Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-09, 19:21
  #1
Medlem
Jag sitter här och kollar på Google Maps. Om man söker vägbeskrivningar från Casablanca till Nouakchott förslår kartan en lång omväg genom Algeriet (självfallet via Spanien). Har det hänt nåt på senaste tiden som gjort att vägen från Västsahara in till Mauretanien blivit avspärrad?
Citera
2015-04-18, 17:01
  #2
Medlem
Jag misstänker att anledningen till att Google inte kan rutta är för att det inte finns någon väg de ca 2km ingenmansland mellan Västsahara och Mauretanien.

Ingen av länderna verkar vara speciellt sugen på att finansiera en väg genom ingenmanslandet.

/Ronnie
www.4x4expedition.se
Citera
2015-04-22, 14:24
  #3
Medlem
Man.bear-pigs avatar
Jag har färdats med bil genom Marocco till Mauretanien. Åkte kustremsan genom västra Sahara (ett omstritt territorium som typ tillhör Marocco) ner till sydspetsen och sedan in i Mauretanien. Det finns en väg men tullen är ett rent helvete med uppkäftiga och tungt beväpnad tullpersonal som vill åt allt du har som inte sitter fastskruvat för att komma förbi. Du måste passera ett ingenmansland på nån kilometer med med bilvrak och minor, men håller du dig på "vägen" a.k.a kostigen är det inget att oroa sig för. Vet inte varför vägen inte dyker upp för dig för den är officiell, nått man inte kan säga om alla vägar i och omkring Sahara.
Citera
2015-05-01, 02:02
  #4
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Nemas problemas att ta dig ned till Mauretanien. Som någon tidigare sagt är det ett "ingenmansland" som du måste ta dig igenom. Om du känner dig osäker kan du hyra en guide då marken ska vara minerad eller så tar du bara och kör efter en lastbil.
Citera
2015-05-01, 09:09
  #5
Medlem
Det finns en "väg" efter kusten ända ner till mauretanien. Glöm inte att ansöka om visum till mauretanien när du är i marocko bara.
Citera
2015-05-03, 16:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imazighen
Det finns en "väg" efter kusten ända ner till mauretanien. Glöm inte att ansöka om visum till mauretanien när du är i marocko bara.

Jag fruktar att visumansökningen är en lång och omständlig process (har upplevt en hel del byråkrati i Marockos resesektor). Ifall någon har sökt visum i Marocko, skriv gärna hur det gick till.
Citera
2015-05-03, 20:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M9N8B7
Jag fruktar att visumansökningen är en lång och omständlig process (har upplevt en hel del byråkrati i Marockos resesektor). Ifall någon har sökt visum i Marocko, skriv gärna hur det gick till.

Och om du känner till Marocko som jag gör efter att ha bott i landet med helt vanliga marockaner i två år så borde du veta att pengar kan lösa allt. Även 100 dhm räcker långt.

Och glöm inte att det är ju Mauretaniens byråkrati du ska handskas med då du genomför visumansökan på deras ambassad. Marocko behöver du ju inget ifrån.
__________________
Senast redigerad av Imazighen 2015-05-03 kl. 20:29.
Citera
2015-05-03, 21:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imazighen
Och om du känner till Marocko som jag gör efter att ha bott i landet med helt vanliga marockaner i två år så borde du veta att pengar kan lösa allt. Även 100 dhm räcker långt.

Och glöm inte att det är ju Mauretaniens byråkrati du ska handskas med då du genomför visumansökan på deras ambassad. Marocko behöver du ju inget ifrån.

Bra poäng, men jag tvivlar på att Mauretaniens administration är smidigare i det avseendet. Frågan är om det är värt att åka till Bryssel och fixa visum i förväg, för att undvika strul när man väl är ute och reser.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2522611

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback