Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Håller med om det du säger utom det sista, är materialet utmattat så behövs ju desto mindre vikt än vad som är beräknat för rulltrappor, för att det ska brista. Är materialet utmattat så kan det ha passerat åtskilligt hundra människor med normal vikt och plötsligt brister det av en normalviktig människas tyngd eller så har en materialutmattning plötsligt resulterat i en akut försvagning och har rulltrappans beräknade maxbelastning plötsligt halverats eller mer, då kan en enda överviktig människa för all del orsaka att det brister totalt.
Jag vet ändå inte varför det ska ha någon betydelse vad kvinnan vägde, maxbelastningen på hissar anges i kilo väl synligt men rulltrappor måste ju ha minst hundrafemtio kilos viktanpassning på varje steg om man drar till i underkant. Tjockisar med två matpåsar är väl inte förbjuden att åka rulltrappa. Tänker osökt på tv-programmet Ullared, där åker det personer som står utmed varandra och halvt hänger över sina fullastade varuvagnar på rullbanden.
Jag har svårt att tro att hållfastheten halveras på ett ögonblick. Vi pratar om utmattning under 50 år. Om en man på 80 kg står på ett trappsteg utan att något händer, så står en 60 kg kvinna på samma trappsteg säker veckan därpå.
Det handlar om en successiv utmattning, där materialet tål mindre och mindre belastning med tiden. Hållfastheten ändras inte omedelbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
albypeter
Förklara varför vi kan utgå från det!
Och förklara vad som räknas som överviktig.
Ytterst ointelligent uttalande tycker jag
Vad som är överviktig är vedertaget, och utanför trådens ämne.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regnflingan
Du menar väl att vi INTE kan utgår ifrån det? Just pga av det du skrev tidigare att materielen var sliten och utmattad! Det kan ju lika gärna varit en smal kvinna med 2 tunga matkassar, eller så var materielen helt enkelt så utmattad att den nu gav vika för minsta lilla belastning och oturligt råkade just den kvinnan trampa på steget just då! Något kan ju ha lossnat eller akut gått sönder, vilket i sig kan innebära att steget inte klarade belastning övht. Så att utgå ifrån att kvinnan skulle vara överviktig tycker jag är fördomsfullt!
Ja, det är klart att bagage ska räknas in i kvinnans vikt.