2022-09-23, 21:04
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tja hon har ju betydligt fler skolår än vår nuvarande miljöminister....
Moderaterna hade ju även en försvarsminister som vapenvägrat.
Sveriges riksdag har aldrig varit mycket till akademikernas högborg.
Osäker på om många år i sekten Livets Ords skola är att betrakta som en merit.
Citera
2022-09-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Nu förstår jag inte... Hon har ju läst vid Uppsala universitet... När föll det lärosätet i händerna på Livets Ord. Det har jag HELT missat. Har du ringt alla stora tidningar och brättat om det - för även de verkar ha missat det. Du sitter ju på en sjujäkla nyhet här. Eller är du bara otroligt korkad.
Citera
2022-09-23, 21:14
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Nu förstår jag inte... Hon har ju läst vid Uppsala universitet... När föll det lärosätet i händerna på Livets Ord. Det har jag HELT missat. Har du ringt alla stora tidningar och brättat om det - för även de verkar ha missat det. Du sitter ju på en sjujäkla nyhet här. Eller är du bara otroligt korkad.
Hela grundskolan gick Ebba i sektskolan vilket innebär att hon har flest år i skolan med Livets Ord. Det är riktigt att Livets ord inte har några högskolor eller universitet, så det kunde hon inte välja.
Senast redigerad av VetVemDuAr 2022-09-23 kl. 21:19.
Citera
2022-09-23, 21:21
Medlem
Citat:
Hela grundskolan gick Ebba i sektskolan vilket innebär att hon har flest år i skolan med Livets Ord. Det är riktigt att Livets ord inte har några högskolor eller universitet, så det kunde hon inte välja.
Men nyss skrev du att Uppsala universitet tillhörde livets ord...
Hur ska du ha det?
Citera
2022-09-23, 21:26
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Men nyss skrev du att Uppsala universitet tillhörde livets ord...
Hur ska du ha det?
Du verkar lätt dement. Jag skrev:
Citat:
Utöver primär bildning i en sekt har hon vuxit upp i en familj som tillbad samma sekt.
Kanske inte så konstigt att hon blandar ihop religion och politik?
Citera
2022-09-24, 07:02
Avstängd
Citat:
Du verkar lätt dement. Jag skrev:

Utöver primär bildning i en sekt har hon vuxit upp i en familj som tillbad samma sekt.
Kanske inte så konstigt att hon blandar ihop religion och politik?
Oj, hon borde bli utesluten ur KD. Man kan väl för tusan inte blanda ihop politik och religion…..?
Citera
2022-09-24, 07:08
Medlem
Jag gillar Ebba! En fantastisk ung kvinna MEN trist att hon representerar ngt "kristet". För mig är det bara folk från min ungdoms frikyrka som röstar på henne. Självrättfärdiga som känner att de står nära Gud. Hon kinkar och vill inte samarbeta med SD (mitt parti) för buhu buhu de är ju så onda. ORKA.
Citera
2022-09-24, 09:53
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Oj, hon borde bli utesluten ur KD. Man kan väl för tusan inte blanda ihop politik och religion…..?
Med sin kristet sekteristiska bakgrund är hon väl snarare en utmärkt partiledare för ett parti som just blandar ihop religion och politik. Kaka söker maka.
Citera
2022-09-24, 10:43
Medlem
Citat:
Med sin kristet sekteristiska bakgrund är hon väl snarare en utmärkt partiledare för ett parti som just blandar ihop religion och politik. Kaka söker maka.
Du verkar inte förstå att hela vårt rättsväsende vilar på kristen grund och hela tanken med välfärdssystem är också i grunden kristen... Det går alltså inte att inte blanda poltik och religion i ett land som Sverige. Religion har varit en så pass stor del av vår kultur att en stor del av kulturen vilar på just religösa grunder.

Det gick inget vidare för dig i skolan va?
Citera
2022-09-24, 11:52
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Du verkar inte förstå att hela vårt rättsväsende vilar på kristen grund och hela tanken med välfärdssystem är också i grunden kristen... Det går alltså inte att inte blanda poltik och religion i ett land som Sverige. Religion har varit en så pass stor del av vår kultur att en stor del av kulturen vilar på just religösa grunder.

Det gick inget vidare för dig i skolan va?
Du är lika klok som wahabistiska sharia-förespråkare.

Om du tror att att vi hade varit värderingsfria och amoraliska utan religion är du inte bara dement, utan dessutom okunnig och historielös. Religionen har bara kidnappat etik och moral som utvecklats genom årtusendena, helt oberoende av religionen. Sen kommer de efteråt och förmätet påstår att det var de som kom på det.

Men visst tjänar somliga gott på det, som tex Ulf Ekmans sekt som Ebba växte upp i. Kanske inte så konstigt att hon har en lite korrupt och märklig inställning till etik och moral?
Citera
2022-09-24, 13:32
Medlem
VetVemDuArs avatar
Det kan vara på sin plats att förydliga vad Ebba präglades av under hela sin barndom och stora delar av sin ungdom från hem och skola. Hennes föräldrar var som känt med i sekten Livets ord och uppfostrade Ebba i dess anda, så pass att de satte henne att gå i Livets ord egen sekteristiska grundskola.

Livets ord har i studier och granskningar av sekten kritiserats för extrema evangelisationsformer, starkt påverkade av den amerikanska kristna evangelistkyrkan, där auktoritär styrning och obarmhärtig syn på sjukdom och fattigdom är legio.

Utöver detta har kritik från tidigare medlemmar i sekten bland annat framhållit den auktoritära toppstyrningen och den tankekontroll, som man anser att detta medför genom att ifrågasättande samtal inte tillåts, samt en teologisk lära som gör så personen lägger all skuld på sig själv när hen misslyckas. "Lyckade människor" uppfattas tvärt om som närmare Gud och ska därför behandlas med vördnad och underkastelse. Att alltid uppfattas som lyckad och utan skuld, blir därför ett viktigt mål för sekt-medlemmarna för att inte sjunka i graderna.

Således en ganska dålig grund för etiska och moraliska ställningstaganden.
Citera
2022-09-24, 13:53
Moderator
Siegfrids avatar
Uppgifter av mer privat karaktär om fru Busch avhandlas lämpligen i en bättre passande tråd:
(FB) Info/skvaller om Ebba Busch, partiledare (KD)
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in