Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-12, 03:40
  #1
Medlem
Tja! Jag har tänkt att göra en studio hemma i mitt rum.

Så jag undrar helt enkelt vad jag ska ha för en få en komplett "studio"?

Jag har tänkt mig en budget upp till 5000. Helst så billigt som möjligt men
samtidigt vill jag ju ha bra prylar.

Skulle vara kul om ni kunde kolla upp vad ni hade köpt för "paket" till eran studio
och sen länka de.

-Ska spela in hiphop/rap
-Jag har en stationär dator (8gb ram, Amd 3.60Ghz) duger det?


Jag har en garderob jag kanske kan fixa till nått så ljud isoleringen blir bättre men det är osäkert eftersom jag inte vet om det kommer får plats. Hur kan jag annars få det att bli någorlunda isolerat?

Tack på förhand.
Citera
2015-02-12, 03:55
  #2
Medlem
Lär behöva något program också antar jag! Det ska vara smidigt och bra. Tack
Citera
2015-02-12, 04:46
  #3
Medlem
Tjena!

Du behöver ljudkort och en mikrofon. programmet tankar du ner.

Vill du ha bäst saker för pengarna skulle jag rekommendera ett focusrite ljudkort och antingen en se electronics mikrofon eller Röde.

Focusrites ljudkort är otroligt bra även fast du väljer ett utav de billigare korten då alla deras kort innehåller i princip samma mic preamps.

Val av mikrofon är lite krångligare, det beror helt på vad du är ute efter och vilken typ a röst du har.
men en tex röde nt1-a brukar funka bra för de flesta,eller så lägger du på några hundra och köper en röde nt2-a. som även Lil-Wayne använder i sin portabla studio.

Se electronics mikrofoner är också prisvärda och även där kan du hitta någon för en billig slant.

Är du helt ny inom musikprogram skulle jag rekommendera adobe audition 1.5.
går att tanka ner på piratebay eller vad som.

hoppas det var till någon hjälp!
Citera
2015-02-12, 10:32
  #4
Medlem
Möjligt att att du kan behöva mer processorkraft.
Kan rekommendera komplete audio 6 som ljudkort och Yamaha högtalare över rokits.
Citera
2015-02-12, 12:10
  #5
Medlem
cateatdogs avatar
reaper är ett kraftfullt å komplett daw. gratis i 60 dagar ...å när det gått 60 dagar så kommer det upp en ruta om att det gått 60 dagar men funkar endå.

för 5 k så hade jag spenderat pengarna på begagnat ...ljudkortet är själva hjärtat så leta efter ett begagnat runt 1-1.5k.
det finns massor av ljudkort och de flesta har vad du söker.
halva nypriset på ett bra beg ljudkort så kommer du vara nöjd länge.

Monitorer hade jag inte lagt pengarna på i ditt fall ...satsa på ok hörlurar. jag använder 2 par beroende på vad jag ska spela in (punk-grunge-rock och använder nästan enbart av riktiga instrument, inga pluggar).

kolla på thomann på lurar. Personligen så hade jag köpt billigare för 2-300 i din sits ...anledningen är att lurar är en smaksak. bättre att lägga pengar när du vet vad du vill ha.

antar att du vill ha en stormembrans mick?
köper du nytt tycker jag studio project b1 är mycket för pengarna. ca 1200-1400 kr.

midi-controller/klaviatur finns det gott om med ...vissa har inbyggda ljudkort.
räkna med en tusenlapp där. skulle inte köpa det billigaste men runt 1000-lappen får du ok grejjer.
Citera
2015-02-12, 18:24
  #6
Medlem
Tja! allihop. Tack för era svar! Det är till mycket hjälp har dock inhandlat lite saker idag men ska köpa mer saker som makingit sa röde nt2-a. Har nog ovanligt hes och ljus röst för att vara 20 men det gör hela grejen säger polarna


Iallafall. Jag prata med dem på 4sound och jag köpte vad han rekommenderade till mig som nybörjare.

http://www.ladda-upp.se/bilder/rkazrdvpbpkqi/

Det och ett mickstativ.
Allt för 3500
Fick med ett program som heter studio one. känner nån till det?
Är detta dugligt till en början?

Tack för svar!
Citera
2015-02-16, 12:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diabloqubez
Tja! allihop. Tack för era svar! Det är till mycket hjälp har dock inhandlat lite saker idag men ska köpa mer saker som makingit sa röde nt2-a. Har nog ovanligt hes och ljus röst för att vara 20 men det gör hela grejen säger polarna


Iallafall. Jag prata med dem på 4sound och jag köpte vad han rekommenderade till mig som nybörjare.

http://www.ladda-upp.se/bilder/rkazrdvpbpkqi/

Det och ett mickstativ.
Allt för 3500
Fick med ett program som heter studio one. känner nån till det?
Är detta dugligt till en början?

Tack för svar!

Studio One är gött. Använder det inte själv, men killen som mixar låtarna som vårat band gör använder det. Ska tysligen vara rätt enkelt att lära sig.

Jag är tveksam till din budget dock. Vad för musik ska du skapa?
Kan säga att min rigg hemma (räknar med alla plugins osv) har gått på ca 28 000 SEK. Så pengarna springer iväg. Din fråga är rätt öppen för tolkning med. Alltså vad är en "komplett" studio? Tänker du ett rum med fixad akustik och hela skiten? Eller räcker det med att ha en dator och köra digitala plugins?
Citera
2015-02-16, 17:53
  #8
Medlem
cateatdogs avatar
jag rekommenderar STARKT att om du för 5k ska få en start så åter igen - begagnat.

tycker att de 4sound butiker jag besökt har bra å duktig personal ...i ditt fall och om du stält samma fråga med samma budget så borde hen rått dig att handla det mesta beg förutom kanske lurar, mickstativ och ev. kablar.

men ok ...detta funkar och studio 1 gör jobbet. generellt så brukar jag råda nya att skaffa daw som ev. vänner har.
daw är annars en smaksak ...många olika som gör samma jobb men tycker verkligen att för mig som individ får jag bättre flyt i och att vissa är mer krativa men det handlar bara om min personliga smak inte att programmet skulle vara bättre.

du får dock med sjuka mängder mer vst i cubase än te x reaper - men det gör knappast ngn skillnad om du är nybörjare.

jag köper alltid mina pluggar eller väljer gratis-pluggar.
__________________
Senast redigerad av cateatdog 2015-02-16 kl. 18:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback