Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-11, 12:42
  #1
Medlem
När man köper tex uncle bens jasminris så står det 360 kcal/100 gram OKOKT ris.. Men kokt ris innehåller endast 117 kcal/100 gram.. Varför?? Är det för att det suger upp vatten så när det är kokt så väger det mer och således fördelas dom 360 kcal på en större vikt? Så om det väger 400 gram efter kokning så blir det 400 delat på 360? För man måste ju alltid få i sig 360 kcal om man äter hela påsen ris?
Citera
2015-02-11, 12:45
  #2
Medlem
AquaRegias avatar
Ja. Är det 360kcal före så är det 360kcal även efter, oavsett hur mycket vikten har förändrats.
Citera
2015-02-11, 13:06
  #3
Medlem
Tänkte väl d.. Hade dock hoppats att det magiskt försvann
Citera
2015-02-11, 17:44
  #4
Medlem
Labaratas avatar
Klart det står näringsvärde per okokt ris, precis som näringsvärdet per 100g kyckling inte förändras för att storleken på filén blir mindre kan inte näringsvärdet förändras för att du kokar riset.
Citera
2015-02-11, 17:58
  #5
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
precis som näringsvärdet per 100g kyckling inte förändras för att storleken på filén blir mindre

Fast det gör det ju.
Citera
2015-02-11, 20:42
  #6
Medlem
Kernkrafts avatar
Svaret är i frågan
Citera
2015-02-11, 23:26
  #7
Medlem
Labaratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Fast det gör det ju.
Utveckla gärna
Citera
2015-02-11, 23:38
  #8
Medlem
Rasiermessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
Utveckla gärna

Det handlar ju i detta fall om kcal/g och om att du har tillsatt vatten (riset tar åt sig vatten och sväller samt blir mjukt).
Citera
2016-11-11, 20:48
  #9
Medlem
PytheasNavigators avatar
En annan fråga om ris: Alla andra än jag verkar skölja riset och på en del förpackningar står att man ska göra det. Varför? Är riset smutsigt? Är det bekämpningsmedel som ska sköljas bort? Eller handlar det om att göra riset mindre klibbigt? Jag talar alltså om polerat ris, typ jasminris, inte om råris. Då borde ju bekämpningsmedel och annat redan vara borta. Eller? Tacksam för upplysning!
Citera
2016-11-15, 10:50
  #10
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PytheasNavigator
En annan fråga om ris: Alla andra än jag verkar skölja riset och på en del förpackningar står att man ska göra det. Varför? Är riset smutsigt? Är det bekämpningsmedel som ska sköljas bort? Eller handlar det om att göra riset mindre klibbigt? Jag talar alltså om polerat ris, typ jasminris, inte om råris. Då borde ju bekämpningsmedel och annat redan vara borta. Eller? Tacksam för upplysning!

Vissa är rengjorda, väldigt få men de finns.
Anledningen till att man ska skölja ris noga är pga att där riset skördas så torkar dom oftast riset i solen på asfalt där de går och trampar på riset lite här och där med eller utan skor, spelar ingen roll, äckligt med fotsvett / asfalts partiklar.
Citera
2016-11-16, 11:11
  #11
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PytheasNavigator
En annan fråga om ris: Alla andra än jag verkar skölja riset och på en del förpackningar står att man ska göra det. Varför? Är riset smutsigt? Är det bekämpningsmedel som ska sköljas bort? Eller handlar det om att göra riset mindre klibbigt? Jag talar alltså om polerat ris, typ jasminris, inte om råris. Då borde ju bekämpningsmedel och annat redan vara borta. Eller? Tacksam för upplysning!
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Vissa är rengjorda, väldigt få men de finns.
Anledningen till att man ska skölja ris noga är pga att där riset skördas så torkar dom oftast riset i solen på asfalt där de går och trampar på riset lite här och där med eller utan skor, spelar ingen roll, äckligt med fotsvett / asfalts partiklar.

Man "tvättar" riset för att få bort överflödig stärkelse. Punkt.
Citera
2016-11-18, 04:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Man "tvättar" riset för att få bort överflödig stärkelse. Punkt.
Det gör jag ja, men det finns bland annat arsenik som kan försvinne med upp till 50% ifall man kokar riset nån minut, häller ut vattnet och sen kokar upp igen och i med riset. Så brukar jag göra, kanske inbillning, men riset verkar lukta mindre skumt när man gör på detta sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback