Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-09-05, 15:47
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag har precis blivit kontaktad av en headhunter för ett senior job inom betting på Malta och skulle behöva lite råd.

Lönen är 100,000 euro/Year plus bonus (vet ej % ännu).

Jag vet att det är en bra lön men hur långt kommer man med fru + två barn? Vill inte snåla på boende då vi bor bra i Sverige. Kommer att vilja ha minst 4 sovrum, gärna pool och trädgård alt. stor altan. De jag har kollat på spontant på nätet ligger runt 1700/mån, låter det rimligt.

Hur fungerar det sociala livet där nere (för en familj), hur fungerar det med dagis, hemhjälp osv. Min fru är för tillfället föräldraledig men kommer att vilja arbeta sen.

Jag har försökt att googla på det men finner mest svar och frågor för 20-åringar som jobbar inom kundtjänst.

Det känns mysigt att bo i värmen igen men det måste finnas ett bra socialt liv utanför arbetet också.

Stort tack för alla svar.


Vi bor här med två barn i Sliema, är inte 20 år men jag jobbar mer eller mindre inom kundtjänst. Tillsammans tjänar vi 55 000 € per år och lever väldigt bra. Vi hyr en lägenhet på 3 sovrum i Sliema för 1300€ inklusive räkningar.

Om du vill ha 4 rum, pool och allt annat så är det Tigne Point det gäller, där går lägenheterna på mellan 2000-6000€ / månad beroende på storlek, etc.

Hemhjälp har jag ingen aning om.

Skola kan du välja statlig som är ganska bra och är gratis eller så kan du välja privat som är relativt dyrt. Båda skolorna har maltesiska och engelska som språk, typ 80% engelska - 20% maltesiska. Kraven är att barnet ska kunna ta ett större prov på maltesiska på slutet av år 6.

Sociallivet är vad det är. Beror på vad man har för intresse. Finns ju Paceville men där finns det mest 20-åringar Det bor annars ca. 10 000 svenskar på ön och alla är inte 20

Värmen är OK, men du kommer nog tycka mindre om det efter något år. Har alltid ÄLSKAT värme och sommar men hatat vinter. Det har varit 30+ dag och natt de senaste 5 månaderna utan regn och själv längtar jag efter regn och kyla.
Citera
2016-11-02, 13:28
  #26
Medlem
arereds avatar
Jag jag planerar starkt att flytta till Malta så snart jag har möjligheten, men jag har några frågetecken som måste rätas ut!

Först och främst undrar jag hur man blir medborgare på Malta? Jag går i tankarna att arbeta inom IT-sektorn!

Sen, hur lätt är det att ta dit sin tjej ( icke eu-medborgare ) blir det mycket strul?

Vad är era åsikter om de kommunala skolorna på Malta? Jag vet att skolsystemet är inspirerat mycket från det brittiska. Man måste väl inte ens kommande avkomlingar i en privat skola?

Vad tycker Malteser om Svenskar?

Hur imponerar man på arbetsgivarna? Hur är arbetskulturen

Vilka områden rekommenderar ni för en ung kille som inte gillar party? Prisläget ska vara bra, nära till buss och matbutik osv. Vilka områden ska man undvika?

Vilket gym rekommenderar ni? Gärna nära området ni rekommenderar eller nära Paceville ( Inget gym med bara en stora köttberg )

Uppskattar om någon tar sig tiden och svarar
Citera
2016-11-02, 17:56
  #27
Medlem
2anRuless avatar
Finns det några jobb där, alltså som inte är sälj- eller iGaming-baserade? Teknisk support? Kundtjänst?
Citera
2016-11-04, 10:35
  #28
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Finns det några jobb där, alltså som inte är sälj- eller iGaming-baserade? Teknisk support? Kundtjänst?


Jag har sett en hel del jobb för de som kan programmera hemsidor, då på engelsktalande företag
Citera
2017-08-17, 13:11
  #29
Medlem
Hej! Tror detta blir mitt första inlägg på detta forum. Är sugen på att flytta utomlands inom något år pga att jag hatar den nordiska vintern och sommrarna blir bara sämre och sämre. Har inte spikat fast något speciellt land men har funderat på Kroatien/Spanien eller möjligtvis Malta. Har aldrig varit där men funderar på att dra ner dit ett par veckor och kolla hur livet där ser ut.

Hur är det med er som bor där, jobbar ni alla där eller jobbar ni annanstans. Som livet ser ut idag så har jag en bra lön och driver mitt eget enmanna företag, bara less på vädret har funderat på att jobba rotation i Norge, typ 2-3 veckor jobb och vara ledig 3-4 veckor. Då skulle jag hålla en liknande lön som nu men ändå ha såpass mycket ledigt från jobbet att ett liv vid medelhavet skulle vara möjligt. Någon annan på detta forum som jobbar i annat land? Hur är det med flygbiljetter till t.ex Norge, vad kostar det? Är det över huvudtaget vettigt det jag funderar på?

I dagsläget brukar jag vara på utlandsresor 6-7 per år men problemet med att vara egenföretagare är att inget händer på arbetsfronten när jag är på semester vilket alltid är ett problem.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2524839

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback