Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-03, 19:25
  #1
Medlem
Min vardagsdator nu är en Macbook Pro, mid 2010, med 4gb ram och en SSD-disk.

Jag har en sjukt gammal PC som sjunger på sista versen och vill ha en hemmadator som klarar av enklare arbeten. Jag vill köra lite photoshop, illustrator och indesign - vilket jag klarar av på macbooken. Jag vill kunna köra två skärmar.

Detta på en begränsad ekonomi.

Så frågan är nu:
Klarar en Mac Mini av detta?
I så fall vilken av modellerna?
Den behöver inte vara snabbare än av Macbooken är, den fungerar utmärkt att göra det jag vill.
Citera
2015-02-03, 20:11
  #2
Medlem
Eftersom din MBP är fem år gammal, bör en ny mac mini klara minst vad den klarar. Fast du får kolla upp om den klarar två skärmar. Det är jag osäker på. Men prestandan borde inte vara något problem.
Citera
2015-02-03, 21:22
  #3
Moderator
Rassas avatar
Mac Mini klarar detta utan problem. Två skärmar funkar utmärkt. Flaskhalsen är hårddisken, om du har ekonomi för det så välj en Mac Mini med SSD-disk. Det gör massor för prestandan. Och Adobe-programen gillar mycket RAM, så 16 Gb är minimum för grafisk produktion. Välj mellanmodellen med 2,6 GHz Dual Core i5, 16 Gb ram och SSD-disk, så har du en dator som hänger med ett tag.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2015-02-03 kl. 21:25.
Citera
2015-02-04, 04:32
  #4
Medlem
towbs avatar
Var i exakt samma situation för ett par veckor sedan. MBP mid 2010 som sjöng på sista versen, ekonomin tillät inte en ny MBP. Kommer inte att säga hur du ska göra men så här resonerade jag i alla fall:

Min första tanke var Mac Mini, som en tillfällig lösning till dess att ekonomin ser bättre ut. Den billigaste går bort helt och den dyrare kostar som en MBA som jag då hellre hade tagit, över budget dessutom. Mellanmodellen verkar duglig men kostar fortfarande 6 895 kr, utan skärm och tangentbord, vilket jag inte hade. Det skulle i så fall landa på minst 8000 kr vilket både var över budget och ingen större uppdatering från den fem år gamla datorn, man vill ju trots allt känna att man har en ny dator när man spenderat en skaplig slant. Mac Mini går alltså bort, för mig.

Slutet gott, jag byggde ihop en PC med billiga / halvbilliga delar, förutom processorn som fick bli lite dyrare. Slutsumma: under 6000 kr inkl. skärm och tangentbord. Det är förstås inte OS X, men det viktiga för mig i OS X har genom åren i alla fall blivit Unix, så Linux är nog en bättre fit i slutändan ändå, men det krävde långt övervägande och jag kände verkligen att Mac Mini inte skulle bli en tillfredsställande lösning i längden.


Ursäktar om det blev lite snurrigt, klockan är långt över läggdags.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback