Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-05, 21:13
  #13
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Ja, men om Person A står skriven, så är det ju Person A som operatören ger ut till polisen, trots att det är Person B som egentligen använder det. Kan man inte lura dem om vilken adress det är då?

Menar du att person A står skriven på abonnemanget eller på adressen?
Dom har naturligtvis full koll på viken adress abonnemanget är kopplat till oavsett vem som står skrivet på abonnemanget...

Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Relaterat till detta är ju vad polisen ska med en IP-adress om det finns flera vuxna i ett hushåll?
Alltså, hur mycket arbete polisen väljer att investera står ju i relation till hur allvarligt brottet är och åklagarens bedömning om ett åtal leder till fällande dom.

Det ger ju åtminstone en bra början till att börja nysta i ärendet ifråga..
__________________
Senast redigerad av X_surfer 2015-02-05 kl. 21:16.
2015-02-05, 23:09
  #14
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Menar du att person A står skriven på abonnemanget eller på adressen?
Dom har naturligtvis full koll på viken adress abonnemanget är kopplat till oavsett vem som står skrivet på abonnemanget...
Aaah, då förstår jag. Kom dock på igår att du ska hyra lägenheten under/bredvid dig, fast i någon annans namn, dock bor inte den personen där, där finns ett Wifi som står i målvaktens namn, och du kopplar helt enkelt upp dig mot det istället, och spoofar din MAC-adress, använder VPN och allt sånt. De kommer ju tro att en person som bor i målvaktens lägenhet håller på med datorbus, när det egentligen är du som bor bredvid, uppkopplad på "grannens" Wifi. Läste dessutom om en amerikansk kille som brukade hjälpa polisen i utredningar där de spårade folk, han sa att det kan ta polisen veckor/månader att spåra en person om han använder VPN, spoofar MAC-adress etc, eftersom det tar lång tid och är omständligt att få ut information från ISPerna, och om det sen efter dessa veckorna visar sig att busen var uppkopplad mot ett offentligt nätverk, så kollar de antingen kamerorna eller så skiter de i det, det går helt enkelt inte på något annat sätt.
2015-02-06, 15:25
  #15
Medlem
Polisen gör en GUI i Visual Basic för att spåra IP adresser.


https://www.youtube.com/watch?v=hkDD03yeLnU
2015-02-07, 00:06
  #16
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tor med ständigt påslaget NoScript och Truecrypt av sista utgåvan innan projektet las ner känns åtminstone ganska betryggande. Säker kan man aldrig vara, men som jag skrev i ett annat inlägg om anonymitet: det finns ingen som helst anledning att ge fienden något gratis. I Sverige måste man som misstänkt inte säga skit. De har bevisbördan, inte tvärtom.

Ja och tur är väl det. Du behöver egentligen bara säga att du har glömt lösenordet sen är det upp till dom att bevisa att du har gjort något brottsligt.
2015-02-07, 16:38
  #17
Medlem
cleerboy1s avatar
Just nu så använder polisen/FBI av Facebook dom har ett par konto där som sen skriver in din ip där och sen vet dom alla som har loggat in på det ip sen är det bara att börja söka.

Eller jag kanske har fel???
2018-08-28, 18:14
  #18
Medlem
Mobiöt bredband på en mobil man köpt kontant borde va absolit säkraste.

Det enda dom har då är dig på kamera men du har sminkat dig neger och har solbrillor. Sam tdom ser ungefär villet område du är uppkopplad till med triangulering.

Jag tror inte en granne får påhälsning om han sitter på gammelagdas wifi. Tvekar på att det någonsin hänt.

Möjligtvis om du är en känd cyberkriminell ocj du gör nåt allvarligt som bara vissa kan göra.

Blir ju ganska problematiskt där husen är tätt inpå varandra. Bodde i lägenhet förut på bottenvåningen och hade gratis wifi från grannhuset 15 m över gatan.

Om dom nu skulle misstänka det var jag istället för grannen så skulle dom måsta kolla min macadress och matcha den med när jag var imme på grannens wifi och gjorde brott.
2018-09-11, 18:49
  #19
Moderator
vhes avatar
Svaret på frågan i TS är kort och gott "polisen frågar ISP:n", vilken gavs snabbt. Sedan har tråden spårat ur i hur man håller sig anonym, vilket det finns trådar om, så vi låser denna.

/Moderator
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback