Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-14, 21:37
  #1
Medlem
Har precis beställt lite nya datordelar. Innan jag installerar de nya grejerna i chassit så undrar jag ifall det är safe att dammsuga i chassit innan? Vet ju att det är känsligt det här med statisk elektricitet osv. Något jag bör tänka på?
Citera
2015-02-14, 21:42
  #2
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethrim
Har precis beställt lite nya datordelar. Innan jag installerar de nya grejerna i chassit så undrar jag ifall det är safe att dammsuga i chassit innan? Vet ju att det är känsligt det här med statisk elektricitet osv. Något jag bör tänka på?

Köp luft på burk istället.
Citera
2015-02-14, 21:43
  #3
Medlem
Om chassit är helt tomt så ja visst
Citera
2015-02-14, 21:52
  #4
Medlem
Scraps avatar
Skulle ta det jävligt lugnt med en dammsugare om du inte tagit ut komponenterna innan. Det är dömt att misslyckas känns det som.
Citera
2015-02-14, 22:07
  #5
Medlem
Helt rätt, var försiktig om du har komponenter kvar i chassit, använd då hellre tryckluft.
__________________
Senast redigerad av pf10 2015-02-14 kl. 22:29.
Citera
2015-02-14, 22:18
  #6
Medlem
Strychnos avatar
Dammsuga i datorn är ajjabajja!
Som tidigare sagts, kör med tryckluft istället.
Citera
2015-02-14, 23:50
  #7
Medlem
NotBads avatar
Att damsuga skulle kanske kunna råka suga in en sladd eller så, om du är klumpig. Men framförallt så är det ju ESD som man ska tänka på...

Håller med ovan, luft på burk.
Citera
2015-02-15, 00:25
  #8
Medlem
Skulle naturligtvis aldrig dammsuga i datorn med komponenterna i menade i tomt chassi. Luft på burk kändes säkrast. Men en fuktig trasa kan väl funka också?
Citera
2015-02-15, 00:32
  #9
Medlem
Red-Cloaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethrim
Skulle naturligtvis aldrig dammsuga i datorn med komponenterna i menade i tomt chassi. Luft på burk kändes säkrast. Men en fuktig trasa kan väl funka också?

Ja, är det tomt kan du alltid diska det om du vill. Bara det är torrt när du sätter in komponenterna.
Citera
2015-02-17, 11:20
  #10
Medlem
Lufttryck på burk tycker jag funkar sådär, då är det bättre att försöka ta med burken till någon som har en kompressor istället. Bilmeckar osv brukar ha.
Citera
2015-02-17, 13:03
  #11
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Lufttryck på burk tycker jag funkar sådär, då är det bättre att försöka ta med burken till någon som har en kompressor istället. Bilmeckar osv brukar ha.
då skall man låsa alla fläktar innan. De har en maxhastighet och vid för högt tryck så att fläkten snurrar kan den överskridas och då kan lagren skadas.

Låter lite overkill om du inte har VÄLDIGT dammigt hemma.
Citera
2015-02-17, 13:17
  #12
Medlem
Är inte hela hetsen angående statisk elektricitet överdriven. När jag hade pc burkar med stora chassin förr i tiden så brydde jag mig aldrig något särskilt. Jag körde bara in damsugarmunstycket och köttade runt (ganska brutalt också) tills att det var så dammfritt det gick. Jag hade aldrig något problem.

Tror det hela är överdrivet så de ska få sälja en massa krimskrams till källarfolk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback