Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-07, 17:03
  #1
Medlem
Vill höra med er vilka möjligheter jag har att ansluta till ett jaktlag med dessa omständigheter:

Min sambos pappa äger en liten bit mark där han har gett ett jaktlag tillstånd att räkna med hans mark i deras jaktområde vilket ger dem en extra kalv vid tilldelningen. I utbyte får han en bit kött någon gång ibland. Dock så var det väldigt längesedan han fick något, men min sambos pappa har inget intresse av jakt och bryr sig nog inte så mycket om köttet heller.

Jag skulle vilja börja jaga med detta jaktlag. Har flyttat ned från Norrbotten till Göteborg och har inte tillgång till någon jakt här nere.

Har jag (eller min sambos pappa) rätt att kräva att få delta i det jaktlaget i och med att de använder marken? Vad kan jag förvänta mig för reaktion om jag ringer upp jaktlaget?
Citera
2015-02-07, 17:05
  #2
Medlem
Ursäkta felstavning i rubriken.

*gå
Citera
2015-02-07, 17:48
  #3
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffpop
Vill höra med er vilka möjligheter jag har att ansluta till ett jaktlag med dessa omständigheter:

Min sambos pappa äger en liten bit mark där han har gett ett jaktlag tillstånd att räkna med hans mark i deras jaktområde vilket ger dem en extra kalv vid tilldelningen. I utbyte får han en bit kött någon gång ibland. Dock så var det väldigt längesedan han fick något, men min sambos pappa har inget intresse av jakt och bryr sig nog inte så mycket om köttet heller.

Jag skulle vilja börja jaga med detta jaktlag. Har flyttat ned från Norrbotten till Göteborg och har inte tillgång till någon jakt här nere.

Har jag (eller min sambos pappa) rätt att kräva att få delta i det jaktlaget i och med att de använder marken? Vad kan jag förvänta mig för reaktion om jag ringer upp jaktlaget?

Det låter ju som det är ett VVO som din svärfars mark ingår i. Och då har han ju jakträtt i VVO och även rätt att överlåta jakten till någon annan. Men det är olika i många VVO hur många ha man måste äga för att överlåta "jakträtten" Så ta reda på vem som är ordförande i VVO och hör med denna om överlåtelse av jakt. Det brukar alltid vara skillnad om överlåtande utav jakt om det sker till "utomstående" och inom familjen. Och som "svärson" så brukar man räknas som inom familjen, men inte alltid.
Det brukar aldrig bli några bekymmer med nya "medlemar" i ett jaktlag om man bara beter sig som folk
Men på vissa ställen så är folk lite väl insnöade på att "så har det alltid varit"
Citera
2015-02-07, 22:38
  #4
Medlem
Rent rättsligt om dem nekar dig att jaga med dem kan du be din svärfar att gå ur VVO:t, detta vill dem säkerligen inte då de får mindre tilldelning samt att marken kanske är en bra länk i området.

Är du trevlig och ringer och pratar med jaktledaren känns det inte som att det är några problem då det fortfarande är din svärfars mark och han bestämmer vilka som jagar där.
Citera
2015-02-08, 11:08
  #5
Medlem
Ok tack för svar! Blir att ringa ett samtal snart!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback