Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-02-10, 14:09
  #25
Avstängd
TokenOfTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelleReve
Varför kan inte du länka något så vi får någon hint om vad fan du pratar om?

http://m.youtube.com/watch?v=F88H9UldyV4
Citera
2015-02-17, 13:44
  #26
Medlem
Tror också mycket att det är en trendgrej. 80-talet (tänker mest på metal eftersom det är det enda jag kan) så använde man stora rum och ett stort antal rumsmickar som kompar de nära mickarna. Då var det en grej att ha ett episkt sound med djupa kickar och gate'ade virvlar.
I modern metal ska det vara klickiga kickar och snärtiga virvlar.

Det är alltid kul med trender, men jag föredrar nog allt som kom före 1995.
Citera
2015-02-27, 18:12
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
http://m.youtube.com/watch?v=F88H9UldyV4

Tror inte tommy lee var först, lyssna på ian paice i "firebird" som nån annan nämde tex.
Citera
2015-02-27, 20:24
  #28
Avstängd
TokenOfTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex.A
Tror inte tommy lee var först, lyssna på ian paice i "firebird" som nån annan nämde tex.

Är det inte "fireball" du menar. Skummade genom låtarna på YT och han hade inte dubbla kaggar i någon video.

Sen påstår jag inte att TL var först, däremot var han den första (vad jag vet) att få in det där tung gung rytmiska melodiösa 80-tals heavy dubbelkagge köret.

Fast jag förstår att ingen fattar vad jag menar så tråden lär dö ut. Fuck me...
Citera
2015-03-01, 11:18
  #29
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Ang varför trummorna låter annorlunda beror inte bara på gateade trummor.Man får tänka på att det var andra skinn som var populära då också,tex oljeskinn som var två lager skinn med olja mellan skinnen.Dessa var otroligt populära överlag.Man skulle ha ett viss träslag i trummorna också.Kommer inte just nu på vilket träslag.Men jag vet att Sonor var ett märke som satte en tydlig trend ett tag.
Så det var nog mtrlvalet som också satte sin prägel på ljudet.

Tsss. Pinstripes är standard fortfarande, både vita och svarta pin stripes är dubbla eller tredubbla.

Det som skiljer är produktionstekniken, man spelade in analogt och mixade ofta analogt på 80-talet. Idag är nästan allt digitalt vilket ger vissa fördelar vid mixning och framförallt mastring.
Citera
2015-03-01, 11:30
  #30
Medlem
Zimows avatar
Finns inte lika mycket dummor kvar i musiken på samma sätt som de var förut. Nu lägger man in elektroniska saker överallt i musik och de får inte samma tung gung på samma sätt.
Citera
2015-03-01, 12:47
  #31
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tsss. Pinstripes är standard fortfarande, både vita och svarta pin stripes är dubbla eller tredubbla.[...]
Fast Pinstripe är inget oljeskinn. Skulle inte heller påstå att det skinnet är "standard" idag. Och trelagers Pinstripe har jag aldrig hört talas om.
Citera
2015-03-02, 12:20
  #32
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Fast Pinstripe är inget oljeskinn. Skulle inte heller påstå att det skinnet är "standard" idag. Och trelagers Pinstripe har jag aldrig hört talas om.

http://remo.com/portal/products/6/49...pinstripe.html

Det var olja mellan mina sist jag skar upp ett och kollade.
Citera
2015-03-02, 23:51
  #33
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
http://remo.com/portal/products/6/49...pinstripe.html

Det var olja mellan mina sist jag skar upp ett och kollade.
Vad var vitsen med länken? Står det på Remo's sida att Pinstripe är ett oljeskinn? Nej, det gör det inte.
Är Pinstripe ett oljeskinn? Nej, det är det inte.
Men stort grattis att du trots det fann olja i ditt skinn.
Citera
2015-03-03, 16:14
  #34
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Vad var vitsen med länken? Står det på Remo's sida att Pinstripe är ett oljeskinn? Nej, det gör det inte.
Är Pinstripe ett oljeskinn? Nej, det är det inte.
Men stort grattis att du trots det fann olja i ditt skinn.

För att du skulle fatta vad jag syftade på för skinn. Jag har ingen aning om vad du menar med oljeskinn om ett pinstripe inte är ihopvaxat med olja. Nu var det dessutom mer än 10 år sen jag spelade trummor senast men av de tvåhundratalet trumset jag spelat på har i princip alla haft Remo-skinn och alla dyrare set haft pinstripe. Så om pinstripe inte är standard fortfarande kanske man ska fråga experten vad som är standard idag?
Citera
2015-03-03, 22:06
  #35
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att du skulle fatta vad jag syftade på för skinn. Jag har ingen aning om vad du menar med oljeskinn om ett pinstripe inte är ihopvaxat med olja. Nu var det dessutom mer än 10 år sen jag spelade trummor senast men av de tvåhundratalet trumset jag spelat på har i princip alla haft Remo-skinn och alla dyrare set haft pinstripe. Så om pinstripe inte är standard fortfarande kanske man ska fråga experten vad som är standard idag?
Tack för att du ger mig förtroendet att stilla din nyfikenhet.
Pinstripe är ett tvålagers skinn som är limmat i kanterna.
Här har du ett oljeskinn.
Generellt sett skulle jag säga Ambassador eller Emperor (eller Evans motsvarigheter, G1 och G2) mer eller mindre kan ses som standard. Sådana skinn sitter nog på majoriteten av trumseten runt om i världen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback