Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-27, 13:33
  #1
Medlem
IronStoves avatar
Jag vill ha en liten budget htpc och detta tar mig ganska långt. Vad är de stora nackdelarna?

Asus Pundit R Barebone(inkl moderkort(grafik, ljud), PSU) ca 1500 kr
Intel Celeron D 340 2,9GHZ 533/256K S478 ca 900 kr
Minne 2X256 600-800 kr
NEC 1500 DVD+-RW (Har den redan, 0 kr)
Maxtor DiamondPlus 80gig (Har den redan, 0 kr)
D-Link 811g USB-adapter för anslutning till min filserver(Har den redan)

Något slags DVB-T kort så jag har hårddiskvideo. USB-variant kanske är smidigt?

Användningsområde: Kolla in nedladdade tv-rippar, och kanske en och annan dvd-r som jag inte orkar bränna, samt hårddiskvideo.

Kända begränsningar med denna lösning: Moderkortets grafikkort har s-video och komposit och vad jag förstår får jag inte samma bildkvalite om jag spelar en dvd genom datorn som om jag kör en dvd genom dvd-spelaren? Ljudkortet har endast stereoplugg så jag får inget 5.1 ljud via datorn. Det finns visserligen SPDIF på datorn men den sitter tyvärr på framsidan så det blir inget vidare snyggt....

Alltså detta är ju VERKLIGEN ingen optimal htpc-lösning men jag tror den kan duga för mina behov. Med denna konfig hamnar jag ju runt 3000 plus tv-kort och om man kollar vad andra barebones kostar kommer jag ju inte under 8-9 lax så det verkar ganska prisvärt. Asus Pundit fick "Bästa budget-val" i M3 nyligen. De nackdelarna de nämnde var SPDIF på fronten och avsaknaden av AGP-plats om man vill sätta i ett annat grafikkort för spel men det är inte aktuellt för mig.

Så hit me!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback