Flashback bygger pepparkakshus!
2019-03-14, 20:01
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S1CKCUNT
Vad kan han dömas för ens? Vilka bevis finns för att han skulle ha begått terrorbrott? Gäller lagstiftningen även om det påstådda brottet skett utomlands? Om han ska dömas, bör inte även Jesper Söder dömas för deltagande i konflikterna? Jag anser att även Jesper Söder bör dömas, han är på andra sidan av konflikten, vem säger att IS är "the bad guys" och att oppositionen är "de fredliga"?

Jag håller med om att det IS har begått nere i Syrien och i andra länder är avskyvärt och fruktansvärt men samtidigt så skapas inte en grupp som IS från ingenstans. Det västvärlden utsatt muslimska länder för under så många år har skapat dessa grupperingar. Jag som varken är muslim eller muslimfientlig tycker att det är fel att döma folk för att de är på en viss sida av en konflikt. Varför anses Jesper Söder vara en hjälte medan Michael Skråmo anses vara en livsfarlig terrorist?
Michael Skråmo har åtminstone uppmuntrat och hetsat till terrorbrott så anstiftan eller stämpling till terrorbrott är nog en möjlig åtalspunkt. Säkerligen har den knäppgöken gjort betydligt värre saker vilket kommer komma fram. Skråmo är dessutom norsk medborgare där det är straffbart att vara med i en terrorstämplad organisation - en beteckning som IS får full pott i enligt alla kriterier och definitioner. Du verkar ha stora svårigheter att tolka och skilja de mest grundläggande reglerna i krigföring eftersom du sätter likhetstecken mellan IS-terroristerna och de grannfolk som har all rätt att freda sig.
Citera
2019-03-14, 20:01
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srail
En fördel med Skråmo är ju att alla vet vem han är. Han kommer att vara tvungen att sitta i isolering under hela sin fängelsevistelse då det råder övervägande risk att han mördas av andra interner. Överlever han den så lär han ju ändå mördas samma dag han släpps. Det kvittar om han döms för terrorbrott eller endast till uppmaningen av terrorbrott då någon där ute kommer skipa rättvisa pga att staten ej gör det.

Det där är ju bara nys. Folk surrar hela tiden om att dom skall göra det ena eller det andra på folk när dom kommer ut ur fängelset men det händer ju inte. Folk snackar ju bara.

Hagamannen t.ex borde ju varit mördad för länge sen om folk verkligen tog lagen i egna händer. Han bör ju vara en av Sveriges mest hatade personer.
Citera
2019-03-14, 20:05
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Mer eller mindre med tanke på hennes namn. De j egentligen ville ha svar på va om hon var muslim innan dem träffades eller ej. Btw nån som har bild på henne ?? Hitta en facebookprofil som inte lagt upp nått sen 2012
Det länkas till en kanadensisk dokumentär här i tråden där det finns några bilder på henne. Hon ser ut (eller såg ut) som en vanlig svensk tjej och hon träffade Skråmo på en sajt för muslimer om jag inte minns fel. Hennes pappa är latino medan hennes mamma är svenska och är för övrigt is-resenären "Umm Hamza". Hon har dock återvänt.
Citera
2019-03-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S1CKCUNT
Vad kan han dömas för ens? Vilka bevis finns för att han skulle ha begått terrorbrott? Gäller lagstiftningen även om det påstådda brottet skett utomlands? Om han ska dömas, bör inte även Jesper Söder dömas för deltagande i konflikterna? Jag anser att även Jesper Söder bör dömas, han är på andra sidan av konflikten, vem säger att IS är "the bad guys" och att oppositionen är "de fredliga"?

Ja, lagstiftningen gäller även om brottet begicks utomlands. Då gärningarna är olagliga även enligt det landets lag. Kallas dubbel straffbarhet.

Det finns personer som stridit mot IS som dömts i Sverige. Lagstiftningen gäller inte enbart IS.

Citat:
Jag håller med om att det IS har begått nere i Syrien och i andra länder är avskyvärt och fruktansvärt men samtidigt så skapas inte en grupp som IS från ingenstans. Det västvärlden utsatt muslimska länder för under så många år har skapat dessa grupperingar. Jag som varken är muslim eller muslimfientlig tycker att det är fel att döma folk för att de är på en viss sida av en konflikt. Varför anses Jesper Söder vara en hjälte medan Michael Skråmo anses vara en livsfarlig terrorist?

IS strider inte primärt mot Väst utan mot andra muslimer.
Citera
2019-03-14, 20:32
Medlem
dot_s avatar
https://www.itv.com/news/2019-03-14/children-islamic-fighter-michael-skramo-caliphate-sweden-video/
Citera
2019-03-14, 20:44
Medlem
elpirros avatar
Skråmo död enligt Jesper Söder

https://twitter.com/soder_jesper/status/1106277313304559616?s=19
Citera
2019-03-14, 20:53
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elpirro
Skråmo död enligt Jesper Söder

https://twitter.com/soder_jesper/status/1106277313304559616?s=19

Samma snubbe som nydligen sa att han var så olik sig och svag. Så kurderna har nu avlidit honom under dagarna som varit.

Känns väldigt skumt detta.
Citera
2019-03-14, 21:06
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2

Troligen därför AB och Expressen väntar lite. Eller är det jag som är blind?
Citera
2019-03-14, 21:26
Medlem
Död enligt ITV.com......alltid något.
Citera
2019-03-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Samma snubbe som nydligen sa att han var så olik sig och svag. Så kurderna har nu avlidit honom under dagarna som varit.

Enligt anhöriga till Skråmo blev han skjuten, och avled senare av sina skador:

Citat:
@tamhussein
56 min

Michael Skråmo’s family tells @itvnews exclusively that he died of injuries sustained by sniper fire. Contrary to reports that he and his seven children were out of Baghouz.
https://twitter.com/tamhussein/status/1106273551198416897

Citat:
Jesper Söder
51 min ·
Att skråmo varit gripen, har klarnat upp. Skråmo var inte gripen utan behandlades för sina skador. Skråmo har dött av sina skador.

Upprepar Michael skråmo är död. Lämnar efter sig sina barn. Som är omhändertagna som jag förstått.

Update: Vart skråmos barn befinner sig är oklart. Men de är utan föräldrar.

Update: Skårmo ska ha skadats i strid. Han ska haft kontakt med sina nära och kära efter skadan. Men ska ha dött av skadorna under tisdagen..

https://www.facebook.com/689144093/posts/10156520382544094/?sfnsn=mo
Citera
2019-03-14, 21:42
Medlem
Blev han förhörd av underrättelsetjänst och sedan likviderad? Tror knappast det låg i någons intresse att ta hem honom.
Citera
2019-03-14, 22:08
Medlem
Hur det än ligger till med föräldrarna är det vår förbannade plikt att hämta hem barnen. Så är det bara. Jag skulle gärna se hur någon kan argumentera mot detta. De har ingen skuld och har anhöriga här. Vi måste ta hem dem. Och hur ska detta gå till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in