Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-12, 17:05
  #1
Medlem
Tjena

Jag byggde min egen dator för ungefär en månad sedan. Tog hjälp av en kompis som har byggt flertalet datorer förr.

Men nu en månad efter så skulle jag kolla temperaturen på mina komponenter i datorn och det visade sig att en av mina hårddiskar visade 74 grader?? Kan detta stämma eller är det någon bugg i programmet som jag kollar temperaturen med? jag använde ett program som heter OpenHardwareMonitor, vet inte om detta är det ideala programmet att kolla temperatur med men men...

Är min hårddisk verkligen 74 grader? eller är det en bugg?
__________________
Senast redigerad av accexd 2015-02-12 kl. 17:51.
Citera
2015-02-12, 17:15
  #2
Medlem
du skrev processor i rubrik och hårddisk i text ??
Citera
2015-02-12, 17:18
  #3
Medlem
HWmonitor är det bästa programmet för att mäta temperaturer.
Sedan en sak som jag missade när jag byggde min egen var att jag failade med chassifläktarna.
Det ska ju både finnas utblås och insug, jag gjorde ju givetvis så bara luften cirkulerade inuti så datorn blev tillslut väldigt varm. Kanske detta är ditt problem, annars vet jag inte vad problemet kan vara.
Citera
2015-02-12, 17:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
HWmonitor är det bästa programmet för att mäta temperaturer.
Sedan en sak som jag missade när jag byggde min egen var att jag failade med chassifläktarna.
Det ska ju både finnas utblås och insug, jag gjorde ju givetvis så bara luften cirkulerade inuti så datorn blev tillslut väldigt varm. Kanske detta är ditt problem, annars vet jag inte vad problemet kan vara.

Hur vet jag vilket håll fläktarna ska vara på? och ska man kanske ha en som blåser in luft och en som blåser ut? jag tror jag har två fläktar i mitt chassi!
Citera
2015-02-12, 18:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av accexd
Hur vet jag vilket håll fläktarna ska vara på? och ska man kanske ha en som blåser in luft och en som blåser ut? jag tror jag har två fläktar i mitt chassi!
Känn efter vilket det blåser ut eller in sen montera dem på plats.
Ja, smartast är väl att ha minst ett utblås då varmluft ackumulerar ganska snabbt i en dator
Citera
2015-02-12, 20:31
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av accexd
Hur vet jag vilket håll fläktarna ska vara på? och ska man kanske ha en som blåser in luft och en som blåser ut? jag tror jag har två fläktar i mitt chassi!

Du låter osäker hur många fläktar du ha. Tar reda på vad du har för fläktar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback