Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-02-04, 19:35
  #25
Medlem
WERYs avatar
Allas lika värde betyder ju att att alla utom just svenskarna, kan bli kränkta och diskriminerade. Allas lika värde betyder att vissa utvalda grupper skall ha positiv särbehandling. Allas lika värde betyder att det är okej att utsätta vita för folkmord

Sen så är jag skeptisk till varför fokuserar så mycket SD i denna fråga. Det enda dom vill är att bromsa in den pågående utvecklingen, i Sverige men deras politik kommer inte att lösa problemet på långa vägar
Citera
2015-02-04, 19:58
  #26
Medlem
MoLoKs avatar
Som nån tidigare nämnde så har uttrycket sitt ursprung i en felöversättning Av artikel 1 i FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Article 1.

All human beings are born free and equal in dignity and rights.
Citera
2015-02-04, 22:42
  #27
Medlem
Det vore väl förnuftigt av SD att inte ställa upp på alla människors lika värde.

Det är betydelselöst flum!

Det enda relevanta alla människors lika värde inför lagen, oavsett hudfärg, sexuellläggning osv.

Obama har högre värde än Breivik

Alla har inte samma lön, eller makt.

Vissa är mer omtyckta (värdefulla) än andra men det är individuellt vilken man värderar högre.

Är Stefan Löfven lika mycket värd som Anders Englamördare Eklund för en socialdemokrat?
Citera
2015-02-05, 05:56
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
SD's fint skrivna partiprogram tar nog inte upp punkter som talar emot allas lika värde, det hade ju vart ganska korkat. Däremot visar ju representanter från SD gång på gång att icke-svenskar är mindre värda.


Eller för den delen att:

Enligt SD har barn inte rätt till sitt eget modersmål, de har heller inte rätten att utveckla sitt språk.
Enligt SD har barn inte rätten till sin individ, då barnet ska strafffas för att föräldern är "kriminell".
Enligt SD är det okej att den lokala fotbollsklubben (eller partiet för den delen) stämplas som en terrororganisation, eller "kriminell organisation" och då gör alla barn och vuxna i den organisationen "kriminella".
Enligt SD ska det vara okej att dakta folk enbart på utseende och inte efter misstanke om brott.

Där har du fyra tunga klavertramp som inte är kända för gemene SD-fanboy här inne, men som står klart och tydligt i partiets åsiktsdokument.
Citera
2015-02-05, 08:37
  #29
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eller för den delen att:

Enligt SD har barn inte rätt till sitt eget modersmål, de har heller inte rätten att utveckla sitt språk.
Enligt SD har barn inte rätten till sin individ, då barnet ska strafffas för att föräldern är "kriminell".
Enligt SD är det okej att den lokala fotbollsklubben (eller partiet för den delen) stämplas som en terrororganisation, eller "kriminell organisation" och då gör alla barn och vuxna i den organisationen "kriminella".
Enligt SD ska det vara okej att dakta folk enbart på utseende och inte efter misstanke om brott.

Där har du fyra tunga klavertramp som inte är kända för gemene SD-fanboy här inne, men som står klart och tydligt i partiets åsiktsdokument.

- Vad menar du med att ett barn inte har rätt till sitt eget modersmål? SD vill väl knappast förbjuda någon att tala vilket språk som helst. Sedan att man vill ta bort hemspråksundervisningegn innebär inte på något sätt att någon "inte har rätt till sitt eget modersmål". Om föräldrarna anser det viktigt att barnen kan tala och skriva sitt modersmål kan de väl lära barnen detta. Förslaget skulle garanterat inte försämra integrationen i alla fall, varför det låter utmärkt. (Förresten, är inte barnen du avser svenskar? För isåfall har de väl svenska som modersmål? Eller menar du att de egentligen inte är svenskar? Är inte det att göra skillnad på vi och dem?)

- Vad menar du med att barnet ska straffas för att föräldern är "kriminell"? Avser du att SD vill att man ska kunna utvisa brottslingar även om de har barn i Sverige? Det är inte barnet som straffas då, det är föräldern. Och det är knappast självklart i ett barns intresse att ha kontakt med en förälder som har begått så grova brott att den ska utvisas. Och om barnet väldigt gärna vill ha kontakt med föräldern är det inget som hindrar att barnet flyttar med föräldern när den utvisas. Om föräldern inte vill ta med sitt barn ut ur Sverige är föräldern knappast lämplig ändå då han/hon inte bryr sig om att ta hand om sitt barn varför förlusten av kontakt inte är något att ta hänsyn till.

Och varför sätter du kriminell inom citationstecken? Och på vilket sätt har ett barn inte "rätt till sin egen individ"? Som någon sa, det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

- Jag ser inget konstigt i att man gör det olagligt att vara medlem i en organisation som har som ett av sina huvudsyften att möjliggöra eller underlätta kriminell verksamhet. Det är det i många länder. Och detta gäller knappast den lokala fotbollsklubben eller något vanligt politiskt parti (Möjligtvis Nordiska Rikspartiet eller liknande) varför du gör dig skyldig till en intellektuellt ohederlig argumentation.

Dakta folk vet jag inte riktigt vad det innebär men om du menar utlänningskontroll genom så kallad profiling där utseende är en av flera komponenter man använder för att avgöra om någon ska kontrolleras närmare ser jag inget problem med det. Jag tvivlar dock att SD anser att man ska få kontrollera någon enbart på grund av utseende. Oj, nu var du intellektuellt ohederlig igen. Så ovanligt av en SD-kritiker.

Sverige är svenskarnas land. Det innebär att den som flyttat hit kan få leva med vad som upplevs som vissa små olägenheter (Notera små och olägenheter, vi talar inte om apartheid) precis som svenskar får göra om vi flyttar till vilket annat land utanför Norden som helst.
Citera
2015-02-05, 09:22
  #30
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eller för den delen att:

Enligt SD har barn inte rätt till sitt eget modersmål, de har heller inte rätten att utveckla sitt språk.
Enligt SD har barn inte rätten till sin individ, då barnet ska strafffas för att föräldern är "kriminell".
Enligt SD är det okej att den lokala fotbollsklubben (eller partiet för den delen) stämplas som en terrororganisation, eller "kriminell organisation" och då gör alla barn och vuxna i den organisationen "kriminella".
Enligt SD ska det vara okej att dakta folk enbart på utseende och inte efter misstanke om brott.

Där har du fyra tunga klavertramp som inte är kända för gemene SD-fanboy här inne, men som står klart och tydligt i partiets åsiktsdokument.

Moderskmålet i Sverige är Svenska,att man på grund av kolonialism tillåtit finnar och Samer,och till viss del Zigenare få särspråksundervisning,är inget skäl för att övriga invandrare ska få det.

Tvärtom,man vill ge barnet chans att lämna kriminell och destruktiv miljö.

Där bör du redovisa en källa,men antar att det rör den islamistiska utvecklingen i landet,och då är definitivt vissa grupper som får bidrag inte positiva för landet Sverige på något sätt och vis.

Tvärtom ,vi vill skydda assimilerade invndrare genom att som övriga världen gör ,gå ut med signalement på hur brottslingar ser ut..
Inga klavertramp alls som jag ser det.men lägg gärna in källor om du tänker svara.
Citera
Tinuviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Tinuviel 2015-02-05, 10:50
Moderator
TS vill diskutera vad som avses när det påstås att Sverigedemokraterna inte står för allas lika värde. Vill man diskutera uttrycket "allas lika värde" generellt finns andra trådar: (FB) Den stora tråden om "allas lika värde"

// mod
2015-02-05, 16:50
  #32
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eller för den delen att:

Enligt SD har barn inte rätt till sitt eget modersmål, de har heller inte rätten att utveckla sitt språk.
Enligt SD har barn inte rätten till sin individ, då barnet ska strafffas för att föräldern är "kriminell".
Enligt SD är det okej att den lokala fotbollsklubben (eller partiet för den delen) stämplas som en terrororganisation, eller "kriminell organisation" och då gör alla barn och vuxna i den organisationen "kriminella".
Enligt SD ska det vara okej att dakta folk enbart på utseende och inte efter misstanke om brott.

Där har du fyra tunga klavertramp som inte är kända för gemene SD-fanboy här inne, men som står klart och tydligt i partiets åsiktsdokument.
Var hittar du allt det där i partiprogrammet? Eller är det bara dina fria tolkningar?
Citera
2015-02-05, 22:31
  #33
Medlem
MentosFruitcores avatar
Jag vet inte... De vill sänka invandringen? Det är inte att vara emot allas lika värde.

En gissning är väl att det finns många idiotier inom partiet som faktiskt är rasister eller dylikt? Det är ett vanligt påstående i alla fall, och ett parti representeras ju delvis av sina medlemmar.

Förövrigt anser jag att "allas lika värde" är ett värdelöst uttryck. Jag är inte för allas lika värde. ISIS-avskummen som nyligen brände en obeväpnad fånge till döds och utför dåd dagligen är imo inte i närheten lika mycket värda som t.ex mina föräldrar eller en god vän. Jag kan gå med på att människolivet är heligt och att det har ett stort värde, men dödsstraff för ISIS-medlemmar ser jag inte som ondskefullt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback