Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-02-19, 04:20
  #25
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag tror du missade min poäng - det var seriösa fiskare som daltar med fisken för att plåta 25 bilder i olika vinklar och väga den på tre (minst) olika sätt och hävdar att de visar hänsyn mot fisken jag var ute efter...

Fisken ska inte vara ett ögonblick över vattenytan mer än nödvändigt. Det var poängen.

Min c&r-utrustning vid flugfiske är en peang - och den är vare sig skrymmande eller tung. Går jag på kusten efter öring så är utrustningen riggat flugspö, ett par extra tafsar (som alltid ligger i jackan) och en liten flugask. Fiskar jag strömmande har jag med mig lite mer flugor, men försöker (numer) hålla utrustningen till ett minimum.

En fuktad hand eller ännu bättre peangen i kroken med fisken i vattnet är fullgott - håv, avkrokningsmatta (iofs bra vid riktat fiske efter stor fisk med slemskikt) etc. är naturligtvis för det mesta overkill. Respekt för fisken tycker jag dock, som sagt, är viktigt.

Men det är viktigt att inte bete sig alltför elitistiskt - och jag hoppas att jag taggat ner lite med åren. Nu förtiden rycker jag (nästan) på axlarna åt folk som lägger nät. Inte riktigt kanske, men det stör mig iaf inte pss som förr.

Ah, jo, då missade jag poängen ganska rejält. Och jag håller med dig fullständigt. Det skulle inte heller förvåna mig ett dugg om det är precis de här vägning-och-troféfotomänniskorna som direkt efter fisketuren loggar på fiskesnack.com för att skälla ut någon nybörjare som råkat undslippa sig att han använder hullingförsedda krokar...


Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
-OT clean up-

Vad du krånglar till det med spoilers Kan väl inte vara sämre då:

Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback