Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-11, 08:53
  #1
Medlem
Titeln säger allt. Gillar Enos plattor bl.a. Music for Airports och The Pearl med Harold Budd. Jävligt härligt och melodiskt. Men hur i hela världen skapar man ambient? Eno höll ju på med kassett-loopar och olika syntar osv. men jag är alldeles för korkad för att förstå mig på något sånt, i alla fall med resultat som nöjer. Söker tips på DAW:s och tekniker att spela klaviatur och hålla på. Det enda jag kan är Paulstrech...
Citera
2015-02-11, 15:48
  #2
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Titeln säger allt. Gillar Enos plattor bl.a. Music for Airports och The Pearl med Harold Budd. Jävligt härligt och melodiskt. Men hur i hela världen skapar man ambient? Eno höll ju på med kassett-loopar och olika syntar osv. men jag är alldeles för korkad för att förstå mig på något sånt, i alla fall med resultat som nöjer. Söker tips på DAW:s och tekniker att spela klaviatur och hålla på. Det enda jag kan är Paulstrech...
Välj ett padljud på keyboarden, tryck ner en tangent och släpp inte taget förrens efter typ 20 minuter :-D
Citera
2015-02-16, 23:52
  #3
Medlem
Chitagonghiltrexs avatar
Ambient är sjukt svårt.
Det finns sådana OERHÖRDA mängder skitdålig ambient.
Delvis pga av uppfattningen att allt som krävs är att man håller samma ackord i 20 min samt slänger på lite vinylbrus.
Jag tror man måste ha något att säga med all slags musik, i ambient ligger ju utmaningen i att förmedla saker utan tydlig puls och att tänka narrativt över tid.
Jag skulle skaffa en DAW. Cubase, Logic. FL eller något liknande och bara leka med mjukvarusyntharna.
Till slut brukar man fatta och kunna ratta till intressanta ljud.
Jag tycker det är kul att sampla ljud också. Spela in gatu/trafikljud osv.
Räcker i princip att spela in med telefonen när man åker buss eller tunnelbana så får man ett ljud som genast för tankarna till en viss situation och plats.
Sen knasar man med reverb, delay, synthar osvosvosv så kanske man hittar något intressant.
Finns inga givna recept dock, det finns det nog inte för någon slags musik.
Lycka till.
Citera
2015-02-17, 04:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chitagonghiltrex
Ambient är sjukt svårt.
Det finns sådana OERHÖRDA mängder skitdålig ambient.
Delvis pga av uppfattningen att allt som krävs är att man håller samma ackord i 20 min samt slänger på lite vinylbrus.
Jag tror man måste ha något att säga med all slags musik, i ambient ligger ju utmaningen i att förmedla saker utan tydlig puls och att tänka narrativt över tid.
Jag skulle skaffa en DAW. Cubase, Logic. FL eller något liknande och bara leka med mjukvarusyntharna.
Till slut brukar man fatta och kunna ratta till intressanta ljud.
Jag tycker det är kul att sampla ljud också. Spela in gatu/trafikljud osv.
Räcker i princip att spela in med telefonen när man åker buss eller tunnelbana så får man ett ljud som genast för tankarna till en viss situation och plats.
Sen knasar man med reverb, delay, synthar osvosvosv så kanske man hittar något intressant.
Finns inga givna recept dock, det finns det nog inte för någon slags musik.
Lycka till.

Tack för tips, fattar vad du menar. t.ex. Eno höll på i timtals med kassettband och klippte och klippte tills han fick något som han var nöjd med...
Citera
2015-02-20, 17:51
  #5
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Titeln säger allt. Gillar Enos plattor bl.a. Music for Airports och The Pearl med Harold Budd. Jävligt härligt och melodiskt. Men hur i hela världen skapar man ambient? Eno höll ju på med kassett-loopar och olika syntar osv. men jag är alldeles för korkad för att förstå mig på något sånt, i alla fall med resultat som nöjer. Söker tips på DAW:s och tekniker att spela klaviatur och hålla på. Det enda jag kan är Paulstrech...

Testa Ableton live som har ganska många ambient-sounds sen skaffar du tex Arturia Casio CS 80 V som har bra ambientljud..sen logga du in på Youtube och söker efter klipp för att få inspiration därefter börjar du intensivlyssna på Tangerine Dream som kör med ganska många sequencer-loopar som tex basen som vaggar lyssnaren in i låten..
Citera
2015-03-07, 23:39
  #6
Medlem
Chitagonghiltrexs avatar
+1 på Arturia Cs80V Använder den jättemycket.
Den "skitar ner" på ett snyggt sätt.
Kan även rekommendera mellotron-samplingar samt TAL's juno 60 kopia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback