citera
2015-02-16, 19:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.belpitt
Kan du högerklicka på driven och välja Egenskaper? Gå till säkerhetsfliken och välj "redigera". Kolla så att alla konton som listas har full kontroll, om där inte finns några, lägg till ditt eget konto. Nu bör du kunna komma åt filerna.

Då säger den;
Ett fel inträffade när ändringarna skulle utföras. Åtkomst nekad.
Citera
2015-02-16, 20:39
  #15
Medlem
DennisOlofs avatar
Bo-lars, låter konstigt, om du inte kört med någon kryptering eller liknande och du kör hårddisken externt eller som en extra disk (dvs du bootar inte ett operativ från den). Då ska du komma åt allt på hårddisken och kunna kopiera det.

Total Commander är bra annars, ett smidigt program som gör att man mycket lättare, än i windows kan visa dolda filer, kataloger osv och ta sig runt på hårddisken utan att windows skriker som en galning. I win7, win8 osv, orkar man ju inte hålla på med filhantering på C: (systemdisken) utan det där programmet. Men blir galen efter en stund på hur muppig windows är, klagar på rättigheter och allt.
Citera
2015-02-16, 21:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Bo-lars, låter konstigt, om du inte kört med någon kryptering eller liknande och du kör hårddisken externt eller som en extra disk (dvs du bootar inte ett operativ från den). Då ska du komma åt allt på hårddisken och kunna kopiera det.

Total Commander är bra annars, ett smidigt program som gör att man mycket lättare, än i windows kan visa dolda filer, kataloger osv och ta sig runt på hårddisken utan att windows skriker som en galning. I win7, win8 osv, orkar man ju inte hålla på med filhantering på C: (systemdisken) utan det där programmet. Men blir galen efter en stund på hur muppig windows är, klagar på rättigheter och allt.

Total commander låter mig inte öppna de filer som disken innehåller, men jag kan se dem...
Citera
2015-02-16, 21:39
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-lars
Total commander låter mig inte öppna de filer som disken innehåller, men jag kan se dem...
Skulle du vilja gå in på kontrollpanelen och användare och undersöka så att du inte sitter på ett standardkonto.

edit: har hittat många andra som har samma problem som dig. Det är ett behörighetsproblem som ibland, av någon anledning, följer av att disken har suttit i ett annat system. Det som mr.belpitt säger ovan borde fungera. Tillse att gruppen Administrators har fulla behörigheter till disken.

Det verkar dock finnas användare som trots detta inte fått ordning på det... http://superuser.com/questions/51306...-external-disk
Denna användare löste tillfälligt problemet genom att avaktivera UAC och göra en omstart. Ingen ideal lösning dessvärre, men du kanske kan komma åt filerna på det sättet.
__________________
Senast redigerad av pf10 2015-02-16 kl. 21:50.
Citera
2015-02-17, 10:54
  #18
Medlem
Jag kan upplysa om att det funkade att stänga av AUC helt och hållet. Jag kommer då åt filerna, men trots detta kan jag inte ändra så att disken delas med alla användare. Håller nu på att kopiera de filer jag vill ha och ska sen prova att formatera disken., Funkar det så har jag ju lite extra lagringsspace.
Citera
2015-02-17, 11:00
  #19
Medlem
DennisOlofs avatar
Bo-lars, då måste det vara något du gjort innan som hindrar att du kommer åt filerna.

I normala fall om man t.ex. kör windows och kör med vanlig konto (som admin) så finns det inte några filer man inte kan komma åt eller kopiera.

Men är det så att du kör operativet på disken samtidigt, då kan du ju få problem, bootar man från en bootcd och startar ett operativ den vägen så ska det inte vara några problem, filerna ska gå att kopiera då om inget speciellt gjorts.

Är du verkligen inloggad som adminstratör ?
Citera
2015-03-08, 19:31
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Bo-lars, då måste det vara något du gjort innan som hindrar att du kommer åt filerna.

I normala fall om man t.ex. kör windows och kör med vanlig konto (som admin) så finns det inte några filer man inte kan komma åt eller kopiera.

Men är det så att du kör operativet på disken samtidigt, då kan du ju få problem, bootar man från en bootcd och startar ett operativ den vägen så ska det inte vara några problem, filerna ska gå att kopiera då om inget speciellt gjorts.

Är du verkligen inloggad som adminstratör ?

HElt hundra på att jag är inloggad som admin. Antar att windows på den disken bråkade på nåt sätt. kopierade det jag ville ha och formaterade sen. Nu använder jag den som backupdisk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback