Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-14, 16:30
  #13
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, men då gäller köplagen istället. Det finns regler för reklamation även där.

Men det spelar ingen roll. För det är ju inte mot säljaren som TS vill reklamera utan mot tillverkaren.

Du kan inte lagen speciellt bra. TS har ingen rätt att kräva att hans dator ska lagas av apple för att Apple inte sålde datorn till honom. Därför gäller inte köplagen eller konsumentköplagen honom.

Reklamation

32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

33 § Utan hinder av 31 och 32 §§ får köparen åberopa att varan är felaktig, om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.


Avhjälpande och omleverans

34 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren. I stället för att avhjälpa felet får säljaren företa omleverans enligt 36 §.

Köparen har rätt att kräva omleverans, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta. Köparen har dock inte rätt att kräva omleverans, om det föreligger ett sådant förhållande som avses i 23 §. Köparen har inte heller rätt att kräva omleverans, om det är fråga om en vara som fanns vid köpet och som, med hänsyn till sina egenskaper och till vad parterna måste antas ha förutsatt, inte kan ersättas med någon annan vara.
Om säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet, har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att avhjälpa det.






35 § Köparen får inte kräva avhjälpande av fel eller omleverans, om han inte lämnar säljaren meddelande om kravet i samband med att han reklamerar eller inom skälig tid därefter. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.


36 § Även om köparen inte kräver det, har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen och utan risk för att köparen inte får sina egna kostnader ersatta av säljaren.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida.
Citera
2015-02-14, 16:38
  #14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Du kan inte lagen speciellt bra.

Sa mannen som inte verkar veta att det på EU-nivå finns lagar som gör att reklamationsrätten gäller oavsett om man är första eller sjunde ägare av varan. Kan man påvisa att felet är ursprungligt så gäller _minst_ två år inom EU, och i sverige gäller tre år (Nu förutsätter jag att den ursprunglige köparen är en privatperson som köpte av en juridisk person).
Citera
2015-02-14, 17:02
  #15
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sa mannen som inte verkar veta att det på EU-nivå finns lagar som gör att reklamationsrätten gäller oavsett om man är första eller sjunde ägare av varan. Kan man påvisa att felet är ursprungligt så gäller _minst_ två år inom EU, och i sverige gäller tre år (Nu förutsätter jag att den ursprunglige köparen är en privatperson som köpte av en juridisk person).

Datorn har ju ingen garanti kvar och han kan inte bevisa att felet var där från början. Att du hänvisar till köplagen säger bara hur dåligt påläst du är. Tror du blint på att alla lagar inom EU följs av alla företag? Även om han hade 3 år rek rätt så skulle han inte kunna få igenom det, speciellt inte om kvittot är utskrivet i första ägarens namn.
Citera
2015-02-14, 17:07
  #16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Datorn har ju ingen garanti kvar och han kan inte bevisa att felet var där från början.

Om du läser mina tidigare inlägg så finner du att jag redan påpekat det här med bevisbördan. Men, visst, om personen kan göra det sannolikt att en större batch maskiner drabbats av problemet så ser jag det inte som någon omöjlighet.

Du behöver inte kunna uppvisa några köpehandlingar när det gäller reklamationer (Det är något helt annat med garantier) mot en tillverkare. Jag skulle vilja se Apple hävda att de inte byggt datorn ifråga.

Jag, personligen, skulle inte lägga tid på att försöka driva en sån är fråga om inte Apple helt enkelt säger "Vi fixar det". Det kommer att ta för mycket tid, och därmed innebära ett inkomstbortfall. Men DET är en annan sak.
Citera
2015-02-14, 17:16
  #17
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om du läser mina tidigare inlägg så finner du att jag redan påpekat det här med bevisbördan. Men, visst, om personen kan göra det sannolikt att en större batch maskiner drabbats av problemet så ser jag det inte som någon omöjlighet.

Du behöver inte kunna uppvisa några köpehandlingar när det gäller reklamationer (Det är något helt annat med garantier) mot en tillverkare. Jag skulle vilja se Apple hävda att de inte byggt datorn ifråga.

Jag, personligen, skulle inte lägga tid på att försöka driva en sån är fråga om inte Apple helt enkelt säger "Vi fixar det". Det kommer att ta för mycket tid, och därmed innebära ett inkomstbortfall. Men DET är en annan sak.

Vad är det du säger människa? Inte visa köpbehandlingar. Det är kvitto som gäller vid reklamation och garantiärenden punkt. Du kan inte hävda att kvitto inte behövs vid reklamation för då skulle varenda jävel lämna in en vara som inte ens var 3 år gammal och hävda fel på produkten och sedan få pengarna tillbaka. Det är bedrägeri.
Citera
2015-02-14, 17:36
  #18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Vad är det du säger människa? Inte visa köpbehandlingar. Det är kvitto som gäller vid reklamation och garantiärenden punkt.

Garantiärenden: Ja. Här kan såväl säljare som tillverkare ställa ganska godtyckliga villkor för vilka dokument som skall finnas, samt om garantierna enbart skall gälla första ägare etc.

Reklamationsärenden Nej, här finns inga sådana krav. (Var i lagen ser du att man skall kunna uppvisa köpehandlingar? Vem var det som nyss gnällde på någon annan gällade att denne verkade obekant med texterna?)

Ditt argument faller på ganska många punkter i trådstartarens fall, vi kan lista några av dem.

Tillverkaren kan utan problem påvisa tillverkningsdatum för produkten via serienummer. (Alltså blir det lite svårt att hävda ett annat tillverkningsdatum)

Efter sex månader måste köparen bevisa att felet är usprungligt. Alltså blir det svårt att reklamera varor godtyckligt. Eftersom säljaren bara behöver säga "Nejdu, du får nog bevisa att det där felet fanns vid tillverkningen".
Citera
2015-02-14, 17:44
  #19
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akatora
I korthet är det väll som så att retina-tekniken har med två leverantörer...

Vad är det för teknik du talar om?
Citera
2015-02-14, 17:54
  #20
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Garantiärenden: Ja. Här kan såväl säljare som tillverkare ställa ganska godtyckliga villkor för vilka dokument som skall finnas, samt om garantierna enbart skall gälla första ägare etc.

Reklamationsärenden Nej, här finns inga sådana krav. (Var i lagen ser du att man skall kunna uppvisa köpehandlingar? Vem var det som nyss gnällde på någon annan gällade att denne verkade obekant med texterna?)

Ditt argument faller på ganska många punkter i trådstartarens fall, vi kan lista några av dem.

Tillverkaren kan utan problem påvisa tillverkningsdatum för produkten via serienummer. (Alltså blir det lite svårt att hävda ett annat tillverkningsdatum)

Efter sex månader måste köparen bevisa att felet är usprungligt. Alltså blir det svårt att reklamera varor godtyckligt. Eftersom säljaren bara behöver säga "Nejdu, du får nog bevisa att det där felet fanns vid tillverkningen".

Det här är helt meningslöst, Han har ingen rätt som konsument att göra reklamation eftersom lagen inte gäller mellan privatpersoner.
Citera
2015-02-14, 18:01
  #21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Det här är helt meningslöst, Han har ingen rätt som konsument att göra reklamation eftersom lagen inte gäller mellan privatpersoner.


Han har all rätt att reklamera direkt mot tillverkaren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback