• 4
  • 5
2015-02-23, 21:29
Medlem
rayraviolis avatar
Fp
Citera
2015-02-25, 19:23
Medlem
surpriseds avatar
När jag steker ryggbiff så brukar jag först steka på ena sidan i ca 2-3 minuter, efter att jag har vänt så steker jag den andra sidan tills jag ser att det börjar krypa fram blod från ovansidan. Då brukar jag låta den ligga i max en minut till. Viktigt är att äta köttet direkt efter att du har stekt det så att inte köttet ligger och eftersteker. En metod jag samtidigt använder mig av är att jämföra konsistensen på köttet med insidan av handen genom att trycka försiktigt med tången/stekspaden. Brukar gå efter området i handflatan som ligger precis ovanför handleden och lite in mot tummen.

Just det, det är väldigt viktigt att stekpannan är riktigt varm under tillagningen. Annars kommer köttet att bli genomstekt utan att ha fått tillräckligt med stekyta.
Citera
2015-02-27, 03:21
Medlem
KTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Som rubriken lyder frågan:

Efter hur lång tid ska man ta och vända på steken för att få den skärt eller rosa färgad på insidan?

Vänligen specificera om det är på stekpanna i köket, på grillen utomhus eller på något annat sätt som ni tillagar det.

Ni kan också ange hur mycket värme som behövs på spis och sådant.

Med stek menar jag alltifrån Entrecôte till kalv-ryggbiff till oxfilé.

Tack!

Du steker med hög temp i början så du får en fin gyllenbrun yta på båda siodr snabbt å nån minut på båda sidor i olivolja samt smör blandat. Sen tar du stekapannan från plattan. Nu drar du ner tempen på plattan till 3 an (hälften av 6). Sen finnes det 2 sett. När du trycker på köttbiten med fingret ska det vara så att köttet sk stundsa upp igen och inte vara stumt då är det rosa inuti eller att köttsaften är ljusrosa och inte röd eller vit. D behöver bara steka på en sida för att upptäcka detta. . Kryddningen kan sen ske en halvminut på vardera sida fter det på vardera sida så kryddningen får mer smak i köttet
Citera
2015-02-27, 03:30
Bannlyst
När jag steker en köttbit oavsett tjocklek och värme på stekpannan låter jag köttbiten stekas på ena sidan tills saften börjar komma upp och sen vänder jag på den tills saften även börjar komma upp igen på den vända sidan sen tar jag bort den från stekplattan och har en medium köttbit. Pröva.

Termometer går också men tror du kockar använder termometer på restauranger? Det är just för amatörer.
Citera
2015-02-27, 03:51
Medlem
4-1-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
När jag steker en köttbit oavsett tjocklek och värme på stekpannan låter jag köttbiten stekas på ena sidan tills saften börjar komma upp och sen vänder jag på den tills saften även börjar komma upp igen på den vända sidan sen tar jag bort den från stekplattan och har en medium köttbit. Pröva.

Termometer går också men tror du kockar använder termometer på restauranger? Det är just för amatörer.
Självklart använder även kockar termometer. Förstår inte varför alla tror och tycker det är amatörmässigt att använda sig utav mätredskap för att få reda på exakt temperatur i råvaran. Visst går det utan bekymmer att steka en köttbit till medium-rare, men om man har tid att använda sig av en termometer för att få perfekt resultat, varför inte göra det?

Förövrigt var det någon som skrev att du skulle äta ditt kött direkt efter stekning. Gör inte det om du inte vill ha en massa köttsaft simmandes tillsammans med resten av maten.
Citera
2015-02-27, 03:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4-1-K
Självklart använder även kockar termometer. Förstår inte varför alla tror och tycker det är amatörmässigt att använda sig utav mätredskap för att få reda på exakt temperatur i råvaran. Visst går det utan bekymmer att steka en köttbit till medium-rare, men om man har tid att använda sig av en termometer för att få perfekt resultat, varför inte göra det?

Förövrigt var det någon som skrev att du skulle äta ditt kött direkt efter stekning. Gör inte det om du inte vill ha en massa köttsaft simmandes tillsammans med resten av maten.

Det finns nog en hel del kockar som använder termometer, amatörer som jag sa tidigare. Men varför vill du inte lyssna på mitt tips för? Prova den metoden nästa gång så kommer du slippa framöver termometer i köttbiten. Har inte läst inlägget att man ska äta köttbiten direkt, av varför, för att den inte ska springa iväg från tallriken?
Citera
2015-02-27, 18:32
Medlem
Avlyssnads avatar
>>Köttsaftmetoden<< verkar vara det vanligaste tillagningssättet och för egen del har svårigheten legat i timingen för vändning av steken. Så som jag skrev inte för längesen har jag äntligen lyckats få rätt på det med en ca 2,5 cm tjock köttbit.

Nu är min fråga aktuell igen men det är främst gällande betydligt tjockare köttbitar som jag undrar om någon har en >>tumregel<< kring vilken är så pass enkel att det går fort att lära sig det för att kunna få medium rare på tjockare bitar >>per automatik<<.

Vad jag förstår av inläggen hittills är att tjockare köttbitar blir bättre tillagade i ugn i kombination med att aktivt ösa på de däri; detta är dock för avancerat för mig.

Tack för inlägg hittills!
Citera
2015-02-27, 18:35
Medlem
Goldmanns avatar
Köp en bra termometer. Kostar 1000kr fr Tyskland, 1800kr för samma i Sverige o googla temp
Senast redigerad av Goldmann 2015-02-27 kl. 18:39.
Citera
2015-02-27, 18:38
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Dumt svar. Kockar på restaurang anv inte termometer när de steker en minutbiff. Men hur många steker de om året? 100 tals. Hur många steker en vanlig amatör? 20 om året? Klart man är amatör, då måste tekniken in.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in