Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-06, 21:43
  #1
Medlem
Visst lär läckaget vara bra mycket större inom andra områden som inte har koller? Funderar om anledningen till att man tvingas till subuxone beror på Polisens påtryckningar. Då det är mindre attraktivt på gatan. Dom är ju rätt efterblivna och skulle lätt kunna göra en sån sak.

Är det rättfärdigat att man tvingas till det från en fungerande subutex behandling? Speciellt då det är ett råttgift och många med mig får jobbiga bieffekter. Känns väldigt förtryckande mot missbrukare, vi går inte att lita på och är bara oärliga rötägg. Kan man göra så mot andra patientgrupper?
Citera
2015-02-07, 16:28
  #2
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivianV
Visst lär läckaget vara bra mycket större inom andra områden som inte har koller? Funderar om anledningen till att man tvingas till subuxone beror på Polisens påtryckningar. Då det är mindre attraktivt på gatan. Dom är ju rätt efterblivna och skulle lätt kunna göra en sån sak.

Är det rättfärdigat att man tvingas till det från en fungerande subutex behandling? Speciellt då det är ett råttgift och många med mig får jobbiga bieffekter. Känns väldigt förtryckande mot missbrukare, vi går inte att lita på och är bara oärliga rötägg. Kan man göra så mot andra patientgrupper?

Uhm, vilka andra patientgrupper sprider så mycket gift omkring sig som folket på subutexprogrammet? Du utgår från att alla vet att programmet hjälper, det vet i alla fall inte jag (och jag var tjackis till 30) och då menar jag inte att låta dryg eller elak på något sätt. Men jag har i alla fall fått intrycket av att det är ett stort skämt med tanke på hur många det är som går på sub helt plötsligt, även om det numera säkert kommer in mer från utlandet än via läckaget så har ju tillfrågan uppstått av en anledning.
Det betyder i och för sig inte att programmet är fel, men det borde säga en sån som dig själv - som står på samma sida tattar-skranket som de sorgliga jävlar som säljer sin sub till opi-oskulder - att du bör vara lite mer ödmjuk i ditt tilltal till de som betalar för er 'patientgrupps' självorsakade problem om du bryr dig om dess existens.

Snuten är förbannad för att ni säljer till tonåringar, ja. Att en heroinist går över till sub och slutar gå runt med en evt skitig kanyl på sig har snuten inga som helst problem med, det kanske är därför de är för sprututbyten. Bara en tanke.

Vad är förresten vitsen med subutexprogrammet, är det att folk ska bli rena eller är det bara att man ska knarka något annat än heroin? Och det är inte ringa narkbrott att knata omkring med subutex på sig om man är med? Det låter som en rätt soft tillvaro om det är högkostnadsskydd på apoteket, och där har du nog anledningen till varför det kokar i Svensson när jonkarråttan springer och becknar sina piller.
Citera
2015-02-08, 01:21
  #3
Medlem
anjoh66s avatar
Drogrehabilitering --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
2015-02-08, 07:55
  #4
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Uhm, vilka andra patientgrupper sprider så mycket gift omkring sig som folket på subutexprogrammet? Du utgår från att alla vet att programmet hjälper, det vet i alla fall inte jag (och jag var tjackis till 30) och då menar jag inte att låta dryg eller elak på något sätt. Men jag har i alla fall fått intrycket av att det är ett stort skämt med tanke på hur många det är som går på sub helt plötsligt, även om det numera säkert kommer in mer från utlandet än via läckaget så har ju tillfrågan uppstått av en anledning.
Det betyder i och för sig inte att programmet är fel, men det borde säga en sån som dig själv - som står på samma sida tattar-skranket som de sorgliga jävlar som säljer sin sub till opi-oskulder - att du bör vara lite mer ödmjuk i ditt tilltal till de som betalar för er 'patientgrupps' självorsakade problem om du bryr dig om dess existens.

Snuten är förbannad för att ni säljer till tonåringar, ja. Att en heroinist går över till sub och slutar gå runt med en evt skitig kanyl på sig har snuten inga som helst problem med, det kanske är därför de är för sprututbyten. Bara en tanke.

