Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-12, 11:32
  #1
Medlem
Är dålig på det här med datorer och nätverk mm. Har haft TV och bredband via Tele2, där bredbandet har varit genom nätverkssladd i väggen till trådlös router och TV:n via antennkabel mellan boxer och antennuttag i väggen.

Nu har avtalen flyttats över till Bredbandsbolaget som har skickat ny boxerutrustning till alla som bor i huset. Boxern ska kopplas med nätverkssladd till ett modem, men eftersom jag inte har något modem måste jag koppla in sladden i väggen. Gör jag det så får jag in alla kanaler i TV:n, men jag kan ju inte använda nätverket till datorn samtidigt eftersom jag måste dra ut sladden mellan väggen och routern.

Går det inte att koppla in något så att jag kan använda både TV:n och bredbandet samtidigt? Har provat att koppla boxern direkt till en annan ingång i routern, men det funkade inte. Är det sådant här man använder en switch till? Går det bra att skaffa vilken som helst för det här? Ursäkta korkade frågor, men jag kan ju ingenting om det här och vill ju få båda att fungera samtidigt. Vill heller ej ringa Bredbandsbolaget som säkert bara kommer vilja att jag beställer något nytt avtal med dem för att få utrustning som fungerar.
Citera
2015-02-12, 12:29
  #2
Medlem
Germanias avatar
det bör funka med routern, möjligt att du måsta forwarda trafik till den dock nån port
Citera
2015-02-12, 13:15
  #3
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara (Nätverk)
/Moderator
Citera
2015-02-12, 15:06
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Har ni inte fått någon information om den detaljen från BBB. Finns det ingen info på deras hemsida.

Vilken av dessa TV installationer har ni?
https://www.bredbandsbolaget.se/tv/

Är Boxer en Boxer eller en TV-box?
Citera
2015-02-13, 22:42
  #5
Medlem
Nix, ingen information alls! Bara en enkel manual på en vikt A4-sida eller så med om vilka sladdar som ska kopplas in.

Jag vet inte vad det är för paket som gäller. Tv-abonnemang och utbud + bredband ingår i månadsavgiften hos bostadsrättsföreningen. Det är väl det enklaste paketet, antar jag.
Citera
2015-02-14, 01:29
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Kebab
Nix, ingen information alls! Bara en enkel manual på en vikt A4-sida eller så med om vilka sladdar som ska kopplas in.

Jag vet inte vad det är för paket som gäller. Tv-abonnemang och utbud + bredband ingår i månadsavgiften hos bostadsrättsföreningen. Det är väl det enklaste paketet, antar jag.

Det var inte paketen som jag funderade utan om det är fiber eller kabel (tre hål i väggen) som det fanns bild på på eras sida.
Citera
2015-02-15, 16:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var inte paketen som jag funderade utan om det är fiber eller kabel (tre hål i väggen) som det fanns bild på på eras sida.
Det är ju BBB som har tagit över Tele2, så det går via Tele2:s gamla vägguttag. Då är det, som jag skrev i första inlägget, ett antennuttag i väggen i vardagsrummet - plus två hål för andra kablar jag inte har koll på, och ett i väggen ute i hallen för en nätverkssladd.
Citera
2015-02-15, 17:01
  #8
Medlem
Tripportreats avatar
Har du fått routern av din leverantör eller har du skaffat den på egen hand?

Jag rekommenderar dig att kontakta bbb, klart deras support kommer att hjälpa dig. Det är ju deras jobb.

Säg hellre tv-box eller digitalbox, boxer är företaget som har Robert som frontfigur. Du undviker lite missförstånd på så vis.

//Tripportreat
Citera
2015-02-15, 23:14
  #9
Medlem
Tripportreats avatar
Vad händer om du struntar i tv-boxen och kopplar på samma sätt som det var tidigare? Det kanske är så att bbb har skickat ut utrustning som inte ska användas i ert fall, det vore inte första gången något liknande sker.

Du kan ju även höra med föreningen, den som har hand om föreningens avtal kanske har koll på hur det ska vara.

//Tripportreat
Citera
2015-02-16, 01:54
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Kebab
Det är ju BBB som har tagit över Tele2, så det går via Tele2:s gamla vägguttag. Då är det, som jag skrev i första inlägget, ett antennuttag i väggen i vardagsrummet - plus två hål för andra kablar jag inte har koll på, och ett i väggen ute i hallen för en nätverkssladd.

Men de tre hålen är ju för TV, Radio och data. Med ett kabelmodem anslutet till det datauttaget så får du en internetanslutning via tv-kabelnätet. Så fungerar ComHems bredband via kabel. Nu verkar du istället ha ett fiberuttag i hallen för data.
Man kan ha IP-TV via nätverkskabeln i hallen istället för kabel-TV-uttaget.

Det blir lite oklart här tycker jag.
Antingen har ni fått ett kabelmodem som ska in i datauttaget i vadagsrummet eller en gateway som ska till nätverksuttaget i hallen.

Edit:
Läste om en gång till. Du får nu alltså TV via nätverksuttaget i hallen istället för från TV-uttaget i vardagsrummet och ni har bara fått en TV-box. Då verkar det ju fattas en gateway för att dela upp TV och data. Vad heter TV-boxen?
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-02-16 kl. 02:13.
Citera
2015-03-07, 11:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men de tre hålen är ju för TV, Radio och data. Med ett kabelmodem anslutet till det datauttaget så får du en internetanslutning via tv-kabelnätet. Så fungerar ComHems bredband via kabel. Nu verkar du istället ha ett fiberuttag i hallen för data.
Man kan ha IP-TV via nätverkskabeln i hallen istället för kabel-TV-uttaget.

Det blir lite oklart här tycker jag.
Antingen har ni fått ett kabelmodem som ska in i datauttaget i vadagsrummet eller en gateway som ska till nätverksuttaget i hallen.

Edit:
Läste om en gång till. Du får nu alltså TV via nätverksuttaget i hallen istället för från TV-uttaget i vardagsrummet och ni har bara fått en TV-box. Då verkar det ju fattas en gateway för att dela upp TV och data. Vad heter TV-boxen?
ARRIS (VIP2853)
Citera
2015-03-07, 11:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Vad händer om du struntar i tv-boxen och kopplar på samma sätt som det var tidigare? Det kanske är så att bbb har skickat ut utrustning som inte ska användas i ert fall, det vore inte första gången något liknande sker.

Du kan ju även höra med föreningen, den som har hand om föreningens avtal kanske har koll på hur det ska vara.

//Tripportreat
Det var en annan tv-box tidigare. Den skulle man skicka till Telenor/BBB om man inte ville åka på en straffavgift på 1000:-, så det har jag gjort.

Nej, föreningen har skrivit både på hemsidan och i sitt nyhetsbrev att alla frågor om bytet av tv-leverantören (gamlingarna här använder nog inte internet) och hur det fungerar ska skötas genom Bredbandsbolaget, och att de inte besvarar några frågor om det. Antagligen har de haft mycket frågor om det, men det är gamlingar också som inte har sett en nätverkskabel tidigare så jag tror inte att installationerna har varit så problematiska i sig utan bara att de inte har förstått vilken sladd som är vilken.

Anledningen till att jag inte vill kontakta BBB är ju för att jag fortfarande vill ha kostnadsfri TV och internet, utan att vilja teckna något nytt med dem över telefon. Därför är jag skeptiskt till att kontakta dem själv.

Routern har jag skaffat själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback