Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-14, 17:07
  #1
Medlem
Hej ,
Vill gärna höra erfarenheter från resor till Gambia. Vad tror ni om att resa dit med barn?
Citera
2015-02-14, 20:16
  #2
Medlem
sparvsylts avatar
Personlig åsikt: Om du vill bli av med barnen samt resa hem med både ebola, aids och malaria, go for it.

Annan åsikt: Bor du på ett fämstjärnigt hotel och STANNAR på hotellet under hela resan så kanske det blir en bra semester.
Citera
2015-02-14, 22:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBBSEN
Hej ,
Vill gärna höra erfarenheter från resor till Gambia. Vad tror ni om att resa dit med barn?

Min mamma åkt dit på semester en gång. Hon kom tillbaka med amöbadysenteri.
Citera
2015-02-15, 11:03
  #4
Medlem
mohnomishes avatar
Bra idé! Vi var där när våra barn var 8 och 6. Åkte med ett av de stora charterbolagen, hotellet hade väl sett sina bästa dagar, och vi fick byta rum för att det första stank av fukt och mögel, men när det väl var överstökat hade vi i princip bara goda erfarenheter. Visst kan man barrikadera sig på hotellet om man vill slippa interaktion med lokalbefolkningen, men för oss är det en del av upplevelsen när vi reser.

Men med det sagt, det kan efter ett tag bli ganska påfrestande med alla som kommer fram och vill snacka och bli polare, eller bli din guide, eller sälja på dig något krimskrams. På stranden är en del beachbums riktigt fula då de riktar in sig på barnen... kanske ger dem en fin snäcka, och så kommer ditt barn springande... "pappa pappa titta vad jag fick"... sen vill killen ha betalt av dig!

Efter ett par dagar lät vi en ung kille som jobbade på hotellet bli vår guide för resten av vistelsen. Det var ett smart drag eftersom i hans närvaro höll sig de flesta säljartyperna lugna. Han tog med oss runt utanför turistområdena, till den lokala skolan där hans småsyskon gick (OK rektorn ville ha ett "bidrag"), till den lokala fiskehamnen (OK bossen där ville ha ett "bidrag"), på lunch hemma hos hans familj (OK föräldrana skulle ha en säck ris som tecken på respekt och vänskap). Men allt det var ändå lugnt, eftersom vi fick komma ut i den gambianska verkligheten. Killen tog även med oss på en fotbollslandskamp som råkade spelas just när vi var där, vilket var skitkul!

Naturligtvis ska ni äta malariaprofylax, dricka vaccin mot kolera och andra magåkommor samt vaccinera mot gulsot. Ebola och Aids lär inte vara någon risk för er, som den okunniga idioten ovanför skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av engelsmann
Min mamma åkt dit på semester en gång. Hon kom tillbaka med amöbadysenteri.

Var glad att hon inte kom hem med något veneriskt.
__________________
Senast redigerad av mohnomishe 2015-02-15 kl. 11:20.
Citera
2015-02-15, 16:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Bra idé! Vi var där när våra barn var 8 och 6. Åkte med ett av de stora charterbolagen, hotellet hade väl sett sina bästa dagar, och vi fick byta rum för att det första stank av fukt och mögel, men när det väl var överstökat hade vi i princip bara goda erfarenheter. Visst kan man barrikadera sig på hotellet om man vill slippa interaktion med lokalbefolkningen, men för oss är det en del av upplevelsen när vi reser.

Men med det sagt, det kan efter ett tag bli ganska påfrestande med alla som kommer fram och vill snacka och bli polare, eller bli din guide, eller sälja på dig något krimskrams. På stranden är en del beachbums riktigt fula då de riktar in sig på barnen... kanske ger dem en fin snäcka, och så kommer ditt barn springande... "pappa pappa titta vad jag fick"... sen vill killen ha betalt av dig!

Efter ett par dagar lät vi en ung kille som jobbade på hotellet bli vår guide för resten av vistelsen. Det var ett smart drag eftersom i hans närvaro höll sig de flesta säljartyperna lugna. Han tog med oss runt utanför turistområdena, till den lokala skolan där hans småsyskon gick (OK rektorn ville ha ett "bidrag"), till den lokala fiskehamnen (OK bossen där ville ha ett "bidrag"), på lunch hemma hos hans familj (OK föräldrana skulle ha en säck ris som tecken på respekt och vänskap). Men allt det var ändå lugnt, eftersom vi fick komma ut i den gambianska verkligheten. Killen tog även med oss på en fotbollslandskamp som råkade spelas just när vi var där, vilket var skitkul!

Naturligtvis ska ni äta malariaprofylax, dricka vaccin mot kolera och andra magåkommor samt vaccinera mot gulsot. Ebola och Aids lär inte vara någon risk för er, som den okunniga idioten ovanför skrev.



Var glad att hon inte kom hem med något veneriskt.

bidrog du en säck ris då? man vill inte dissa familjen liksom.
Citera
2015-02-15, 17:12
  #6
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engelsmann
bidrog du en säck ris då? man vill inte dissa familjen liksom.

Exakt, det går ju inte, så vi köpte en 20 kg säck i den lokala handelsboden som en anställd sen drog hem till familjen på skottkärra. Vår guidekompis tyckte iofs att vi skulle köpa två sådana säckar, men där gick gränsen för vår frikostighet...
Citera
2015-02-28, 12:44
  #7
Medlem
Själv kan jag rekommendera Zambia, Mycket fint land och trevligt folk
Citera
2015-03-01, 00:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Bra idé! Vi var där när våra barn var 8 och 6. Åkte med ett av de stora charterbolagen, hotellet hade väl sett sina bästa dagar, och vi fick byta rum för att det första stank av fukt och mögel, men när det väl var överstökat hade vi i princip bara goda erfarenheter. Visst kan man barrikadera sig på hotellet om man vill slippa interaktion med lokalbefolkningen, men för oss är det en del av upplevelsen när vi reser.

Men med det sagt, det kan efter ett tag bli ganska påfrestande med alla som kommer fram och vill snacka och bli polare, eller bli din guide, eller sälja på dig något krimskrams. På stranden är en del beachbums riktigt fula då de riktar in sig på barnen... kanske ger dem en fin snäcka, och så kommer ditt barn springande... "pappa pappa titta vad jag fick"... sen vill killen ha betalt av dig!

Efter ett par dagar lät vi en ung kille som jobbade på hotellet bli vår guide för resten av vistelsen. Det var ett smart drag eftersom i hans närvaro höll sig de flesta säljartyperna lugna. Han tog med oss runt utanför turistområdena, till den lokala skolan där hans småsyskon gick (OK rektorn ville ha ett "bidrag"), till den lokala fiskehamnen (OK bossen där ville ha ett "bidrag"), på lunch hemma hos hans familj (OK föräldrana skulle ha en säck ris som tecken på respekt och vänskap). Men allt det var ändå lugnt, eftersom vi fick komma ut i den gambianska verkligheten. Killen tog även med oss på en fotbollslandskamp som råkade spelas just när vi var där, vilket var skitkul!

Naturligtvis ska ni äta malariaprofylax, dricka vaccin mot kolera och andra magåkommor samt vaccinera mot gulsot. Ebola och Aids lär inte vara någon risk för er, som den okunniga idioten ovanför skrev.



Var glad att hon inte kom hem med något veneriskt.

Känner igen så mycket av det du skriver från när man själv var där, måste vara snart 10 år sedan. Vi åkte ner med familjen, när jag var 13 år, och stannade där i två veckor.

Håller med om att gambiafolket kan vara påfrestande ibland med allt krimskrams som dom vill sälja, men lyckas man slita sig från charterområdena för att se det lantliga gambia så är det helt klart värt det. Kan vara bra att hitta en riktigt bra guide för det.

Folket är överlag trevliga och den enda incidenten vi hade med dem var när några ficktjuvar komma över våra pengar när vi var på en marknad. Men tycker inte man kan döma ett helt land för det. Man får helt enkelt tänka på att dela upp pengarna så att inte bara en bär på allt samt att förvara dom säkert, så att man inte blir av med att på en gång om det skulle vara så.

Vi åkte även över till grannlandet Senegal för att åka på safari, något som säkert var det bästa på hela resan. Då fick man även se mycket av landet och komma ifrån turistfällorna.
Citera
2015-03-01, 12:49
  #9
Medlem
Som jag nämnde i en annan post om Gambia så kom jag tillbaka därifrån just igår.
Vad det gäller Ebola, ingen fara, det finns ingen Ebola där så var inte oroligt. Ebola finns enbart i Guinea, Sierra Leone och Liberia, ingen annanstans. Och även där avtar det och jag hoppas det tar slut snart för nästa min resa jag skulle vilja göra i Guinea kanske eller så. Eller kanske Senegal norra delen.

Utav Gambia såg jag bara en liten del på vägen från gränsen till Senegal, Casamance. Men mera såg jag inte. Dock det jag såg tilltalade mig inte så mycket, kanske längst kusten eller att göra en båtresa på floden kan vara bra. Man behöver inte åka med charter, går bra att resa ensam där, det finns många hotell att välja på.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2525362

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback