2015-08-28, 19:57
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Det låter som att du har väldigt porröst hår? Då tar det aslång tid att torka och suger åt sig rejält av oljor eftersom det släpper ifrån sig dem lätt också. Det är förmodligen färg/blekning som orsakar det, nu när jag har mer än hälften av håret i min egen färg så torkar det mycket snabbare,

Intressant, låter troligt på alla vis. Förutom då det att mitt hår också innan jag började bleka/färga det också torkade idiotlångsamt. Och var nästan värre på att trassla sig än nu.

Det kan naturligtvis ha varit skador från en omild permanent några år tidigare, men det låter litet överdrivet: permanent år 1, lät håret växa utan annan manipulation än litet toppklippning, var långt nog att sätta upp vid 4-5, började färga vid sådär år 13-14 - skadorna från permanenten var nog garanterat utvuxna då.

Så kanske mitt hår bara är naturligt poröst? Hoppas på "naturliga highlights" i form av grått hår så småningom, men det ser ännu mörkt ut på den fronten...

Citat:
Borsta noga och fetta håret innan varje dusch är bra också, tror att både fett och fukt kan stängas in i håret då med silikonet, eller hur?

Det där hänger inte riktigt ihop eller hur - om silikonet gör något visavi fett/fukt så skulle det ju snarare vara att utestänga det från hårstrået?

Men min starka misstanke är att vanliga balsam silikoner nog inte är så härdiga mot rent mekanisk slitning (borstning, byte av frisyr, hårstrån som gnuggar mot varandra) som man kan förledas att tro av varningarna mot dem: de flesta akta-er-för-silikon! -råd utgår från idén att man tvättar håret minst var tredje dag, och ofta verkar det också antas att man använder stylingprodukter (som ju gärna innehåller ännu mera silikon).

Citat:
Det kanske fungerar bäst att borsta innan och sen tvätta bort silikonet med schampo och efter det olja in längderna och sist avsluta med silikon? Känns som ett litet eureka-moment här, kom på det precis innan jag skulle posta haha!

Jag misstänker att när jag väl tvättar 3-4 veckor efter senaste balsamsilikon så finns det nog inte mycket kvar - topparna fullkomligt suger åt sig kokosnötsolja. Nån gång har jag t.o.m. skjutit upp tvätt ännu en dag, trots grundlig oljning kvällen före.

Citat:
Har du balsam med silikon men utan mineraloljor? Mineraloljor verkar enbart vara dåligt och förstöra medan silikon kan vara något man måste bli vän med om man har väldigt porröst och lättrasslat hår. Fast jag vet inte om det alltid är så heller, hade ju själv superblekt som sög åt sig massor av vatten eftersom det inte höll kvar fettet så bra och det blev bättre av balsammetoden eftersom jag inte behövde torka ut det ännu mer med schampo, man måste nog verkligen testa ordentligt som du gör för att få bästa resultat. Största skillnaden/förbättringen är dock det helt obehandlade håret.

Vet faktiskt inte hur det är med mineraloljor - har inget minne av att något jag använt skulle innehålla petrolatum eller vaselin. Men å andra sidan tror jag inte nödvändigtvis att det skulle vara så farligt _som sådant_ (typ som ingrediens i en inpackning), men varför man skulle tråtta det i schampo eller balsam kan jag inte förstå.

Det är egentligen helt naturligt att skadat hår blir bättre med balsammetoden (om man nu gillar att tvätta övht) - lätt tvätt-effekt i balsamet (+vatten, + mekanisk rengöring), plus fett-alkoholer i balsamet.

Citat:
Microtrim måste jag rekommendera också för håret om du är nöjd med längden och vill hålla det fräscht och låta de nya hårstråna komma ikapp, tycker själv att det känns asbra och jag märker inte ens att jag har klippt av något som när man väntar länge och sen måste ta flera centimeter. Det tar inte lång tid alls, Lucy's Corsetry har bäst videos som vanligt även om hon bara gör en vanlig trim (tror jag) https://www.youtube.com/watch?v=270y7UY_7hw
http://forums.longhaircommunity.com/...ad.php?t=75468 kolla bilden i första inlägget, lockigt visserligen men tycker att den visar bra på fördelarna även om det kanske tar lite längre tid att växa ut håret om det är längre som är målet.

Aaargh, nu fick du mig att fastna på youtube med hårvideon igen! Visst är korsettexpertens videor bra, men just när det gäller att klippa så vet jag att jag sett en som är ännu bättre, om jag bara kunde hitta den...
Citera
2015-08-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har också nästan slutat använda schampo. Använder mild två, och varannan vecka en gång schampo.
Tvål i håret får det att bli torrt. Du kan koka upp kokosfett eller olja. Mixa ihop tvålen med kokosfettet så får du bra fungerade balsam. 1 msk kokosfett till ca 1 liter tvål.
Citera
2015-08-30, 20:43
Medlem
När jag slutar tvätta håret med schampo så får det mycket bättre volym. Dock så får jag mjäll. Fick först mjäll i tonåren och började då använda ett mjällschampo och utan det så kommer mjällen tillbaka.

Därför tvättar jag håret med schampo. Men jag håller bara upp i några dagar. Kanske försvinner mjället om jag ger det några veckor (utan schampo)?
Citera
2015-08-30, 23:32
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
När jag slutar tvätta håret med schampo så får det mycket bättre volym. Dock så får jag mjäll. Fick först mjäll i tonåren och började då använda ett mjällschampo och utan det så kommer mjällen tillbaka.

Därför tvättar jag håret med schampo. Men jag håller bara upp i några dagar. Kanske försvinner mjället om jag ger det några veckor (utan schampo)?
Jag kan ju inte tala för dig men för mig så försvann mjällen efter en vecka eller två. Det har dock kommit tillbaka när jag kört hett vatten mot skalpen. Så under tiden du slutar med schampoo. Försök att inte skölja huvudet i allt för hett vatten.
Citera
2015-08-31, 07:22
Medlem
Citat:

Det finns bra mjällschampo att köpa på apoteket.
Citera
2015-08-31, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskposten79
Det finns bra mjällschampo att köpa på apoteket.

Ja, jag har ett bra mjällschampo och det är därför jag tvättar håret med schampo.
Citera
2015-08-31, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Jag kan ju inte tala för dig men för mig så försvann mjällen efter en vecka eller två. Det har dock kommit tillbaka när jag kört hett vatten mot skalpen. Så under tiden du slutar med schampoo. Försök att inte skölja huvudet i allt för hett vatten.

Intressant, tack för tipset!
Citera
2015-09-04, 07:47
Medlem
Citat:
Ja, jag har ett bra mjällschampo och det är därför jag tvättar håret med schampo.
Vilket schampo och balsam använder du?
Citera
2015-09-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskposten79
Vilket schampo och balsam använder du?

Heaed&Shoulders mjällschampo. Använder inget balsam.
Citera
2015-09-05, 23:15
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Du är den första jag vet som påstår att Head and Shoulders är bra, alla andra har fått torr hårbotten och/eller mer mjäll eller till och med sår, andra verkar använda den för att den inte ser så tjejig ut men gnäller sen på "livlöst" hår. Väldigt intressant faktiskt då du är såpass unik, vad är det du tycker är bra jämfört med andra märken? Vilka andra schampon har du testat? Vilka andra mjällschampon har du testat? Har du fet hårbotten?
Då får jag vara den andra. Har testat lite olika schampon och även kokos-metoden då min tjej gärna experimenterar med sånt här. Vet inte varför men H&S fungerar jättebra och luktar dessutom gott. Jag ser ingen anledning att sluta med det när det fungerar så bra.
Citera
2015-09-06, 10:55
Medlem
Stakeholders avatar
Startade en annan tråd som handlar om att det inte går att skilja på schampo och balsam i duschen. Antagligen görs det avsiktligt.

Lösningen var att helt enkelt sluta köpa schampo. Och herrejävlar vilken skillnad, känner mej 10 år yngre i håret. Tog några månader men sen händer det grejer och det verkar fortsätta.
Citera
2015-09-06, 12:08
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Har du testat något av det andra? Har du testat ett riktigt mjällschampo med tex. ketokonazol? Vad äter du? Får man i sig för lite bra saker så prioriterar kroppen ner hyn och håret och får man i sig för mycket dåliga saker så göder man svampen som orsakar mjället. Har man inte mjäll pga svamp utan enbart torr hårbotten så finns det ingen anledning att använda mjällschampo, många verkar blanda ihop torrhet och mjäll men jag antar att du har mjäll pga svamp och då rekommenderar jag att du ser över kosten riktigt noga.

Anledningar att sluta hittade jag en hel bloggserie om när jag googlade igår:
http://kurera.se/beauty-by-bloch/kat...ead-shoulders/

Man måste ju inte köpa ekoschampo men det verkar vara så att just head and shoulders inte är särskilt bra jämfört med andra vanliga, finns mycket mer om man söker, var bara länken ovan som var mest nitisk.
Ja, jag har testat. Vilket jag även skrev i det förra inlägget. Min kost är under kontroll kan vi säga, har inga hälsoproblem och min hy är det inget fel på. Vad menar du med "får i sig för lite bra saker"? Det är ju ett jävligt godtyckligt uttalande Jag är ganska säker på att jag inte göder någon svamp, men det kan ju vara så. Poängen är ju att schampot fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in