Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-15, 00:49
  #1
Avstängd
Jag vet att detta inte är ett jätte alvarligt brott och att det är jävla onödigt att ha en laserpekare över huvudtaget. Men jag blev tagen när jag lyste mot några personer (lyste bara på marken runt dom) och blev kallad till polisförhör. Men jag är 15 år och vad ska jag säga på förhöret? Ska jag säga att jag inte vet att de är olagligt och ska jag säga att en kompis hade köpt en och det var därför jag köpte en eller ska jag bara säga sanningen. Och kan detta påverka min framtid?
Citera
2015-02-15, 00:57
  #2
Medlem
Späks avatar
Det lär falla som brott mot strålskyddslagen.

Du gjorde en dum grej, var ärlig med vad som hände under förhöret och ta sen ditt straff, Det blir nån ynka tusing i böter i värsta fall, men det är långt ifrån säkert att det blir så.

Ge fan i dessa lasers, de skadar bara.
Citera
2015-02-15, 01:03
  #3
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagVetVartJagBor
Jag vet att detta inte är ett jätte alvarligt brott och att det är jävla onödigt att ha en laserpekare över huvudtaget. Men jag blev tagen när jag lyste mot några personer (lyste bara på marken runt dom) och blev kallad till polisförhör. Men jag är 15 år och vad ska jag säga på förhöret? Ska jag säga att jag inte vet att de är olagligt och ska jag säga att en kompis hade köpt en och det var därför jag köpte en eller ska jag bara säga sanningen. Och kan detta påverka min framtid?

Att man inte vet att något är olagligt är sällan något som gör ett brott mindre allvarligt tyvärr.
Ett fall då det hade varit okej hade däremot varit om du exempelvis beställt en laserpekare som hade en tillåten ljusfrekvens (eller hur man nu klassificerar det) men att du istället har fått en som på något vis hade högre effekt, då hade din invändning om att du inte visste att den var olagligt kunnat hjälpa dig. Eller om lagstiftningen på området var väldigt oklar. Vilket den ganska sällan kan anses vara även om gemene man kan ha svårt att tolka lagtexten.

Att säga att din kompis köpt en är väl ingen lysande idé, om du då inte vill sätta din kompis i skiten också. Om det är det du vill så är det en lysande idé...

Det påverkar knappast din framtid speciellt mycket. Du är bara ett barn och är visserligen gammal nog att dömas till någon form av påföljd, men fängelse finns ju knappast på kartan för någon som bara är 15. Det är dessutom ett brott som förmodligen i framtiden, med tanke på din unga ålder, ses mer som ett pojkstreck än något allvarligt...

Detta kan likställas med att du kanske inte visste att det är 18-årsgräns här. Men du kommer ändå straffas för det med en avstängning när jag skrivit klart det här.
__________________
Senast redigerad av wh0re 2015-02-15 kl. 01:06.
Citera
2015-02-15, 01:08
  #4
Avstängd
folvidons avatar
erkänner du får du aningen lindrigare straff. visa att du är ångerfull också så kanske domaren är snäll mot dig.
Citera
2015-02-15, 01:19
  #5
Medlem
wh0res avatar
Rubrik justerad.

PS. Jag är medveten om att TS är under 18, och TS är därför avstängd, tråden behöver inte bli lidande för det. ds.

/Moderator
__________________
Senast redigerad av wh0re 2015-02-15 kl. 02:45.
Citera
2015-02-15, 01:37
  #6
Medlem
Bara att erkänna och säga att det inte ska upprepas, de tog en av mina lasrar för några månader sedan också, ingenting hände efter det... Tur att man har fler

f.ö åldersgräns på Flashback.
Citera
2015-02-15, 01:39
  #7
Medlem
Han skrev ju inte vilken effekt den hade. Hade den en effekt på 1 mW eller lägre så är det ju ingen fara när man pratar om brott mot strålskyddslagen. Det kan ändå handla om olaga hot, då en laserpekare kan misstas för ett lasersikte på ett vapen.
Citera
2015-02-15, 01:44
  #8
Medlem
Så länge dom inte har bevis så neka alltid.
Citera
2015-02-15, 01:52
  #9
Medlem
Hur som helst TS om du fortfarande följer din tråd så kommer ditt liv inte att bli förstört. Även om du skulle hamna i brottsregistret så är det något som kommer att anses som en bagatell hos en eventuell arbetsgivare i framtiden.
Citera
2015-02-15, 01:56
  #10
Medlem
realthugs avatar
Neka!
Citera
2015-02-15, 07:21
  #11
Medlem
bobafetts avatar
För många år sedan när lasermannen var en ljuspunkt i tillvaron, så satt jag och lekte med en laser ut genom mitt fönster in mot grannhuset. Det gillades inte av Kling & Klang. De ville prompt veta att det inte var ett sikte, som var monterat på en bössa eller liknande.
Citera
2017-08-16, 20:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagVetVartJagBor
Jag vet att detta inte är ett jätte alvarligt brott
Det är visst ett allvarligt brott då det eventuellt är försök till grov misshandel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback