2015-02-04, 08:58
Medlem
Hej jag är en 50 årig kille. jag har i nästan hel mitt liv haft problem med droger. men lyckades ändå behålla mitt körkort tills för ca 2 år sen bodde på landet tog bilen o samtidigt ringde polisen som kom, körde förbi mig så jag vände o körde i fatt dom tills dom stoppade mig med 2.4 i promille. just då var jag bara glad att dom tog mig tänkte att nu blir jag dömd till något som verkligen får mig att vakna upp 1 månad i fängelse!! kom ut skaffade mig en lägenhet, då verkligheten kom i fatt mig
nu hade jag inget körkort o jag som innan hade hankat mig fram som lastbilschaufför. så där satt jag ensam i lägenheten. hittade olika spelsajter som lovade guld o gröna skogar o lån var lätt o ta eftersom jag inte hade någon bet anmärkning. vann i början tills allt vände. tog då nya lån för att vinna tillbaka vilket man ju aldrig gör. men då var jag så inne i mina missbruk att alt som jag tänkte på var spel o alkohol, men allt har ett slut i augusti 14 fick jag nog sökte hjälp. så sedan oktober så är jag nykter alkoholist vilket har fungerat bra jag har nu en praktikplats går på möten o ta min antabus mitt liv hade lekt om det inte hade varit så att mina skulder nu bara ramla in med inkasso o kronofogden som följd. jag har nu en skuld allt som allt på 90 000kr eftersom jag inte har något fast jobb samt betalningsanmärkningar så har jag ingen möjlighet att får lån på banken. jag betalar nu 2500kr i månaden på skulder som bara går till ränta. så jag har nu funderingar på att låta allt går till kronofogden. men eftersom jag aldrig innan har varit i denna sits så vet ja inte. jag förstår att inte skulderna försvinner men på nåt sätt så tror jag att det är lättare för mitt psyke om jag "bara" har ett ställe/ en räkning att betalar på. skriv nu inget om att låna pengar av syskon eller föräldrar/ sälja saker, möbler jag har provat allt
Citera
2015-02-04, 09:56
Medlem
Rallarsvingens avatar
Hej!
När jag läser det du skriver så är det enda jag tänker "kommunens budget- och skuldrådgivare". Där kan de hjälpa dig på ett tryggt och bra sätt. Särskilt (och detta är viktigt!!) om det riskerar gå till kronofogden. De kan hjälpa i kontakten med KM och se till att du får en "fair deal" sskt så om det är skuldsanering som är aktuellt. Det är mycket rättigheter man kan missa om man ska hantera all kontakt med KM själv.
De går genom din ekonomi och dina skulder (jag är tämligen säker på att inget dokumenteras).
Kontakta dem och boka in tid för samtal!
Citera
2015-02-04, 10:53
Medlem
som jag skrev innan så är jag på kronofogden sedan 2014-12. så min fråga var om jag bara skulle låta allt går dit i stället för att betala som jag gör nu då allt går till att betala räntan o inget händer på skulden
Citera
2015-02-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mpso1234
Hej jag är en 50 årig kille. jag har i nästan hel mitt liv haft problem med droger. men lyckades ändå behålla mitt körkort tills för ca 2 år sen bodde på landet tog bilen o samtidigt ringde polisen som kom, körde förbi mig så jag vände o körde i fatt dom tills dom stoppade mig med 2.4 i promille. just då var jag bara glad att dom tog mig tänkte att nu blir jag dömd till något som verkligen får mig att vakna upp 1 månad i fängelse!! kom ut skaffade mig en lägenhet, då verkligheten kom i fatt mig
nu hade jag inget körkort o jag som innan hade hankat mig fram som lastbilschaufför. så där satt jag ensam i lägenheten. hittade olika spelsajter som lovade guld o gröna skogar o lån var lätt o ta eftersom jag inte hade någon bet anmärkning. vann i början tills allt vände. tog då nya lån för att vinna tillbaka vilket man ju aldrig gör. men då var jag så inne i mina missbruk att alt som jag tänkte på var spel o alkohol, men allt har ett slut i augusti 14 fick jag nog sökte hjälp. så sedan oktober så är jag nykter alkoholist vilket har fungerat bra jag har nu en praktikplats går på möten o ta min antabus mitt liv hade lekt om det inte hade varit så att mina skulder nu bara ramla in med inkasso o kronofogden som följd. jag har nu en skuld allt som allt på 90 000kr eftersom jag inte har något fast jobb samt betalningsanmärkningar så har jag ingen möjlighet att får lån på banken. jag betalar nu 2500kr i månaden på skulder som bara går till ränta. så jag har nu funderingar på att låta allt går till kronofogden. men eftersom jag aldrig innan har varit i denna sits så vet ja inte. jag förstår att inte skulderna försvinner men på nåt sätt så tror jag att det är lättare för mitt psyke om jag "bara" har ett ställe/ en räkning att betalar på. skriv nu inget om att låna pengar av syskon eller föräldrar/ sälja saker, möbler jag har provat allt

Skaffa dig ett jobb och ta ditt ansvar, vill du betalar du tillbaka skulderna på under ett år. 9000kr ær inga problem att løsa, men vill du inte så kan du bara lægga dig på rygg och ge upp som du verkar ha gjort, ditt val ditt liv
Citera
2015-02-04, 11:11
Medlem
Bazzination. vilken tur att du tog dig tid att svara. du tror inte att jag söker jobb??? samtidigt så undrar jag var du har din empati alla är inte soffliggare som du verkar tror. jag har jobbar sedan jag var 15 år tills allt rasade i mitt liv pga saker som jag inte vill dra upp här.
Citera
2015-02-04, 11:25
Medlem
yenoMs avatar
I din situation hade jag fortsatt vara nykter, gått på existensminimum ett tag, studerat in de komvux-kurser som krävs för att bli undersköterska.

Sen hade jag flyttat till Norge och arbetat som "egenföretagare", alltså arbeta för privata vårdbolag och fakturera dessa. Varför inte arbeta med ungdomar som har hamnat snett i livet? Ge tillbaka lite till samhället. Det är brist på folk och enligt min erfarenhet är det lätt att få jobb inom detta som undersköterska.

Du kan lätt arbeta 24h - pass och fakturera 250 kronor i timman. Då kan du snabbt bli av med skulderna, börja på nytt i ett annat land och hjälpa andra som är på väg att hamna där du hamnade.
Citera
2015-02-04, 11:27
Medlem
Citat:
Bazzination. vilken tur att du tog dig tid att svara. du tror inte att jag söker jobb??? samtidigt så undrar jag var du har din empati alla är inte soffliggare som du verkar tror. jag har jobbar sedan jag var 15 år tills allt rasade i mitt liv pga saker som jag inte vill dra upp här.

Ber om ursækt...nær jag jobbar ær min empati...och sjæl helt borta...

Det løser sig oroa dig inte, du har slutat dricka och varit duktig så fortsætt så.
Jobb får du efterhand och då tycker jag du ska lægga alla extrapengar på att betala av lånet, ær det flera smålån så førsøk samla dom, ring æven till den/dom du ær skyldig pengar och sæg som det ær.
Att du hamnat i klistret och att du planerar att betala av lånet, så kanske du kan få en avbetalningsplan.

Sælj av onødiga saker du har i hemmet och børja betala av de mest kritiska på lånen så du slipper fler betalningsanmærkningar om det ær møjligt

Skuldsanering ær ett sista alternativ men jag tror inte du ær skuldsatt nog før det, samt att det inte ær något att føredra.
https://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html

PS: Har du akassa eller socialbidrag nu?
Citera
2015-02-04, 11:55
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
som jag skrev innan så är jag på kronofogden sedan 2014-12. så min fråga var om jag bara skulle låta allt går dit i stället för att betala som jag gör nu då allt går till att betala räntan o inget händer på skulden
Ber om ursäkt. Svarar via mobil och missade lite av vad du skrev i TS.
Men jag tänker fortfarande "budget-och skuldrådgivning". Även om det inte är läge för skuldsanering så kan de hjälpa dig med en betalningsplan. Inget händer ju med skulden nu när det bara är ränta du betalar. I vilket fall så tänker jag att det kan vara till hjälp för dig att få reda i dina skulder med någon som kan (och som inte har egenintresse i att kränga några obskyra lån till dig).
Senast redigerad av Rallarsvingen 2015-02-04 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in