Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-04, 15:00
  #1
Medlem
Dator: Samsung 5 Series Ultra (13.3'', inte touchscreen-versionen)
Fläkt: DC BRUSHLESS KDB0505HA

Fläkten började låta illa tidigare idag. Den lät mindre när jag lutade laptopen 90 grader framåt (så att baksidan av skärmen låg plant mot bordsytan).

Jag har både damsugit den och blåst genom systemet med tryckluft, men den låter fortfarande som en dålig dag i Ukraina oavsett hur jag vinklar den.

När jag skruvar ur den och håller den i handen låter den normalt. Jag hör heller inget missljud när den snurras runt av tryckluften, så den borde inte vara skev eller obalanserad, right?

När jag skruvade i den igen testade jag att dra en eller båda skruvarna och olika hårt. Oljudet kvarstod, men i olika grader.

Ibland är det ett hackande ljud, ibland ett wobblande. När det wobblar börjar det snabbt, och sen långsammare och långsammare. Ungefär som att den försöker hitta rätt frekvens att snurra på. Efter några sekunder vänder det och den börjar wobbla från långsamt till snabbt igen.

Jag upplever även att fläkten snurrar på full effekt sedan jag rengjorde den. Jag har kollat temperaturen för cpu, och den ligger omkring 50-60 grader. Fläkten beter sig på samma sätt när jag är i BIOS (det finns för övrigt inga inställningar för fläkten i BIOS).

Så, vad kan det vara för fel?

Är tacksam över svar. Gissningslekar går också bra.
Citera
2015-02-05, 16:51
  #2
Medlem
x12s avatar
Typisk beskrivning av fläkt med bronslager. Fläktens lager som blivit glappt, byt fläkt.

Det kan hjälpa att smörja den, men gör inte det, smörjgucket tenderar komma ut på fläktbladen och sedan är det i hela datorn, gör att damm, ludd, kaksmulor och annat som brukar förekomma bakom datorfläktar blir till sega klumpar som gör att kylningen fungerar ännu sämre.

Går säkert få tyst på fläkten en stund genom att skruva den snett osv, men det är bara tillfälligt, rasslet kommer tillbaka. Prova inga åsa-nisse lösningar, bara byt fläkten så blir det bra.
Citera
2015-02-06, 15:26
  #3
Medlem
Alright, tack. Har precis beställt en ny fläkt.

Vad finns det för risker med att använda datorn fram tills att den nya fläkten anländer? Kommer processorn att grillas? Kan man öppna upp locket under och kyla utifrån ett par dagar. Med kylklamp och/eller extern fläkt? Eller finns det någon annan (tillfällig) lösning som funkar ett tag?
Citera
2015-02-06, 18:09
  #4
Medlem
MrInnocents avatar
Borde inte vara något problem att fortsätta använda datorn då processorerna går ner i hastighet när de blir för varma alternativt beroende på hur bios fungerar helt stänger av sig. Om du orkar skruva upp datorn igen kan du smörja fläkten så länge med någon tunn olja typ symaskinsolja eller liknande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback