Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-23, 16:15
  #13
Medlem
Jag har fått diagnosen kronisk huvudvärk, fibromyalgi, diskbråck på två ställen i nacken efter diverse trauman. Har fått Lyrica utskrivet tidigare för just huvudvärken (som jag upplever som svårast att ha för att fungera bra i det vardagliga livet) vilket till en början fungerade väl.

Under ett par månader hade jag uppnått maxdos för att få tillräcklig smärtlindring. Jag hade också sakta gått upp i vikt under resans gång och förstod till slut att detta berodde på Lyrican.
Jag slutade då abrupt med Lyrica (ej att rekommendera) och fick en fruktansvärd AT som varade i nästan en månad. Naturligtvis reagerar alla individuellt på smärta och smärtlindring, men för mig är Lyrica inte att rekommendera.

Idag äter jag enkom Saroten och Treo Comp mot min huvudvärk (mer eller mindre dagligen) och det fungerar bra för mig. Får också Botox behandlingar var tionde vecka mot huvudvärk.

Har insett att jag antagligen kommer att få leva hela mitt liv med huvudvärk på ett eller annat sätt. Jag vill heller inte mixtra för mycket med olika preparat då jag redan är beroende av Treo Comp för att fungera i det vardagliga- och i arbetslivet.

Lycka till!
Citera
2015-02-23, 19:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag har fått diagnosen kronisk huvudvärk, fibromyalgi, diskbråck på två ställen i nacken efter diverse trauman. Har fått Lyrica utskrivet tidigare för just huvudvärken (som jag upplever som svårast att ha för att fungera bra i det vardagliga livet) vilket till en början fungerade väl.

Under ett par månader hade jag uppnått maxdos för att få tillräcklig smärtlindring. Jag hade också sakta gått upp i vikt under resans gång och förstod till slut att detta berodde på Lyrican.
Jag slutade då abrupt med Lyrica (ej att rekommendera) och fick en fruktansvärd AT som varade i nästan en månad. Naturligtvis reagerar alla individuellt på smärta och smärtlindring, men för mig är Lyrica inte att rekommendera.

Idag äter jag enkom Saroten och Treo Comp mot min huvudvärk (mer eller mindre dagligen) och det fungerar bra för mig. Får också Botox behandlingar var tionde vecka mot huvudvärk.

Har insett att jag antagligen kommer att få leva hela mitt liv med huvudvärk på ett eller annat sätt. Jag vill heller inte mixtra för mycket med olika preparat då jag redan är beroende av Treo Comp för att fungera i det vardagliga- och i arbetslivet.

Lycka till!


Får man fråga var läkaren sätter dessa Botox injektionerna? Gärna så exakt som du kan beskriva.
Citera
2015-02-24, 20:43
  #15
Medlem
KSP: Har du provat Cymbalta och/eller Gabapentin? Jag har provat båda, dock inte samtidigt, men de är rätt starka så man blir lite domnad av dem.

Gabapentin speciellt hjälpte rätt hyfsat mot min spänningshuvudvärk, jag blev rätt avdomnad, skön och avslappnad och därmed försvann en del av värken som uppstod pga att jag hela tiden omedvetet spände alla möjliga muskler i kroppen.

Min värk börjar i skallbasen oftast, det är så jag vaknar.
__________________
Senast redigerad av blublang 2015-02-24 kl. 20:58.
Citera
2015-02-26, 16:25
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Lider av spänningshuvudvärk och migrän. I princip varje dag och speciellt tidig morgon och sen kväll. Det är enormt utmattande i längden, ohållbart faktiskt, går inte att sköta ett jobb.

Hur som helst, jag åt Citodon under 2 år och visst hjälpte det en del, speciellt ihop med Ipren. Men dessa är som plåster på ett skärsår när man inte borde skurit sig från första början.

Jag frågade min läkare om Lyrica, hon sa då att man börjar med Gabapentin och om inte det fungerar kan man prova Lyrica. Hon sa nåt om att Gabapentin är en föregångare till Lyrica, så den är billigare.

Så jag äter Gabapentin 3 gånger per dygn. 3 x 300mg. När jag har huvudvärk eller känner mig tung i huvudet på kvällen kan jag ta större dos, och Paraflex och kanske vanliga huvudvärkstabletter.

Det fungerar rätt ok faktiskt. Känslan av Gabapentin är ett slags rus(innan man är van), man blir lite stum i huden. Det märkt som vanligt mest på Herr Penis som när jag åt 3 x 600mg kändes nästan lite som öronsnibben, dvs inte speciellt känslig eller receptiv för smek.

Vet inte än om det finns ett samband, men jag har precis börjat få testosteron injicerat eftersom mina nivåer var på tok för låga. Har inte alls samma tunga känsla i nacke och huvud. Har skrivit en tråd om det ifall ni är intresserade.

Tack för svar! Men jag tror att jag har bestämat mig för att bojkotta Lyrica, om nu det där inte är ett annat bättre preparat som inte har någon sån där effekt som lyrica att man till kräver mer och mer av den. Är det också en epilepsimedicin som Lyrica ? (det är den som är grunden till min huvudvärk)
Nu var det länge sen du skrev detta så du kanske inte läser detta nu :/ Men pga den förbannade huvudvärken så har jag mina dagar jag inte klarar av att sitta och läsa och skriva såhär..

Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag har fått diagnosen kronisk huvudvärk, fibromyalgi, diskbråck på två ställen i nacken efter diverse trauman. Har fått Lyrica utskrivet tidigare för just huvudvärken (som jag upplever som svårast att ha för att fungera bra i det vardagliga livet) vilket till en början fungerade väl.

Under ett par månader hade jag uppnått maxdos för att få tillräcklig smärtlindring. Jag hade också sakta gått upp i vikt under resans gång och förstod till slut att detta berodde på Lyrican.
Jag slutade då abrupt med Lyrica (ej att rekommendera) och fick en fruktansvärd AT som varade i nästan en månad. Naturligtvis reagerar alla individuellt på smärta och smärtlindring, men för mig är Lyrica inte att rekommendera.

Idag äter jag enkom Saroten och Treo Comp mot min huvudvärk (mer eller mindre dagligen) och det fungerar bra för mig. Får också Botox behandlingar var tionde vecka mot huvudvärk.

Har insett att jag antagligen kommer att få leva hela mitt liv med huvudvärk på ett eller annat sätt. Jag vill heller inte mixtra för mycket med olika preparat då jag redan är beroende av Treo Comp för att fungera i det vardagliga- och i arbetslivet.

Lycka till!

Ja, oj! Ytterligare en sån där mindre trevlig kommentar jag läst tidigare också om just Lyrica. Jag börjar inse att jag nog hellre hoppas att de andra medicinerna tänker funka bättre mot epilepskramperna så jag slipper huvudvärken. Tyvärr så har ja en sorts epilepsi som dom säger är svår att få bukt med trots flera mediciner. Det var just därför den ena läkaren tog upp just lyrica då den kan ha effekt på epilepsin, men skulle den inte ha det så kan den ändå komma åt huvudvärken. Men nu tycker inte neurolog nummer två det innan man testat så långt det går med annat först..
Men, som sagt så känner jag ändå att jag hoppas över den med tanke på allt runtomkring. Plus att skulle jag lyckas bli bättre i både EP och huvudvärken och eländet sedan skulle komma tillbaka för jag har "vant mig" vid den så skulle jag nog bli ganska deppig tror jag. Utöver utsättningssymtomen dessutom.
Stort tack för svar och hoppas att du hittar en behandling så småningom så du slipper att värk!
Citera
2015-03-05, 23:06
  #17
Medlem
chaarlies avatar
Om du bestämt dig för att inte prova lyrica tycker jag du gör rätt!
Jag fick det för kronisk huvudvärk och nervsmärtor, fungerade jättebra i början, mådde hur bra som helst, tyvärr blir kroppen tolerant väldigt fort mot det. För att göra en lång historia kort började jag missbruka (lyrica var starten och alltid största problemet, sen kom det in fler saker på vägen). Tror jag tog det i 1 år i rent medicinsk syfte, sen var jag beroende i 6 år utöver det. Har varit ren från det i lite mer än ett år nu, och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte saknade det, men med facit i hand förstörde jag fruktansvärt mycket för mig själv under dessa år. Sen var jag på tok för ung när jag fick det utskrivet första gången, men har svårt att se att det skulle vara anledningen till min dåliga erfarenhet då jag åt starka smärtstillande redan innan det.

Så i första hand tycker jag du ska försöka få prova något annat, det skadar ju inte att läkarna vet att du inte är öppen för att ta lyrica. Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt så att du får någon ordning på det och får må bättre!
Citera
2015-03-08, 11:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaarlie
Om du bestämt dig för att inte prova lyrica tycker jag du gör rätt!
Jag fick det för kronisk huvudvärk och nervsmärtor, fungerade jättebra i början, mådde hur bra som helst, tyvärr blir kroppen tolerant väldigt fort mot det. För att göra en lång historia kort började jag missbruka (lyrica var starten och alltid största problemet, sen kom det in fler saker på vägen). Tror jag tog det i 1 år i rent medicinsk syfte, sen var jag beroende i 6 år utöver det. Har varit ren från det i lite mer än ett år nu, och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte saknade det, men med facit i hand förstörde jag fruktansvärt mycket för mig själv under dessa år. Sen var jag på tok för ung när jag fick det utskrivet första gången, men har svårt att se att det skulle vara anledningen till min dåliga erfarenhet då jag åt starka smärtstillande redan innan det.

Så i första hand tycker jag du ska försöka få prova något annat, det skadar ju inte att läkarna vet att du inte är öppen för att ta lyrica. Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt så att du får någon ordning på det och får må bättre!



Tack för ditt inlägg!

Låter som en pärs du gått igenom och jag hoppas det kommer att gå bra för dig i framtiden. Någon gång måste det väl komma en bra behandling mot våra problem som inte är drogklassade med dessa biverkningar. Ju mer jag tagit reda på, bl.a inlägg här så har jag bestämt mig för att inte tacka ja till lyrica. När jag satt ut helt en av ep. medicinerna jag har för tillfället så ska jag få prova ett annat preparat, som inte heller är beroendeframkallande. Huvudvärken försöker jag vila bort så gott det går och ta bort det mesta av intryck som retar huvudet så att säga. Jag ger inte upp utan hoppas på att någon av behandlingarna funkar inom en snar framtid

Tack igen och ursäkta om texten är lite si och så.
Apropå det så har den mobila versionen helt försvunnit? Eller är det bara min mobil som bojkottat den?? Någon som vet var den tagit vägen ?
Citera
2015-06-20, 18:26
  #19
Medlem
Bumpar min gamla tråd.

Har haft hemsk huvudvärk sedan igår. Haft flertalet EP-nfall som inte går över. Hade haft i natt, tog 5mg stesolid i morse plus ipren och lavedon. Blev hyfsat bra fram tills 14-tiden då jag då jag gick till affären. Huvudvärken slog ner som en blixt och jag blev helt snurrig. Började böla på affären (blir extremt gråtmild vid anfall) och fick inte ihop hur jag skulle betala i kortautomaten och blev hysterisk. Har svaga minnen av detta PINSAMT!! Fick ta 10 mg stesolid igen och somade.

Nu har jag ätit och mår bättre, men har fortfarande huvudvärken och det rycker, både i små muskler (muskeryckningar) och i större, som spasmer i hela kroppen hela tiden. Det flyttar runt sig i olika muskler, men det är alltid i nåt det rycker. Jag har en skum känsla i skallen och har svårt att prata, det anstränger huvudet.

Så nu undrar jag om någon klok här, antingen läkare eller liknade, eller en med epilepsi och samma erfarenheter som mig, vet hur mycket stesolid jag jag kan äta på en dag utan att det är farligt. Det känns som om jag borde ta nu för att avbryta det som härjar nu för att slippa så ännu sämre igen. Eller också är det bara efterdyningarna av dagen så det går över? Det känns mycket att ta ännu mer än 10 mg på en dag. Men jag har inte tagit stesolig på säkert en månad så jag tar det inte särskillt ofta.
Förlåt om jag surrar och troligen en massa stavfel för ja får svårt att skriiva när jag är såhär. Hoppas jag får en svar av någon..mvh
Citera
2015-06-20, 18:29
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theowl
Bumpar min gamla tråd.

Har haft hemsk huvudvärk sedan igår. Haft flertalet EP-nfall som inte går över. Hade haft i natt, tog 5mg stesolid i morse plus ipren och lavedon. Blev hyfsat bra fram tills 14-tiden då jag då jag gick till affären. Huvudvärken slog ner som en blixt och jag blev helt snurrig. Började böla på affären (blir extremt gråtmild vid anfall) och fick inte ihop hur jag skulle betala i kortautomaten och blev hysterisk. Har svaga minnen av detta PINSAMT!! Fick ta 10 mg stesolid igen och somade.

Nu har jag ätit och mår bättre, men har fortfarande huvudvärken och det rycker, både i små muskler (muskeryckningar) och i större, som spasmer i hela kroppen hela tiden. Det flyttar runt sig i olika muskler, men det är alltid i nåt det rycker. Jag har en skum känsla i skallen och har svårt att prata, det anstränger huvudet.

Så nu undrar jag om någon klok här, antingen läkare eller liknade, eller en med epilepsi och samma erfarenheter som mig, vet hur mycket stesolid jag jag kan äta på en dag utan att det är farligt. Det känns som om jag borde ta nu för att avbryta det som härjar nu för att slippa så ännu sämre igen. Eller också är det bara efterdyningarna av dagen så det går över? Det känns mycket att ta ännu mer än 10 mg på en dag. Men jag har inte tagit stesolig på säkert en månad så jag tar det inte särskillt ofta.
Förlåt om jag surrar och troligen en massa stavfel för ja får svårt att skriiva när jag är såhär. Hoppas jag får en svar av någon..mvh


Rättelse. Har tagit 5mg stesolid två gånger. Inte 5 och 10mg. Skrev fel. Plus många andra stavfel ser jag nu
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback