Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-04, 03:01
  #13
Medlem
Nastan alla jag har traffat har foraldrar som bekostar det, eller atminstone den storre delen av kostnaden. For det ar verkligen inte billigt.
Citera
2015-03-04, 16:59
  #14
Medlem
Twoswordss avatar
CSN andrar lanereglerna 1:a Juli 2015. Du kan lana en mycket storre summa for att tacka "tuition-fee".
www.csn.se
Citera
2015-04-06, 19:37
  #15
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twoswords
CSN andrar lanereglerna 1:a Juli 2015. Du kan lana en mycket storre summa for att tacka "tuition-fee".
www.csn.se

Går ju fortfarande inte att täcka tuition fee? Om jag har förstått det rätt får man låna 340k max. Hur ska man kunna täcka tuition fees på närmare 300k per läsår?
Citera
2015-06-23, 12:41
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Jävligt ovärt att plugga i USA, utbildningen skiljer sig inte nog mycket mot Sverige för att motivera de hundratusentals kronor extra som det kostar. Svensk examen har redan hög status och är du inte nöjd med kompetensen så är det bara att jobba nåt år i USA efteråt. Gratis skola i Sverige +jobba i USA 1 år låter mer värt än skuldsätta sig en halv mille för en examen i USA.
Väldigt sent svar, men det finns ju ett par problem med detta sätt.

Först och främst är det svårare att börja jobba i USA, om du tar en svensk examen, och är en relativt vanlig utbildning, där det redan finns många amerikaner som kan fylla den platsen.

Dessutom missar du en extremt viktig sak om du pluggar i ett helt annat land, än där du tänkt att arbeta senare - kontakter. Du kommer inte att känna en enda. De du lär känna är verksamma i Sverige, istället för i USA där du vill ha in en fot.

Med det sagt håller jag med om att det är rätt ovärt att plugga i USA. Det är som sagt dyrt (en halv mille räcker inte långt) och utbildningen håller ofta inte ens högre (snarare lägre kvalitet) än densamma i Sverige.
Citera
2015-06-23, 12:45
  #17
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Jävligt ovärt att plugga i USA, utbildningen skiljer sig inte nog mycket mot Sverige för att motivera de hundratusentals kronor extra som det kostar. Svensk examen har redan hög status och är du inte nöjd med kompetensen så är det bara att jobba nåt år i USA efteråt. Gratis skola i Sverige +jobba i USA 1 år låter mer värt än skuldsätta sig en halv mille för en examen i USA.

Eller hur! Man kan lika gärna plugga i Sverige då slipper man de stora skulderna som man får om man väljer att plugga i USA.
Citera
2015-07-09, 05:36
  #18
Medlem
Hur man har råd att plugga på en skola i USA är en mer komplex fråga än man kan tro. Jag har nu pluggat här i två år (dyr skola) och har verkligen fått en annan bild än "det är ju så jäkla dyrt där borta"..
Först och främst:
  • I USA finns det möjligt att få stora delar av avgifter (och även boende) betalt av stipendium. Dessa kan komma från skolan, gymnasiet eller någon av de tusentals fonder som finns för just detta. Jag själv fick över 200 000 om året av min skola för att plugga. Kom dock ihåg att det är mycket svårare för svenskar att få stipendier, - såvida det inte rör som om idrottsliga sådana.
  • Det är vanligt av familjer att spara ihop pengar till sina barn i USA. Vi pratar flera hundra tusen här.

Sen till det som jag tror folk har svårast att förstå: I USA pratar man mycket om ROI, return on investment. Att gå på en dyr skola gör det generellt lättare att få ett välbetalt jobb. Snittlönen för de som går ut från min skola (21/22 åringar alltså) är över 45 000 i månaden och studerar man datorvetenskap som jag är över 60 000 inte helt ovanligt.

Vidare har man också internships under sommaren. I Sverige jobbar många hemma i staden de kommer ifrån, typ i mataffärer och så. Här försöker man istället få jobb på företag inom det område man pluggar och det är generellt rätt välbetalt. Jag tjänar över 40 000 i månaden som "praktikant" nu i sommar. Jag bor tillsammans med folk som jobbar på Google/Hedgefunds och tjänar väl över 80 000 i månaden, fortfarande som sommar-praktikanter (interns).

Notera att de sista två paragraferna inte gäller alla typer av studier. Det finns en hel del ämnen med vilka det är svårt att få jobb och internships. Att lägga 300 000 om året på historiestudier ger inte lika hög ROI som engineering.
Citera
2015-07-09, 11:51
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antimedia
Hur man har råd att plugga på en skola i USA är en mer komplex fråga än man kan tro. Jag har nu pluggat här i två år (dyr skola) och har verkligen fått en annan bild än "det är ju så jäkla dyrt där borta"..
Först och främst:
  • I USA finns det möjligt att få stora delar av avgifter (och även boende) betalt av stipendium. Dessa kan komma från skolan, gymnasiet eller någon av de tusentals fonder som finns för just detta. Jag själv fick över 200 000 om året av min skola för att plugga. Kom dock ihåg att det är mycket svårare för svenskar att få stipendier, - såvida det inte rör som om idrottsliga sådana.
  • Det är vanligt av familjer att spara ihop pengar till sina barn i USA. Vi pratar flera hundra tusen här.

Sen till det som jag tror folk har svårast att förstå: I USA pratar man mycket om ROI, return on investment. Att gå på en dyr skola gör det generellt lättare att få ett välbetalt jobb. Snittlönen för de som går ut från min skola (21/22 åringar alltså) är över 45 000 i månaden och studerar man datorvetenskap som jag är över 60 000 inte helt ovanligt.

Vidare har man också internships under sommaren. I Sverige jobbar många hemma i staden de kommer ifrån, typ i mataffärer och så. Här försöker man istället få jobb på företag inom det område man pluggar och det är generellt rätt välbetalt. Jag tjänar över 40 000 i månaden som "praktikant" nu i sommar. Jag bor tillsammans med folk som jobbar på Google/Hedgefunds och tjänar väl över 80 000 i månaden, fortfarande som sommar-praktikanter (interns).

Notera att de sista två paragraferna inte gäller alla typer av studier. Det finns en hel del ämnen med vilka det är svårt att få jobb och internships. Att lägga 300 000 om året på historiestudier ger inte lika hög ROI som engineering.

Är det computer engineering/science du pluggar? Jag har nämligen tankar på denna utbildning också. Får man fråga vilken skola du går på nu? Hur svårt var det att hitta internships och få dessa scholarships? Som jag har förstått det så är det skolan som hjälper till att hitta internships är det sant eller får man själv gå till företagen och fråga runt?

Hade du några besparningar innan du åkte eller finansieras det mesta på csn och stipendierna?
Citera
2015-07-11, 19:36
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirius
Är det computer engineering/science du pluggar? Jag har nämligen tankar på denna utbildning också. Får man fråga vilken skola du går på nu? Hur svårt var det att hitta internships och få dessa scholarships? Som jag har förstått det så är det skolan som hjälper till att hitta internships är det sant eller får man själv gå till företagen och fråga runt?

Hade du några besparningar innan du åkte eller finansieras det mesta på csn och stipendierna?

Yes. Jag pluggar computer science, men mina studier skulle lika gärna kunna falla under "Software Engineering" -- alltså mindre teoretiskt och mer praktiskt. Kan tillägga att innan jag kom hit hade jag inte skrivit en enda rad kod. Det finns ett stort antal tekniska institut på östkusten, skicka PM till mig så jag kan säga.

Scholarships fick jag som del av ansökan där man skriver uppsatser för just stipendier. I och med att jag hade högst betyg på mitt gymnasium fick jag automatiskt $20000 om året. Skolan hjälper dig att själv hitta internships. Alla universitet (vet inte riktigt hur det funkar på community colleges och väldigt små skolor) har resurser för just detta då de bryr sig om att ha stor andel av studenterna komma in på antingen graduate school (vidare studier) eller bli anställda. Dessa resurser innefattar otaliga resume-kritik sessions, fake intervjuer, och massor av events där man lär sig att bli mer marketable (LinkedIn etc) och så vidare. Viktigast av allt är dock vår career fair (karriärsmässa) dit över 150 företag kommer varje år och vi får möjlighet att prata med dem. Många stor företag kommer hit, bland annat Microsoft/Google etc.

Jag jobbade tyvärr ett år efter gymnasiet (ångrar det efteråt) och tjänade ihop drygt 100k. Lite av det har gått åt men annars har jag bara finansierat mina studier med CSN och nu också med pengar från mitt internship.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback