Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-15, 10:18
  #13
Medlem
Untouchables avatar
Har besökt Jamaica och Montego Bay, och det är ett av få ställen jag har känt mig en smula otrygg i. Detta var dock i downtown, finns ju mycket annat att se (stadskärnan i sig var verkligen ingen höjdare) och det är möjligt att min upplevelse bygger på tillfälligheter. Hade jag åkt dit igen hade jag dock kastat en extra blick över axeln.
Citera
2015-06-16, 00:49
  #14
Medlem
Jag är ifrån Jamaica och skulle rekommendera säkra sidan av Jamaica.
Åk till Negril, Ocho Rios eller Montego Bay.
Citera
2015-06-16, 00:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Jag är uppväxt på Jamaica, man måste bara kunna platserna..

True dat me brethren.
Citera
2015-06-29, 01:08
  #16
Medlem
WykkedWitchs avatar
Har varit på Barbados och även där är det säkrast att be hustlers dra åt helvete så fort de börjar pracka på en sitt krafs. Det är alltid risky att vara naiv och "hänga på" okända på olika upptåg osv.

En polare till mig blev utlurad på landet och robbad på allt av värde. Jag vet att taxichaufförerna i deras rostburar sällan är att lita på. Blir man ovän med en sådan kan man få en machete i huvudet.
Citera
2015-06-29, 13:51
  #17
Medlem
Jamaica är relativt ofarligt om du har huvudet på skaft och håller dig i rätt områden. Jag kände mig aldrig särskilt rädd förutom en gång när vi hamnade i ett ganska ruggigt kvarter som vi snabbt lämnade.
Citera
2015-08-16, 05:53
  #18
Medlem
JurassicWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Jag är ifrån Jamaica och skulle rekommendera säkra sidan av Jamaica.
Åk till Negril, Ocho Rios eller Montego Bay.
felpost
Citera
2015-08-16, 12:32
  #19
Medlem
Mulla Krekars avatar
Min syster försvann när hon o hennes pojkvän var på Jamaica, så han anmälde det till polisen som började leta efter henne. Men de hade bråkat o hon kom tillbaka dagen efter, utan att nått hade hänt.
Citera
2015-08-16, 13:06
  #20
Medlem
Vi tillbringade sammanlagt ett år på Baja halvön (2012-13) samt ungefär ett år mellan La Cruz ner till Chiapas (2013-14).

Råd nummer ett: Använd aldrig en ATM som inte är i en bank eller på utsidan av en bank. Använd inte kreditkort för några köp om ni kan undvika det. Maskinerna där läser inte kort-chips och stöld från kort är ett väldigt problem. Har träffat och känner till dussintals människor (cruisers) som plötsligt har varit utan något kort dom kunde använda och att få nya kort tar veckor (ett brev från USA tar upp till sex veckor om det någonsin kommer fram, har ingen aning om hur långt det tar från en svensk bank ?).

Människorna som vi träffade i Mexiko var de flitigaste vi någonsin träffat. De arbetar ofta 7 dagar per vecka från soluppgång till nedgång. Otroligt trevliga i flesta fall och generösa.

Vi var alltid på kusten (seglade) så vi kom aldrig i kontakt med knark gäng (så vitt vi vet) men det är något att tänka på om ni är inomlands.

Politiskt har Mexiko också blivit instabilt det sista året eller två. Råkade hamna mitt i en demonstration mot morden av dom 43 studerande nere i Tapachula. Något skrämmande när det skreks om hur president Nieto skulle mördas och alla dom beväpnade polisstyrkorna är överallt och man inte vet vems sida dom är på.

Använd sunt förnuft och respektera dom lokala betelsereglerna.
Citera
2015-08-16, 21:09
  #21
Medlem
DjPuttes avatar
Kuba beror på om ni har ett intresse av kultur etc samt cigarrer & rom då lär ni inte ha ngr problem, Har haft kompisar som vart dit och alla har sagt att det är relativt lugnt samt mycket att se i Havanna tex!
Varadero är en beach resort ort där dem har utgått från det var vissa sightseeng som tog tid att ta sig på men det var intressant & underbart var omdömet!
Citera
2017-03-15, 17:30
  #22
Medlem
Lacerdas avatar
Befinner mig i skrivande stund i Negril. Förra veckan satt polaren och jag och drack i hotellbaren runt 3 på natten. Plötsligt kommer två fladdernegrer med pistol och snor några hundringar. Irriterad på den här jävla överdrivna ön. Dyrare att käka än i Sverige dessutom. Klart och fint vatten och tillåtet att röka samt ha 45 g weed på sig. Patetiska överviktiga svenska kärringar som tror att dom är så häftiga med sina hybridavkommor. Ja, inte mycket mer att säga om negerön.

Det har varit minst ett väpnat rån i veckan mot turister i negril den senaste tiden. Innan jag kom hit så har jag rest många månader i flera länder i central och sydamerika utan problem. 4 dagar bland slavättlingarna och boom! Turen tog slut!
Citera
2017-03-15, 18:31
  #23
Medlem
Vi var i Negril i tio dagar förra året. Fin strand och vatten. Det tråkiga är att det är ganska lugnt på kvällarna. Det är lite rörelse med lokala band som spelar till omkring nio på kvällen sedan dör det snabbt ut.

Missa inte att besöka Ricks Café, fantastiskt ställe. Åk dit redan vid tre taget och stanna till solnedgången. När ni går ut från caféet, så går ni till vänster, följ vägen i cirka 80-100 meter. Där är en underbar resturang, bästa på ön. Det är ett hotell med stängda träportar, knacka på och säg att ni vill äta på restaurangen. Det värsta är att jag inte minns namnet på stället. Vill ni veta det så hör av er igen så kan jag höra med polarna. Mycket bra mat och miljö. Enda stället som det var bra mat i mina ögon.
Citera
2017-03-15, 18:34
  #24
Medlem
Jag skulle inte gå in till centrum, Negril stad, på kvällen. Mycket trafik och otrevliga gäng överallt. På dagarna går det att röra sig mer fritt. Vi blev aldrig antastade men det kändes lite olustigt då o då. Vi hyrde en taxi och gjorde en 6 timmars resa med några av måste stoppen.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2522830

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback