2015-07-19, 15:06
Medlem
Kan en aktie vara övervärderad trots att den ligger mycket minus och gått dåligt länge? En aktie som legat på plus väldigt länge och haft bra kursuppgång borde alltid vara övervärderad, medan en aktie som legat på botten länge borde vara undervärderad. Finns det undantag?

Finns det ett samband mellan orderdjup och kursen? Man ser ibland att aktier som ligger på minus har massvis med säljare och få köpare, medan en aktie på toppen har många köpare och få säljare. Ibland är det tvärtom. Vad beror det på? Jag förstår att det har med tillgång och efterfråga, men om man ser att en aktie domineras av säljare, är detta en indikator på att den är på väg att falla (oavsett om den står på plus eller minus)?
Citera
2015-07-20, 00:19
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dominera123
Kan en aktie vara övervärderad trots att den ligger mycket minus och gått dåligt länge? En aktie som legat på plus väldigt länge och haft bra kursuppgång borde alltid vara övervärderad, medan en aktie som legat på botten länge borde vara undervärderad. Finns det undantag?

Finns det ett samband mellan orderdjup och kursen? Man ser ibland att aktier som ligger på minus har massvis med säljare och få köpare, medan en aktie på toppen har många köpare och få säljare. Ibland är det tvärtom. Vad beror det på? Jag förstår att det har med tillgång och efterfråga, men om man ser att en aktie domineras av säljare, är detta en indikator på att den är på väg att falla (oavsett om den står på plus eller minus)?

En aktie kan vara övervärderad trots att den fallit länge. I så fall var den ännu mer övervärderad tidigare. Men det är inte lätt att göra en "korrekt" värdering, så att använda termerna över- och undervärderad tycker jag inte att man har mycket vinning i.

En aktie som har mer säljare än köpare pressar rimligen priset nedåt, eftersom många vill bli av med aktien. Eftersom de måste konkurrera om köparna faller priset. Sedan kan det finnas en smärtgräns, hos många eller hos alla. Så trots fler säljare så faller den inte omedelbart till oändligheten.
Citera
2015-07-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
En aktie kan vara övervärderad trots att den fallit länge. I så fall var den ännu mer övervärderad tidigare. Men det är inte lätt att göra en "korrekt" värdering, så att använda termerna över- och undervärderad tycker jag inte att man har mycket vinning i.

En aktie som har mer säljare än köpare pressar rimligen priset nedåt, eftersom många vill bli av med aktien. Eftersom de måste konkurrera om köparna faller priset. Sedan kan det finnas en smärtgräns, hos många eller hos alla. Så trots fler säljare så faller den inte omedelbart till oändligheten.

Så en aktie som ligger dåligt till med mycket minus, men som har en stark köpsida som vida överstiger antalet säljare borde alltså, inom en relativt nära framtid, påbörja sin resa uppåt? Förutsatt att bolaget i övrigt är attraktivt och aktien är något man vill ha i sin portfölj så borde alltså detta rimligen vara en bra köpsignal? Om man har bolag X under sin bevakningslista då man gärna vill investera i företaget men väntar på rätt tid att gå in så kan alltså orderdjupet, dvs förhållandet mellan köpare/säljare, vara den slutgiltiga signalen på huruvida man ska investera i bolaget. Eller tänker jag helt fel?
Citera
2015-07-20, 15:50
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Så en aktie som ligger dåligt till med mycket minus, men som har en stark köpsida som vida överstiger antalet säljare borde alltså, inom en relativt nära framtid, påbörja sin resa uppåt? Förutsatt att bolaget i övrigt är attraktivt och aktien är något man vill ha i sin portfölj så borde alltså detta rimligen vara en bra köpsignal? Om man har bolag X under sin bevakningslista då man gärna vill investera i företaget men väntar på rätt tid att gå in så kan alltså orderdjupet, dvs förhållandet mellan köpare/säljare, vara den slutgiltiga signalen på huruvida man ska investera i bolaget. Eller tänker jag helt fel?

enkelt sett så har du rätt. Men det är mer som spelar in än orderdjupet. En aktie kan få ett kanonuppsving på 1 krona sen är det tvärstopp. Så att se för mycket till orderdjupet är farligt. Det skall mer användas som ett komplement till andra analyser du gjort av aktien och företaget.
Citera
2015-07-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
enkelt sett så har du rätt. Men det är mer som spelar in än orderdjupet. En aktie kan få ett kanonuppsving på 1 krona sen är det tvärstopp. Så att se för mycket till orderdjupet är farligt. Det skall mer användas som ett komplement till andra analyser du gjort av aktien och företaget.

Ja, absolut. Det är ju samma princip med allt, inget nyckeltal är intressant i sin självständighet - utan allt bygger ju på att man sätter informationen i förhållande till något, nyckeltalen blir inte intressanta förrän man satt dem i perspektiv. Det är jag i allra högsta grad med på. Tänkte mer på om man kan använda det som en del i sin analys, där man med orderdjupet, tillsammans med flera andra indikatorer så klart, genomför ett köp/sälj.

Orderdjupet är inte heller med vid den fundamentala analysen av bolaget; jag resonerar som så att man kan använda det för att lyckas lite bättre med när man ska göra själva köpet, inte i vilka bolag. Orderdjupet, tillsammans med många nyckeltal, svarar på frågan NÄR man ska köpa en aktie - tycker jag i alla fall. Medan många andra saker svarar på VAD för bolag jag ska investera i från första början.

Ponera att man har 5-6 bolag som man tror stenhårt på, som utifrån ens egna fundamentala analys - likväl som status i övrigt - verkar som en bra investering. Du vill naturligtvis göra en så bra affär som möjligt, dvs köpa in dig när det kostar så lite som möjligt, och det var det jag menade kring orderdjup - att man kan använda det som en av många indikatorer på att det är läge att köpa. Med de korten på bordet så borde det ju vara en legit strategi, sett ur ett långt perspektiv. Självklart blir det inte alltid som man spekulerat, självklart finns det alltid undantag - och det finns undantag till undantagen. Men om man gör på detta sätt så borde man göra fler bra investeringar än dåliga, vilket i slutändan leder till ett ökat kapital. Eller hur?
Citera
2015-07-20, 19:36
Medlem
Fenjal888s avatar
Vet inte om detta hör hit, men jag använder mig av programmet ProRealTime för att se squeeze momentum. Nu till problemet: Jag hittar inte vissa aktier i programmet. Till exempel Anoto och Envirologic hittar jag ej, men de flesta aktier fungerar utan problem. Någon som kan ha ett hum vad det kan bero på?
Citera
2015-07-20, 19:54
Medlem
Citat:

Du kan utgå ifrån att alla aktier är korrekt värderade för tillfället iaf i det tidsperspektiv marknaden som helhet har.

AMD har ju backat mycket på sistone. Du hade ju kunnat se bolaget som undervärderat.

Å andra sidan gick det back 180 miljoner dollar det senaste kvartalet tror jag. Köper man bolag för att få ta del av deras vinster så låter ju inte -180 miljoner dollar som något som är så kul att köpa. Vill du köpa förluster kan du få investera i mig mot att jag gör slut på pengarna.

Nu är ju annat AMD äger som typ fabriker, patent och kunskap rimligtvis värt något.

Om vi tar ett bolag som H&M som istället för massa vinst och där vinsten ökar år efter år efter år men som å andra sidan handlas dyrt är det övervärderat då?

Personligen hade jag kunnat tänka mig en chanspost AMD men det vettiga är ju inte att bara köpa AMD isf utan rimligtvis att köpa flera chansposter här och där varav några rimligtvis går bra och andra dåligt.

Själv har jag ju ingen vidare kunskap om att värdera bolag dock. I AMDs fall har ju deras nuvarande processorer varit hopplöst ute vilket DirectX 12 eventuellt kan hjälpa lite men jag skulle inte förvänta mig att marknaden (kunderna inte investerarna) ändrar sin bild av AMD nämnvärt för det. Deras nästa processor som kan göra något åt saken är dessutom rätt långt in i framtiden.

På grafiksidan är det mer nyanserat. Nvidia har vuxit sig allt starkare i sin marknadsposition och AMDs kort har dragit mer ström och väsnats med men jag tror TDP-siffrorna inte direkt skall jämföras med varandra. Dock så har AMD på sina nyaste kort inte stöd för DirectX feature level 12.1 vilket Nvidia har och har haft i snart ett års tid.

Man kunde tänka sig att AMDs processorer med deras många kärnor kanske kommer nyttjas lite bättre i de spel som stödjer DirectX 12 men det återstår ju då att se om Nvidia drar extra nytta i vissa spel genom att ha ett vidare stöd för funktioner i DirectX 12 på grafikfronten istället.

AMD släpper även en speldator vilken är lite unik då de dessutom kommer släppa den med Intelprocessorer som ett val. Det känns ju lite konstigt med tanke på att AMD gör processorer själva men deras motto är visst att göra de bästa produkter de kan göra eller om det var sälja dem eller hur det var och de inser väl att Intels är bättre för spel och att det finns en efterfrågan för Intelprocessorer för spel och lever med det.

Det är ju en liten smäll på varumärket dock "Våra processorer är så dåliga så på top of the line erbjuder vi Intelprocessorer istället", lite som Nokia Elop:s "brinnande oljeplattform" om Nokia och Symbian.

Att AMD-aktier kostar mindre nu än förr är givet. Huruvida de har ett bättre pris relativt verkligheten är en annan femma.

Är det högt säljtryck sjunker rimligtvis priset. Å andra sidan är det ju tänkbart att det kommer finnas färre säljare efter ett tag när alla som ville sälja har sålt.
Citera
2015-07-21, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Vet inte om detta hör hit, men jag använder mig av programmet ProRealTime för att se squeeze momentum. Nu till problemet: Jag hittar inte vissa aktier i programmet. Till exempel Anoto och Envirologic hittar jag ej, men de flesta aktier fungerar utan problem. Någon som kan ha ett hum vad det kan bero på?
Bara large cap och mid cap verkar finnas med. www.investing.com använder jag för mindre bolag.
Citera
2015-07-21, 17:48
Medlem
ambivallenss avatar
Jag söker efter en app till android som levererar senaste nytt inom börsen till min mobil. Exempelvis väntar jag på PM:et anoto ska släppa, skulle va bra att få en notis till min mobil då.
Citera
2015-07-21, 23:09
Medlem
ambivallenss avatar
Vilket program ska man använda för att kunna göra trendlinjer osv? Helst i realtid.
Citera
2015-07-24, 11:40
Medlem
Investeringstips aktier/fonder

Har stadig ekonomi med ett bra sparande och en del fysiska investeringar gjorda, dock aldrig värdepapper.

Har ca 100k i fritt kapital för tillfället och kan lägga undan x antal tusen i månaden.

Har ALDRIG handlat med aktier förut, utan bara investerat pengarna fysiskt eller satt in allt på ett medel-risk fondkonto hos banken.( ~ +3% / år )

Fick häromdagen lite noja då jag tänkte på hur mycket jag förlorat på att knappt fått någon ränta på mina pengar, någonsin.
Jag tänkte spara ihop 300k i kontant för att sedan använda dessa om två år. Hur börjar jag handla aktier på bästa sätt utan för stor risk?

Är helt grön och detta är verkligen inget som tidigare intresserat mig. Har läst lite om avanza zero och det ser ju bättre ut courtagemässigt än bankens fondkonto.

Merci
Citera
2015-07-24, 15:37
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaawww
Investeringstips aktier/fonder

Har stadig ekonomi med ett bra sparande och en del fysiska investeringar gjorda, dock aldrig värdepapper.

Har ca 100k i fritt kapital för tillfället och kan lägga undan x antal tusen i månaden.

Har ALDRIG handlat med aktier förut, utan bara investerat pengarna fysiskt eller satt in allt på ett medel-risk fondkonto hos banken.( ~ +3% / år )

Fick häromdagen lite noja då jag tänkte på hur mycket jag förlorat på att knappt fått någon ränta på mina pengar, någonsin.
Jag tänkte spara ihop 300k i kontant för att sedan använda dessa om två år. Hur börjar jag handla aktier på bästa sätt utan för stor risk?

Är helt grön och detta är verkligen inget som tidigare intresserat mig. Har läst lite om avanza zero och det ser ju bättre ut courtagemässigt än bankens fondkonto.

Merci
Jag är också nybörjare men jag började bara handla helt enkelt. Gjorde det väldigt enkelt, köpte dom bolag vars varor jag 'förstår mig på' eller vad man ska säga.
Exempelvis Kopparbergs, deras öl är den mest sålda, deras extra starka öl den mest sålda i det segmentet, deras cider är mest såld (varav 95% exporteras utomlands) och har väl ökat i 20 år eller liknande. Kändes bra. Sen har jag slarvat med att läsa rapporter från företaget får jag väl erkänna. Jag ligger ca 30%+ på Kopparbergs nu.

Olika teknikföretag eller it har jag hoppat för jag inte vet riktigt vad det är eller hur konkurrensen ser ut, det känns som det går så snabbt där med utvecklingen. Hade säkert kunnat tjäna pengar där, absolut. Men även förlorat.

Sen har jag chansat lite och så med andra investeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in