Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-16, 15:18
  #13
Medlem
På med ny kylpasta och utvärdera vidare. Jag tror den klarade sig.
Citera
2015-02-16, 17:06
  #14
Medlem
MrInnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det går även bra att köra bil utan bilbälte om man inte krockar. Till ts: tillse att du inte använder för mycket eller för lite kylpasta och se över och byt eventuellt kylfläns/fläkt. Datorn kan naturligtvis vara seg av andra orsakar men värmeutvecklingen är som sagt inte helt optimal.

Tryckluft är ju rekommenderat men har för mig att det var en tråd uppe på sweclockers om det ämnet och ingen som brukade dammduga den hade varit med om några ESD skador, själv är jag lite pedant och brukar byta kulpastan ibland och samtidigt rengöra det som går med en gammal tandborste. Lika att göra de rejält när man väl gör det.
Citera
2015-02-16, 22:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrInnocent
Tryckluft är ju rekommenderat men har för mig att det var en tråd uppe på sweclockers om det ämnet och ingen som brukade dammduga den hade varit med om några ESD skador, själv är jag lite pedant och brukar byta kulpastan ibland och samtidigt rengöra det som går med en gammal tandborste. Lika att göra de rejält när man väl gör det.
Det luriga med statisk elektricitet är att det är så många faktorer som påverkar. Man kan göra fel 100 gånger utan att något händer, ibland räcker det med en gång. När det väl händer får det dock mycket tråkiga konsekvenser och det är ganska onödigt med tanke på hur lätt det är att skydda sig.

Jag jobbar en del med brandfarliga varor där problematiken med statisk elektrictet leder till dödsolyckor och hör tyvärr samma resonemang där. "Vi har minnsam hällt lösningsmedel i det här kärlet i flera år utan att det hänt något". Rätt var det är så har man perfekta förutsättningar (luftfuktighet, temperatur, flödeshastighet, tryck, fallhöjd osv) för en statisk urladdning och katastrofen är ett faktum.

Förhoppningsvis leder inte vanligt datormeckande till dödsolyckor men de ekonomiska värdena som kan gå till spillo är stora. ESD-skador på elektronik kan dessutom leda till oregelbundna fel som kan vara svåra att härleda till just det tillfället då man var oförsiktig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback