Citat:
Ursprungligen postat av
dominera123
Kan en aktie vara övervärderad trots att den ligger mycket minus och gått dåligt länge? En aktie som legat på plus väldigt länge och haft bra kursuppgång borde alltid vara övervärderad, medan en aktie som legat på botten länge borde vara undervärderad. Finns det undantag?
Finns det ett samband mellan orderdjup och kursen? Man ser ibland att aktier som ligger på minus har massvis med säljare och få köpare, medan en aktie på toppen har många köpare och få säljare. Ibland är det tvärtom. Vad beror det på? Jag förstår att det har med tillgång och efterfråga, men om man ser att en aktie domineras av säljare, är detta en indikator på att den är på väg att falla (oavsett om den står på plus eller minus)?
Du kan utgå ifrån att alla aktier är korrekt värderade för tillfället iaf i det tidsperspektiv marknaden som helhet har.
AMD har ju backat mycket på sistone. Du hade ju kunnat se bolaget som undervärderat.
Å andra sidan gick det back 180 miljoner dollar det senaste kvartalet tror jag. Köper man bolag för att få ta del av deras vinster så låter ju inte -180 miljoner dollar som något som är så kul att köpa. Vill du köpa förluster kan du få investera i mig mot att jag gör slut på pengarna.
Nu är ju annat AMD äger som typ fabriker, patent och kunskap rimligtvis värt något.
Om vi tar ett bolag som H&M som istället för massa vinst och där vinsten ökar år efter år efter år men som å andra sidan handlas dyrt är det övervärderat då?
Personligen hade jag kunnat tänka mig en chanspost AMD men det vettiga är ju inte att bara köpa AMD isf utan rimligtvis att köpa flera chansposter här och där varav några rimligtvis går bra och andra dåligt.
Själv har jag ju ingen vidare kunskap om att värdera bolag dock. I AMDs fall har ju deras nuvarande processorer varit hopplöst ute vilket DirectX 12 eventuellt kan hjälpa lite men jag skulle inte förvänta mig att marknaden (kunderna inte investerarna) ändrar sin bild av AMD nämnvärt för det. Deras nästa processor som kan göra något åt saken är dessutom rätt långt in i framtiden.
På grafiksidan är det mer nyanserat. Nvidia har vuxit sig allt starkare i sin marknadsposition och AMDs kort har dragit mer ström och väsnats med men jag tror TDP-siffrorna inte direkt skall jämföras med varandra. Dock så har AMD på sina nyaste kort inte stöd för DirectX feature level 12.1 vilket Nvidia har och har haft i snart ett års tid.
Man kunde tänka sig att AMDs processorer med deras många kärnor kanske kommer nyttjas lite bättre i de spel som stödjer DirectX 12 men det återstår ju då att se om Nvidia drar extra nytta i vissa spel genom att ha ett vidare stöd för funktioner i DirectX 12 på grafikfronten istället.
AMD släpper även en speldator vilken är lite unik då de dessutom kommer släppa den med Intelprocessorer som ett val. Det känns ju lite konstigt med tanke på att AMD gör processorer själva men deras motto är visst att göra de bästa produkter de kan göra eller om det var sälja dem eller hur det var och de inser väl att Intels är bättre för spel och att det finns en efterfrågan för Intelprocessorer för spel och lever med det.
Det är ju en liten smäll på varumärket dock "Våra processorer är så dåliga så på top of the line erbjuder vi Intelprocessorer istället", lite som Nokia Elop:s "brinnande oljeplattform" om Nokia och Symbian.
Att AMD-aktier kostar mindre nu än förr är givet. Huruvida de har ett bättre pris relativt verkligheten är en annan femma.
Är det högt säljtryck sjunker rimligtvis priset. Å andra sidan är det ju tänkbart att det kommer finnas färre säljare efter ett tag när alla som ville sälja har sålt.