Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-13, 10:22
  #1
Medlem
CoopColas avatar
Det är ett fiskeprogram på tv och jag tänkte "fan, det vore roligt att prova fiska". Mem sen tänker jag " Hm. jag hatar ju inte fiskar, vill inte döda dom"

Tänker ninså eller hatar ni bara fisken o gillar att mörda den?

/ Mvh bäng coopola
Citera
2015-02-13, 11:00
  #2
Medlem
Draedons avatar
Ja jag fiskar enbart pga. mitt hat mot fiskar.
Citera
2015-02-13, 11:15
  #3
Medlem
Starobrnos avatar
Jag fångar enbart stora elaka köttätande fiskar så att små snälla växtätande fiskar får ett tryggare liv. Inget hat, bara Peace & Love och omsorg om de svagaste.
Citera
2015-02-13, 11:16
  #4
Medlem
tzjs avatar
Hmmm. Om ni inte tramsar så låter jag ämnet ligga kvar. Det är upp till er nu.
/moderator
Citera
2015-02-13, 11:26
  #5
Medlem
Om du aldrig testat att fiska, gör det! Ogillar du tanken på att döda fiskar kan du ju bara kasta i de fiskar du eventuellt får

Angående frågeställningen dödar jag fiskar jag fångar om jag vill äta dem, eller alternativt använda dem som bete, ingenting jag gör för nöjes skull direkt.
Citera
2015-02-13, 11:36
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Om du aldrig testat att fiska, gör det! Ogillar du tanken på att döda fiskar kan du ju bara kasta i de fiskar du eventuellt får

Angående frågeställningen dödar jag fiskar jag fångar om jag vill äta dem, eller alternativt använda dem som bete, ingenting jag gör för nöjes skull direkt.

Så gör jag också, men med rådjur
Citera
2015-02-13, 11:44
  #7
Medlem
Repatrierings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Det är ett fiskeprogram på tv och jag tänkte "fan, det vore roligt att prova fiska". Mem sen tänker jag " Hm. jag hatar ju inte fiskar, vill inte döda dom"

Tänker ninså eller hatar ni bara fisken o gillar att mörda den?

/ Mvh bäng coopola

Såvida du inte är vegetarian så bidrar du också till "mördandet". Om du äter fisk så har någon fångat och avlivat fisken, om det sen är du eller någon sillstrypare från Göteborg spelar mindre roll, fisken är (förhoppningsvis) död när du häller remouladsås på den.

Jag gillar att fiska men det primära är inte alltid att få fisk utan att komma ut i naturen. Jag praktiserar även något som kallas catch & release vilket innebär att den fångade fisken släpps tillbaka. Känslan av att vara ute i naturen och spänningsmomentet där du inte vet vad som finns under ytan eller vad du kommer att få är själva grejen. Sedan har du ett "kampmoment" som, om du har lätt fin utrustning, är ganska roligt.

Jag har fått flera hundra fiskar av alla de slag de senaste åren. Av dessa har jag endast "mördat" en. Det var en hyggligt stor gös. Jag har samtidigt släppt tillbaka en hel hög gösar av olika anledningar. De har varit för små eller så har jag varit för långt hemifrån för att ta reda på fisken på ett bra sätt.

Blint industriellt rovfiske för profit är en helt annan sak.
Citera
2015-02-13, 14:12
  #8
Medlem
Jag fiskar enbart! för att jag hatar dom fiskejävlarna.
Vill få upp en fisk enbart för att skära upp den i små bitar medans den lever på sin sista syre
Citera
2015-02-13, 15:17
  #9
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hmmm. Om ni inte tramsar så låter jag ämnet ligga kvar. Det är upp till er nu.
/moderator
Jag var aningen onykter när jag skapade tråden men var helt seriös och vill att tråden ska hålla nivå..

Många säger att de fångar fiskarna och sen kastar tillbaka dem. Jag är okunnig inom fiske men om jag förstår rätt så är det en rätt vass krok man kör in i fisken.. Då fiskar ni ju inte för att få föda (vilket är ett, oftast, idiotiskt argument), utan för en naturupplevelse där ni även plågar och skrämmer djur.. Stämmer den analysen?

Varför gör ni så? Mår ni verkligen så bra av att vara i/på en båt eller en vattenkant, slänga ut en sylvass krok som sitter fast i en lina och en pinne, att det är värt att massa djur får uppleva något väldigt hemskt? Som sagt så är jag opåläst men jag utgår från att det inte är skönt för fiskarna att få krok i sig, vara uppe i luften och sen ner i vattnet igen.. Det låter ju som ett rent hat/ilska mot djuren.

Kan inte begripa att folk inte värdesätter varelser och liv mer än så..

Och någon sa ngt om veggie och jag äter inte kött öht Kan inte äta kött utan att få ångest när jag ser djuret ligga framför mig.
Citera
2015-02-14, 07:36
  #10
Medlem
Fleamans avatar
Sanningen är väl att folk inte bryr sig särskilt mycket om fiskarna. Att det gör ont tvekar jag inte alls på, men det finns väl betydligt hemskare hobbies än att fiska?

Att folk fiskar för att få en lugn/trevlig/fin naturupplevelse kan nog stämma, men jag hade blivit förvånad om jag hittade någon som faktist njöt av själva dödandet snarare än de andra aspekterna av fiske.
Citera
2015-02-14, 09:57
  #11
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Jag var aningen onykter när jag skapade tråden men var helt seriös och vill att tråden ska hålla nivå..

Många säger att de fångar fiskarna och sen kastar tillbaka dem. Jag är okunnig inom fiske men om jag förstår rätt så är det en rätt vass krok man kör in i fisken.. Då fiskar ni ju inte för att få föda (vilket är ett, oftast, idiotiskt argument), utan för en naturupplevelse där ni även plågar och skrämmer djur.. Stämmer den analysen?

Varför gör ni så? Mår ni verkligen så bra av att vara i/på en båt eller en vattenkant, slänga ut en sylvass krok som sitter fast i en lina och en pinne, att det är värt att massa djur får uppleva något väldigt hemskt? Som sagt så är jag opåläst men jag utgår från att det inte är skönt för fiskarna att få krok i sig, vara uppe i luften och sen ner i vattnet igen.. Det låter ju som ett rent hat/ilska mot djuren.

Kan inte begripa att folk inte värdesätter varelser och liv mer än så..

Och någon sa ngt om veggie och jag äter inte kött öht Kan inte äta kött utan att få ångest när jag ser djuret ligga framför mig.

Ja. Jag praktiserar, i princip (undantaget enstaka matfiskar) uteslutande c&r. Alltså, jag sätter (varsamt) tillbaks fisken och använder hullinglös krok.

Jag har dock inga som helst etiska bekymmer med det, för jag vet att en levande återutsatt fisk är väsenligen bättre för beståndet än en ihjälslagen.

Ett alternativ hade naturligtvis varit att sluta fiska. Men det vill jag inte. Att slå ihjäl fisk utan att äta den är imho signifikant värre än att fiska utan att slå ihjäl fisk...
Citera
2015-02-14, 14:53
  #12
Medlem
CoopColas avatar
Det är jättebra att inte döda fiskar.

Men ni värderar erat fritidsnöje än fiskarnas lidande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback