Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-15, 13:38
  #1
Medlem
Hade en alldeles nyss "avslutat" tråd här på forumet där jag fick en hel del synpunkter och tips gällande
problem med min dator ! Det kommer bli en ny i veckan!
Men i felsökandet på datorn kollade jag upp med hastigheten från routern, och då visades att när data
skickades trådlöst var det bara c:a 8/9 enligt bredbandskollen, men när jag körde via kabel var det c:a 80/90, och jag har Telia fiber 100/100.

Namnet på routern är TG789, och enligt en bekant så skulle det problemet kunna bero på att routern är
av enklare sort!
Jag har provat att byta kanal på den efter instruktioner från Telia, men det gjorde ingen skillnad !

Så att i samband med att jag nu byter dator tänkte jag se till att även ha en snabb trådlös router.
Tyvärr är det så att jag , av praktiska skäl,inte kan dra kabel,utan måste köra trådlöst !

Vad ska jag ha för router? Gärna en så pass bra så att jag inte behöver ha en wifi förlängare för att
kunna ta med mig datorn till källaren!
Jag har provat såna där som man stoppar in i vägguttaget,men det verkar inte fungera pålitligt.Kanske
beror det på att där datorn finns är det en annan fas i husets elsystem.Men jag har fått det att fungera ett tag, men rätt var det är slutar det att funka!
Det finns ju hur mycket som helst att köpa, men jag vet inte vad jag ska leta efter !
Citera
2015-02-15, 13:48
  #2
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara (Nätverk)
/Moderator
Citera
2015-02-16, 22:01
  #3
Medlem
För att kunna ge dig råd vad du bör ha för router är det bra om vi vet mer om hus stort hus du har samt material etc.

Tyvärr så är ju inte trådlöst det bästa. Man får räkna med tappad hastighet och även ganska mycket om vi pratar lite större avstånd mellan dator och router och olika våningsplan med betong emellan etc ....
Citera
2015-02-17, 19:38
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Så dålig är inte TG789 kan jag lova dig. Har du den farten när du är i samma rum som routern eller sitter du i källaren?

Du har säkert ett dåligt nätverkskort i datorn eller du har inte uppdaterat dess drivrutiner.
Finns att köpa USB-modem.
Citera
2015-02-17, 19:46
  #5
Medlem
Fleptuts avatar
Bredbandskollen är inte alltid pålitlig när man mäter över sitt trådlösa och det är ett Thomson modem.

Jag bytte mitt Thomson mot en Asus router och då mäter det 130ca ner och 140 upp på min 100/100 Telia fiber. Innan när jag mätte på mitt Thomson hade jag typ 20ner och 40upp på det trådlösa.

Lycka till

Flep
Citera
2015-03-15, 11:18
  #6
Medlem
bl-gr-ns avatar
Fortsätter på tråden istället för att starta ny, då trådrubriken passar sååå bra.

Hur fungerar det att koppla in en 2-4 TB hårddisk på Telia TG799n v.2?

Har nu en Seagate Go-Flex Home NAS vars HDD börjar ge upp.
Problemet är att det går (så som jag förstått det) inte att byta HDD som man vill och Seagate har slutat marknadsföra nya HDD.

Uppenbart har Go-flex HDD en modifierade styrkretsar, för att bara fungera med Go-flex. Så HDDn kan inte användas med andra apparater (utan Go-flex NAS:en) inte heller går det att montera valfri HDD i Go-flex.

Undrar om det skulle fungera att strömma filmer och samtidigt surfa på nätet om Telia TG799 används för NAS:liknande funktioner?

Finns det någon begränsning för hur stora HDD TG799 kan läsa?
Skulle det fungera att driva 2,5" 2TB HDD med TG799:s två USB-portar?
Citera
2015-03-15, 15:33
  #7
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Fortsätter på tråden istället för att starta ny, då trådrubriken passar sååå bra.

Hur fungerar det att koppla in en 2-4 TB hårddisk på Telia TG799n v.2?

Har nu en Seagate Go-Flex Home NAS vars HDD börjar ge upp.
Problemet är att det går (så som jag förstått det) inte att byta HDD som man vill och Seagate har slutat marknadsföra nya HDD.

Uppenbart har Go-flex HDD en modifierade styrkretsar, för att bara fungera med Go-flex. Så HDDn kan inte användas med andra apparater (utan Go-flex NAS:en) inte heller går det att montera valfri HDD i Go-flex.

Undrar om det skulle fungera att strömma filmer och samtidigt surfa på nätet om Telia TG799 används för NAS:liknande funktioner?

Finns det någon begränsning för hur stora HDD TG799 kan läsa?
Skulle det fungera att driva 2,5" 2TB HDD med TG799:s två USB-portar?

Frågan har blivit en icke-fråga.
Provade en 2,5" HDD kopplad till TG799n v2, visst fungerar det men allt blev så långsamt.

Skaffar mig en ny NAS och ett par 3TB 5400 varv/min HDD i RAID.
Hoppas på längre liv på den NAS:ens diskar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback