Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-06, 21:37
Medlem
Tja,

har kollat runt lite youtubeklipp på folk som vaknat upp från anestesi och garvat röven av mig. Men en sak slog mig, vad har anestesi generellt för effekter (förutom sövning vid narkos)? En del patienter i klippen känner exempelvis inte igen sina nära och kära och babblar massa nonsens och humör skiftar från skratt till gråt.

Detta påminner väl lite om dissociativa hallucinogener? Finns det någon koppling mellan dessa och de läkemedel som används vid narkos?
Citera
2015-02-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Painray
Tja,

har kollat runt lite youtubeklipp på folk som vaknat upp från anestesi och garvat röven av mig. Men en sak slog mig, vad har anestesi generellt för effekter (förutom sövning vid narkos)? En del patienter i klippen känner exempelvis inte igen sina nära och kära och babblar massa nonsens och humör skiftar från skratt till gråt.

Detta påminner väl lite om dissociativa hallucinogener? Finns det någon koppling mellan dessa och de läkemedel som används vid narkos?
Nej
Citera
2015-02-07, 19:09
Medlem
Både ketamin och lustgas används som narkosmedel. PCP användes förr men togs av marknaden för länge sen. Frågan är dock knepig att svara på för de flesta narkosmedel vet man inte hur de fungerar.

Men rent generellt, ja, de är dissocierade när de pratar goja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in