Vad är förresten vitsen med subutexprogrammet, är det att folk ska bli rena eller är det bara att man ska knarka något annat än heroin? Och det är inte ringa narkbrott att knata omkring med subutex på sig om man är med? Det låter som en rätt soft tillvaro om det är högkostnadsskydd på apoteket, och där har du nog anledningen till varför det kokar i Svensson när jonkarråttan springer och becknar sina piller.
Det handlar mer om än bara om vilken substans man får i sig.
Får man gå med i ett substitutionsprogram så är ju risken tex att du begår brott i samma utsträckning betydligt mindre.
Lite skillnad i kostnad för heroin och dessa substitutssubstanser.

Läckage av tabletter från sjukvården är inget nytt, och man får helt enkelt ta detta.
Då det hjälper fler till ordnade liv.
Alternativet vore vi skulle sluta ge mediciner till de som även behöver mediciner.
det vore en katastrof för samhället.
Men tänker man inte längre än näsan räcker, så blir det oftast såhär.
Citera
2015-02-14, 22:54
  #5
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det handlar mer om än bara om vilken substans man får i sig.
Får man gå med i ett substitutionsprogram så är ju risken tex att du begår brott i samma utsträckning betydligt mindre.
Lite skillnad i kostnad för heroin och dessa substitutssubstanser.


Vad är kostnaden för skattebetalarna då? Kontra deras kostnader för jonkarna om de är på fri fot s.a.s.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Läckage av tabletter från sjukvården är inget nytt, och man får helt enkelt ta detta.
Jag håller med dig till en viss gräns, men jag skulle aldrig uttrycka mig så dumt som "man får helt enkelt ta detta". Välkommen till verkligheten, så länge X satt sig i skiten och vill ha mina pengar för att komma ur den så ska X inte gå omkring i tron att jag tänker ta den minsta skit. Heroinister är misslyckanden till människor, och att de får hjälp kommer från medmänsklighet i kombination med en föreställd nettovinst för samhället. Att då svänga sig med den här attityden av att man har "rätt" till saker och ting är en självmordsstrategi för jonkare och förespråkare för subprogrammen i allmänhet. Det finns gott om folk som hellre ser dem överdosera och dö snarast.

Citat:
Då det hjälper fler till ordnade liv.

1. Detta är ett påstående. Vitsen med mitt inlägg var att TS - men du får gärna köra förstås - skulle lägga fram någon statistik på att dessa människor faktiskt klarar sig bättre på lång sikt.

2. Det är långt fler som går på sub än på h idag; var det så innan? Visa mig en nettonytta, återigen.

Citat:
Alternativet vore vi skulle sluta ge mediciner till de som även behöver mediciner.
det vore en katastrof för samhället.

Är det alternativet? Det håller nog ingen annan med om, inte heller har någon förespråkat det. Att det vore en katastrof kan jag, som alla andra, med självklarhet räkna ut.

Citat:
Men tänker man inte längre än näsan räcker, så blir det oftast såhär.

Därom är vi ense. Sprutprogrammen kommer finnas kvar och byggas ut eftersom de kan anföra fakta. När man ber om fakta om subprogrammen bemöts man som du bemötte mig ovan. Det säger egentligen allt.
Citera
2015-02-15, 15:02
  #6
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Vad är kostnaden för skattebetalarna då? Kontra deras kostnader för jonkarna om de är på fri fot s.a.s.

Jag håller med dig till en viss gräns, men jag skulle aldrig uttrycka mig så dumt som "man får helt enkelt ta detta". Välkommen till verkligheten, så länge X satt sig i skiten och vill ha mina pengar för att komma ur den så ska X inte gå omkring i tron att jag tänker ta den minsta skit. Heroinister är misslyckanden till människor, och att de får hjälp kommer från medmänsklighet i kombination med en föreställd nettovinst för samhället. Att då svänga sig med den här attityden av att man har "rätt" till saker och ting är en självmordsstrategi för jonkare och förespråkare för subprogrammen i allmänhet. Det finns gott om folk som hellre ser dem överdosera och dö snarast.



1. Detta är ett påstående. Vitsen med mitt inlägg var att TS - men du får gärna köra förstås - skulle lägga fram någon statistik på att dessa människor faktiskt klarar sig bättre på lång sikt.

2. Det är långt fler som går på sub än på h idag; var det så innan? Visa mig en nettonytta, återigen.



Är det alternativet? Det håller nog ingen annan med om, inte heller har någon förespråkat det. Att det vore en katastrof kan jag, som alla andra, med självklarhet räkna ut.



Därom är vi ense. Sprutprogrammen kommer finnas kvar och byggas ut eftersom de kan anföra fakta. När man ber om fakta om subprogrammen bemöts man som du bemötte mig ovan. Det säger egentligen allt.
Ingen aning i vad de kostar, men i DK så minskade vissa brott med upp mot 80% efter man startade upp sina heroinkliniker med injektionsrum.
Plus ingen har dött där, fast de haft en massa överdoser, inte heller sprids sjukdomar som kostar staten mängder med pengar i sjukvården då oftast blodsmittor.

Såklart man får ta detta, för det vore faan om en som behöver sin medicin och sköter det ska drabbas för några få missköter sig.
Man får väl fokusera på dom som missköter sig då.
Att folk fuskar i samhället är inget nytt, men det ska då faan inte drabba oskyldiga för några få missköter sig.
Det måste du väl också förstå att vi inte kan göra så?
Sen spelar det ingen roll om heroinister är misslyckade människor.
De är fortfarande människor och ska behandlas som sådana.
Varför underblåser du stigmatiseringen av dom???

1 Om man återgår till arbetet och blir en produktiv medlem i samhället, som man sett i CH tex.
Så är det svårt att inte säga detta är bra.
Nån statistik orkar jag inte leta upp, är du tillräckligt intresserad så letar du upp det själv.
Eller så får du hoppas någon annan orkar leta åt dig.

2 Man behöver inte ta heroin för vara med i substitutsprogrammet.
Så jämföra med heroin bara funkar inte.

Det finns en antydan tills vart och vitt från dig, som att vi inte ska ha ett subistitutsprogram om det inte hjälper till 100%.
Tycker du ska ta och plocka ur dig själv, detta stigmatänk du har.
Men rätt vanligt att man vill sparka på någon som ligger, vet inte riktigt varför det finns så många som njuter av detta.
Sen kanske man personligen inte behöver hjälpa dom upp, men sprida stigman är fel.
Eller är det okey med att sprida stigma som du gör?
Citera
2015-02-17, 13:31
  #7
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Jag håller med dig till en viss gräns, men jag skulle aldrig uttrycka mig så dumt som "man får helt enkelt ta detta". Välkommen till verkligheten, så länge X satt sig i skiten och vill ha mina pengar för att komma ur den så ska X inte gå omkring i tron att jag tänker ta den minsta skit. Heroinister är misslyckanden till människor, och att de får hjälp kommer från medmänsklighet i kombination med en föreställd nettovinst för samhället. Att då svänga sig med den här attityden av att man har "rätt" till saker och ting är en självmordsstrategi för jonkare och förespråkare för subprogrammen i allmänhet. Det finns gott om folk som hellre ser dem överdosera och dö snarast.

Jag tycker att du har lite dålig syn på missbrukare. Som du säger så grundar sig hjälpen mot missbrukare delvis i medmänsklighet. Men man visar inte denna medmänsklighet genom att kalla dem för misslyckanden till människor.
Målet måste ju alltid vara att en missbrukare ska sluta missbruka. Man måste göra så att heroinister VILL ta sig till kliniken och söka hjälp. Hur tror du då man känner sig när man söker hjälp och får berättat för sig att man inte har "rätt" till saker och ting, och att man inte kommer ta den minsta skit? Jag tror inte att en missbrukare hade känt sig så sugen på att vilja sluta då.
Självklart kommer det vara knackigt att sluta med ett beroende. Man måste räkna med återfall, läckage på tabletter osv. Missbruk är en sjukdom som är svår att bli frisk från. Man måste vara förstående (inte blåögd) och tålmodig.
Klart att det finns gott om folk som hellre ser dem överdosera, det finns alltid gott om sjuka människor. Men deras åsikt om detta är nog inte lika stark om det är deras barn/släkting/vän som är heroinist. Det är lätt att bara tänka på sig själv.

Vilket av dessa alternativ ger missbrukare bäst chans att leva normalt liv igen:

1) En klinik som inte tar skit, inte tycker att missbrukarna har "rätt" till något, tycker att de är en belastning för skattebetalarna och vill att hela rehabiliteringen skall gå som en dans på rosor.

2) En klinik som förstår svårigheten i att bli ren, lyssnar på missbrukarnas krav/åsikter, accepterar återfall och motgångar och förstår kampen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback