Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-12, 12:31
  #1
Avstängd
Pillertrillaren-s avatar
Tja. Skulle byta chassi för några dagar sedan och sätter in allt i nya chassit, sen när jag ska sätta dit power kabel till startknappen in i modekortet så fanns det inte såna uttag? Kabeln hade 2 hål, så behövde alltså 2 pikar på modekortet men har bara en massa med 3 st, 4 st osv om ni förstår vad jag menar!

Jag satte fast den på 2 st pikar på en som hade 4 st, och då startade datorn i 1 sekund och sen bara la av när jag tryckte på startknappen. Så den fick ju ström, vad kan vara felet? Eller passar inte uttaget?

Mitt modekort:
http://support.hp.com/se-sv/document/c01080268

Bild på power kabeln:
http://i58.tinypic.com/34pnfpw.jpg
Citera
2015-02-12, 12:40
  #2
Medlem
TheHmms avatar
Har du läst manualen? för vilka kablar som ska var?
Citera
2015-02-12, 13:43
  #3
Avstängd
Pillertrillaren-s avatar
Ja, men står inget om den kabeln.
Citera
2015-02-12, 13:45
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Använd de gamla kablarna på nåt sätt. Som sagt, läs manualen och/eller texten på moderkortet.
Citera
2015-02-12, 14:18
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Alla kontakterna skall sitta i stiften märkt "F_PANEL" på moderkortet

Finns ingen riktig standard men det brukar vara något så här (kolla din manual först)
http://www.intel.com/support/motherb.../fp_header.jpg

Om du kopplar fel så skyll inte på mig om det börjar ryka...
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2015-02-12 kl. 14:21.
Citera
2015-02-12, 17:13
  #6
Medlem
x12s avatar
Om det kopplas fel kan moderkortet bli förstört, risken är stor att det redan är förstört efter "chanskopplingar" som beskrivits i den inledande postingen.
Kontakten som ska användas finns längst ner i högra hörnet, "F_Panel", svart med 9 stift. Översta raden har 5 stift, nedre har 4.
Det BORDE vara denna pinkonfiguration på moderkortet, men utan manual är det omöjligt att säga 100%

Översta raden:
Stift A: Anslut inte detta stift
Stift B: Reset + (orange)
Stift C: Reset - (vit)
Stift D: HDDLED - (röd)
Stift E: HDDLED + (vit)

Nedre raden
Stift F: Stift saknas
Stift G: PWR - (vit)
Stift H: PWR + (brun)
Stift I: PWRLED - (vit)
Stift J: PWRLED + (blå)

Bild på liknande kontakt med samma pinout http://www.intel.com/support/motherb...g/untitled.jpg
Citera
2015-02-12, 19:30
  #7
Medlem
Du kan använda skruvmejseln för att testa om det x12 skrev stämmer.

Använda skruvmejseln och röra metall pinnarna på moderkortet. Kom ihåg vilka 2 som startar dator och sätt Power SW på den. Gör samma sak för att avgöra var Reset SW ska sitta om du vill.

Resten är bara lampor som du ska strunta i för du ser/hör på andra sätt om datorn och disken lever.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2015-02-12 kl. 19:36.
Citera
2015-02-12, 20:32
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du kan använda skruvmejseln för att testa om det x12 skrev stämmer.

Använda skruvmejseln och röra metall pinnarna på moderkortet. Kom ihåg vilka 2 som startar dator och sätt Power SW på den. Gör samma sak för att avgöra var Reset SW ska sitta om du vill.

Resten är bara lampor som du ska strunta i för du ser/hör på andra sätt om datorn och disken lever.
Citera
2015-02-13, 14:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det går bra så länge man är lugn och stadig

Man bruka göra så för att testa om Power Sw kabeln/knappen är trasig, sitter på fel plats, hitta rätt pinnar.
Citera
2015-02-13, 16:32
  #10
Medlem
MrInnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Det går bra så länge man är lugn och stadig

Man bruka göra så för att testa om Power Sw kabeln/knappen är trasig, sitter på fel plats, hitta rätt pinnar.

Ja eller bara när man provstartar en dator för förtsa gången innan man monterar ihop den.

Annars brukar de ju finnas märkt på moderkortet med liten text vilka pinnar som är till vad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback