Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-02-14, 18:01
  #25
Medlem
Observerads avatar
Min åsikt? Mja, de skitar ner och förstör samt får många av oss medborgare att må illa. I vissa orter ser man dem knappt men i andra, som t.ex där jag befinner mig nu, syns de överallt. Jobbiga, illaluktande och bidrar inte med ett skit förutom misär. De har absolut inget med Sverige att göra och borde verkligen inte vara här.

Ett land ska ta hand om sina egna först och främst. Vården i Sverige är åt helvete, gamlingarna lider fram till slutet, skolan är katastrofal och de som verkligen behöver och förtjänar hjälp från samhället får inte det.

Så länge det är så skiter jag fullständigt i fattiga rumäner eller svältande afrikaner. Det har liksom inget med nationalitet, hudfärg eller något annat idiotiskt att göra. Enligt mig är det inget annat än sunt förnuft att man prioriterar sina egna och de som har bidragit med något framför de som absolut inte gjort något för landet överhuvudtaget.

Begriper man inte detta är man enligt mig helt dum i huvudet.
2015-02-14, 19:24
  #26
Medlem
bikerfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Min åsikt? Mja, de skitar ner och förstör samt får många av oss medborgare att må illa. I vissa orter ser man dem knappt men i andra, som t.ex där jag befinner mig nu, syns de överallt. Jobbiga, illaluktande och bidrar inte med ett skit förutom misär. De har absolut inget med Sverige att göra och borde verkligen inte vara här.

Ett land ska ta hand om sina egna först och främst. Vården i Sverige är åt helvete, gamlingarna lider fram till slutet, skolan är katastrofal och de som verkligen behöver och förtjänar hjälp från samhället får inte det.

Så länge det är så skiter jag fullständigt i fattiga rumäner eller svältande afrikaner. Det har liksom inget med nationalitet, hudfärg eller något annat idiotiskt att göra. Enligt mig är det inget annat än sunt förnuft att man prioriterar sina egna och de som har bidragit med något framför de som absolut inte gjort något för landet överhuvudtaget.

Begriper man inte detta är man enligt mig helt dum i huvudet.

Kan verkligen hålla med föregående talare... Sunt förnuft och ren logik har inget med "rasism" att göra.
2015-02-14, 21:37
  #27
Medlem
Millediablos avatar
Vad lär sig tiggaren som får pengar, jo i Sverige kan man tjäna ihop sitt dagliga bröd genom att sitta på häcken. Den informationen tar tiggarkvinnan/mannen med sig till sitt hemland.

Kommer den informationen gagna nästa generation romer d.v.s deras hemmavarande barn? Kommer barnen prompt sättas i skola för att motverka fattigdom som leder till tiggeri, prostitution etc.

Svaret från samtliga utredningar och granskningar har entydigt visat på det omvända. Om detta beror på ålderdomlig mentalitet och kultur är inte jag rätt person att bedöma men givandet av allmosor kommer inte att råda bot på deras utsatthet.

Tvärtom kommer antalet tiggare öka till dess att brytpunkten nås, då kommer den svenska staten att punga ut bidrag efter bidrag. Detta kommer att ske när första larmet om svält bland romer uppdagas. Då menar jag ett par riktiga fall med dödsfall eller iaf nära ögat.
2015-02-14, 21:45
  #28
Medlem
Jag brukar ge mina torskbongar från Atg och Svenskaspel.
2015-02-15, 11:14
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaglillabara
okej ni hör rubriken. Min fråga är varför alla ska hata på tiggare istället för att visa lite medkänsla och ge dom fem kronorna ni får i växel till dom?

Jag är dock en mycket kort människa men när jag väl använde kontanter och får växel så ger jag. Dels för jag hatar växel och jag anser inte att någon människa som inte behöver de skulle sitta ute i flera minus grader för kanske någon femtiolapp i myt på flera timmar.

Men säg gärna eran åsikt.

Ja jag hatar inte tiggare, man måste respektera individen. Man måste tänka några steg längre och se helheten. För det första så har dom ett hemland, den staten ska hjälpa sina medborgare. Om den staten nu diskriminerar vissa av sina egna medborgare så borde dom inte fått vara med i EU innan problemet var löst.

Att ge tiggare pengar löser inte problemet, det flyttar problemet till ett annat land. Alla gör som dom vill och folk som ger pengar är naiva, eftersom fler kommer för det lönar sig. Lös roten till problemet istället.

Alla individer har rätt att söka lycka, jag förstår tiggarna och anser fortfarande att att rumänien har ansvaret för sina medborgare, inte svenska staten och dess medborgare. Därför får dom hej och ett leende istället för pengar

Edit: styckeindelning
__________________
Senast redigerad av Arne_Anka 2015-02-15 kl. 11:19.
2015-02-15, 18:43
  #30
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Jag ger inte pengar av den simpla anledningen att där går min gräns. Man ger inte bort pengar.
2015-02-15, 18:50
  #31
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalIstid
Ärligt, tänk efter!!...Tror du verkligen att maffian lägger tid på att samla ihop folk i Rumänien, skäppa dem hit, placera ut dem på strategiska platser och sedan springer runt och samlar in om någon fick en femma i hatten?? För mig låter det lika troligt som att maffian börjat panta burkar. OCH skulle du nu ha rätt och det visar sig att maffian lagt ner knarksmuggling, mord och annat för att i stället samla in femmor i hattar så är väl det bra, eller?

Du hör väl hur det låter? Tiggeriet är en del av hela spelet och det lurar en stor skara människor, dig själv inräknat som tror att de enbart tigger pengar under hela sin vistelse här.
2015-02-16, 00:11
  #32
Medlem
TKD_1337s avatar
Detta kan diskuteras i (FB) Vad ger ni tiggare? och (FB) Rumänska tiggare.... Låser denna. /MOD
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback