Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-15, 00:54
  #13
Medlem
Barnflods avatar
Deras äldre plattor är förbannat bra. Lyssna inte på något förbi år 2000.
Citera
2015-04-15, 12:04
  #14
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Deras äldre plattor är förbannat bra. Lyssna inte på något förbi år 2000.

Varför ska man inte göra det?
Citera
2015-04-15, 12:41
  #15
Medlem
SmokeOns avatar
Lyssnade en hel del på Nevermore för några år sedan. Duktiga musiker och intressant sångare, men ljudbilden på flera skivor är riktigt usel. Enemies of Reality producerades av Kelly Gray och hade så oerhört dåligt ljud att den släpptes nyremixad och nyremastrad (producerad av Andy Sneap).

Lite kul läsning om ämnet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Enemie...on_controversy

Kelly Gray: https://www.youtube.com/watch?v=ra6HA4giPF8
Andy Sneap: https://www.youtube.com/watch?v=kzLd4JZSCFo

Nevermore har aldrig haft någon riktig tyngd i musiken, trots att de spelar på 7-strängade gitarr på de senare skivorna. Det är som att de haft en nostalgisk syn på hur musik ska låta och velat behålla en rå, obearbetad känsla i ljudbilden.

Personligen skulle jag rekommendera This Godless Endeavor om man aldrig hört bandet tidigare. Det är en bra skiva.
Citera
2015-04-15, 13:12
  #16
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Enemies of Reality producerades av Kelly Gray och hade så oerhört dåligt ljud att den släpptes nyremixad och nyremastrad (producerad av Andy Sneap).


Haha ja det är fan bland det sämsta ljudet jag någonsin hört på en skiva och jag fattar inte att så många kan ha godkänt att plattan såldes över huvud taget. Jag fixar bättre ljud på 5 minuter framför en laptop.
Citera
2017-12-13, 17:24
  #17
Medlem
Frimurares avatar
Warrel Dane, sångaren från Nevermore och Sanctuary, avled tyvärr av en hjärtattack idag. Han var inte bara en otrolig sångare, utan även en jävligt trevlig person.

Må han nu ha funnit sin frid.
Citera
2017-12-13, 22:45
  #18
Medlem
Barnflods avatar
Hemskt. Bara att lägga ner drömmen att få se dem live mao.
Citera
2017-12-14, 16:38
  #19
Medlem
Frimurares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Hemskt. Bara att lägga ner drömmen att få se dem live mao.

Tyvärr, ja. Och dessutom så tror jag att Nevermore är ett av få band där fansen absolut inte skulle acceptera ett byte av varken sångare eller gitarrist. Warrel Dane och Jeff Loomis är ju oersättliga.

Sanctuary skulle ju ut som förband åt Iced Earth om några månader; nu undrar jag huruvida dessa kommer att skaffa en ny sångare till turnén. Hur som helst, önskar jag självklart all lycka till Sanctuary. Otroligt underskattat band.

Warrels soloskiva, Praises To The War Machine, var ju för övrigt en riktigt höjdare. Kul att han jobbade med svenske Peter Wichers(ex-Soilwork) på den plattan.
Citera
2021-12-25, 21:00
  #20
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Spelningssiffrorna på Spotify på de mest populära Nevermore-låtarna.

"Believe In Nothing" (2000) - Ganska nära 3,5 miljoner streams.

"The Heart Collector" (2000) - Över 2,2 miljoner streams.

"Narcosynthesis" (2000) - Ganska nära 1,8 miljoner streams.

"The River Dragon Has Come" (2000) - Rätt nära 1,7 miljoner streams.

"This Godless Endeavor" (2005) - Över 900 tusen streams.

Inget snack om saken här inte. 4 av 5 av mest populära Nevermore-låtarna kommer från albumet "Dead Heart In A Dead World". Slår nästan helt knockout på resten av diskografin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback