Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-08, 02:15
  #1
Avstängd
Har sen några dagar tillbaka fått ett problem att datorn startar om sig utan vidare efter ett tag när jag jobbat på den. Det brukar ta längre tid innan den gör det ifall den varit avstängd ett tag, brukar klara sig nästan hela dagen, sen på kvällen börjar det, och fortsätter jag använda den vid nästa omstart startar den om sig igen efter ett tag. Vad kan dettta bero på, överhettning? Får inte ens nån bluescreen eller felmeddelande eller något.
Citera
2015-02-08, 03:19
  #2
Medlem
Oscaris avatar
Märkligt. När du får blue screen, startar du om då?
Citera
2015-02-08, 05:02
  #3
Medlem
Strychnos avatar
Jag skulle gissa på överhettning, blås rent datorn med tryckluft så allt
damm och skräp försvinner.

Damm, hår och skräp i datorer som gör att cpu/gpu överhettas
är ett av dom vanligaste datorproblemen.
Citera
2015-02-08, 10:54
  #4
Medlem
x12s avatar
Förutom temperaturproblem, om det är en stationär kan det vara värt att kolla upp nätagget. Om det börjar svikta och ge ostabil spänning kan det där inträffa, speciellt vid ökad belastning.

Kan även vara glapp. Testa knacka på den lite försiktigt, se om den lägger av då.

Kolla kablaget att det sitter i ordentligt.

Om det är en stationär, är både dator, monitor, skrivare och allt annat med 3-polig anslutning anslutet till jordat uttag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback