Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-06, 14:21
  #1
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Ukrainarna har begärt amerikanskt militärt bistånd och jänkarna överväger det hela. Vilka vapensystem och övrig materiel skulle kunna tänkas vara aktuell och i vilka kvantiteter?
Hur lång tid kommer det ta innan materielen är operationell?
Citera
2015-02-06, 14:26
  #2
Avstängd
MarabouMercenarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Ukrainarna har begärt amerikanskt militärt bistånd och jänkarna överväger det hela. Vilka vapensystem och övrig materiel skulle kunna tänkas vara aktuell och i vilka kvantiteter?
Hur lång tid kommer det ta innan materielen är operationell?
Det enda jag har hört är kroppsskydd & nattkikarutrustning än så länge (SVT Aktuellt) men att det kanske var tal om PV-robotar.

Annat som jag kan tänka mig vara av intresse för Ukrainarna är luftvärnssystem & liknande, om nu Ryssland går all in. Pansarfordon & stridsvagnar är något som jag inte tror är på tapeten riktigt än.

Gällande tidsaspekter så tror jag att de skickar sådana system som skickas ut till frontlinjen imorgon om Ukrainarna får tag i det idag d.v.s sådana system som inte kräver längre utbildningar.
Citera
2015-02-06, 17:12
  #3
Medlem
Ett lämpligt vapen att sätta i händerna på Ukrainas arme vore väl Javelin PV robotsystem som är enkla att utbilda på och enkla att använda. Sedan kanske det skulle vara läge att skicka ett antal STRIX om nu Ukraina har tillgång till 120 mm pjäser.
Men att vår fackföreningspamp till statsminister samt fredsduvan Romson skulle våga ta det steget är väl att hoppas för mycket.

Risken är nu stor att läget snabbt eskalerar i denna konflikt med risk för ett storkrig i hela Europa om man inte sätter ner klackarna ordentligt och säger inte en millimeter till, tyvärr tror jag att det enda språk som Putin förstår är kallt stål.

Såg att NATO skulle utöka sin QRF styrka från 13 000 man till 30 000 man som skulle stationeras i Estland, Lettland, Litauen, Polen, Bulgarien. Av dessa skulle en spjutspets på 5000 man kunna vara på plats inom några dygn om det skulle behövas. Detta säger Jens Stoltenberg att det är ett direkt svar på Rysslands aggression mot Ukraina. Skulle USA sätta vapen i händerna på Porosenko så korsas Rubicon men vad har man för val?
Citera
2015-02-06, 19:39
  #4
Medlem
Corvaxs avatar
Jag har för mig att jag läste någonstans att en lösning amerikanerna funderade på var att låta gamla WP-länder i NATO donera sina gamla, för Ukraina bekanta, utrustning och ge dem amerikansk utrustning istället. (Om jag bara kunde komma ihåg var jag såg det
Citera
2015-02-06, 20:16
  #5
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corvax
Jag har för mig att jag läste någonstans att en lösning amerikanerna funderade på var att låta gamla WP-länder i NATO donera sina gamla, för Ukraina bekanta, utrustning och ge dem amerikansk utrustning istället. (Om jag bara kunde komma ihåg var jag såg det
Låter som en praktisk lösning, frågan är bara ifall de gamla WP-länderna vågar trampa den ryska vargen på svansen.
Citera
2015-02-06, 20:21
  #6
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Låter som en praktisk lösning, frågan är bara ifall de gamla WP-länderna vågar trampa den ryska vargen på svansen.
Har de något val? Trampar man inte nu så sitter man snart i björnkäften.
Citera
2015-02-06, 22:16
  #7
Medlem
Corvaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har de något val? Trampar man inte nu så sitter man snart i björnkäften.

OM det funkar så är det nog ganska smart, fler länder blir medskyldiga/delaktiga (stärker NATO), WP-länderna får en modernisering, Amerikanska vapentillverkare får vapen som inte används (dvs de kan tjäna pengar både på försäljning och serviceavtal/uppgraderingar)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback