Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-02, 23:54
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Jag undrar om ugnarna i de läger som kallades för koncentrationsläger var krematorier för att göra sig av med kroppar från döda fångar?

Följdfrågan är mest ifall koncentrationsläger var uppsamlingspunkter. Vad var i så fall avsikten med att sända judar till koncentrationsläger?

Jag kan inget om "förintelsen" däremot misstänker jag att historieförfalskare varit i farten.
Saken ska undersökas.
Citera
2015-02-03, 00:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag undrar om ugnarna i de läger som kallades för koncentrationsläger var krematorier för att göra sig av med kroppar från döda fångar?

Följdfrågan är mest ifall koncentrationsläger var uppsamlingspunkter. Vad var i så fall avsikten med att sända judar till koncentrationsläger?

Jag kan inget om "förintelsen" däremot misstänker jag att historieförfalskare varit i farten.
Saken ska undersökas.

Vilka ugnar syftar du på? Kroppar kremeras med fördel framför direkt begravning av kroppen då sådan begravning kan förgifta dricksvatten/sprida sjukdomar/skadedjur.

Från början var tanken att deportera judarna till Madagaskar.
Citera
2015-02-03, 00:11
  #3
Medlem
X-mers avatar
Fråga 1. Ja, det var krematorier. Källa: min pappa som var med och lagade en ugn medan de andra var igång.

Fråga 2. Det var inte bara judarna som satt i läger. Politiska fångar, de som jobbade i underrättelse grupper, journalister och även obekväma tyskar m.fl.

De flesta var satta i arbete och när de inte orkade mer blev de dödade. Politiska fångar av högre/farligare rang satt i ett speciellt läger i lägret. De skulle inte evakueras om fronten skulle närma sig utan dödas direkt.
Citera
2015-02-03, 02:03
  #4
Medlem
Ugnar användes för att kremera avlidna patienter i mindre skala, precis som att det finns krematorier vid våra svenska sjukhus. Många fångar fick tyfus. Tyskarna byggde därför mindre avlusningsanläggningar avsedda för att avlusa kläder med hjälp gasen zyklon-b. Finland köpte även denna gas från Tyskland för att avlusa kläder.
Citera
2015-02-03, 06:19
  #5
Medlem
Ts om du inte kan något om förintelsen, hur kan du då misstänkta något?
Citera
2015-02-03, 07:59
  #6
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blankdank
Ugnar användes för att kremera avlidna patienter i mindre skala, precis som att det finns krematorier vid våra svenska sjukhus. Många fångar fick tyfus. Tyskarna byggde därför mindre avlusningsanläggningar avsedda för att avlusa kläder med hjälp gasen zyklon-b. Finland köpte även denna gas från Tyskland för att avlusa kläder.

I mindre skala ?? hur många är det??Har du en aning vilken kapacitet de hade i bara i Auschwitz?

Nu har jag varit här några år på denna forumdelen. Vi har haft många som har kunnat avslöja "sanningen", säger de. Men samtliga varit väldigt övertygande i sin sak, men efter ett tag har de satt sig själv rävsaxen och har svårt förklara för sig. När det har blivit för mycket för dem, så har de försvunnit.

Några obesvarade frågor har jag, som jag bruka ställa till dem

1) I huvudlägret i Auschwitz ligger 4st STORA krematorium. Samtliga ligger utanför lägret. Samtliga ligger närheten av järnvägspåret. Två av dem krem II, III går järnvägsspåret mellan krematorieugnarna Min fråga varför lägger de järnvägsspår mellan två krem ?? utanför huvudlägret?? Ska de transportera liken ut ur lägret med tåg??

2) De som satte ihop krem ugnarna var ett företag som hade gjort standardugnar sedan 1870 talet.
Om det var så att man kan endast bränna kropperna på 1 timme, varför beställde inte SS standardugnar ?? Det finns både en muffel o 2 muffel ugnar som färdig utvecklade. Nope de satta dit 30 tal ingenjörer till utveckla nya ugnar !!! Varför ?? De skulle bli hiskliga kostnader.

3) Under krem II, III finns så kallade STORA lik källare. Som enligt förnekare skulle läggas lik i förvar. Men varför ?? Skulle de brännas en speciell dag?? Inte lämpligare bränna dem på en gång?? Tanke på sjukdomar med mera. De hade 4 st STORA kremugnar. Med en rejäl överkapacitet. De hade ugnar med 52 mufflar. Det skulle räcka som till en storstad, det till ett läger på ca 115 000 interner. Oja, det var beställt gastätta dörrar med titthål!! av glas. Man undrar ska de titta på liken om de ligger kvar och inte blivit till Zombies??

Det är bara 3 st frågor som förnekare inte har hittat ett bra svar, de sätter sig själv i rävsaxen.

Du kan kanske ge ett bra svar?? Typ till fråga 1 ? Bara tänk dig före innan du svarar. Där kan vi ta angående om Zyklon B också om du vill.
Kan svara i denna tråd (FB) (FB) (WW2) - Auschwitz

(FB) (WW2) - Auschwitz
Citera
2015-02-03, 08:13
  #7
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag undrar om ugnarna i de läger som kallades för koncentrationsläger var krematorier för att göra sig av med kroppar från döda fångar?
Namnet säger sig själv : koncentration. De beräknar det fanns ca 45 000 läger runt om i Europa. De flesta användes för samla ihop till de hade tillräckligt många för skickas vidare till de större lägerna.
Många läger var inte större än skola. Det fanns så kallade 7 dödsläger, alltså en ren avrättningsläger.

Citat:
Följdfrågan är mest ifall koncentrationsläger var uppsamlingspunkter. Vad var i så fall avsikten med att sända judar till koncentrationsläger?
Det vara inte bara judar först främst, fanns andra oliktänkande. De var brottslingar och parasiter, därför dömda som det. Fanns mycket propaganda som ställde dem till vara så, så tyskarna blide hjärntvättade. I början var de ren avrättningar utom viss procent som fick arbeta, i slutet av kriget, så blide de först viktigt som arbetskraft. Varför de lade dödslägerna i öst?? Jo där fanns mest antal judar koncentrerad.

Citat:
Jag kan inget om "förintelsen" däremot misstänker jag att historieförfalskare varit i farten.
Saken ska undersökas.

Jag kan gärna upplysa dig!!

Jag var själv tveksam om förintelsen, de låt för osannolikt. Men efter hand man läser på opartiska sidor kommer det upp en bild. Det har hänt, men mycket pågrund av min morfar också som var i tysk lägertjänst.
Citera
2015-02-03, 21:49
  #8
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outerik
Ts om du inte kan något om förintelsen, hur kan du då misstänkta något?

Första gången jag träffade en förintelseöverlevare gick jag i årskurs 4. Sista gången jag träffade en förintelseöverlevare gick jag i årskurs 3 på gymnasiet. Båda gångerna har jag tänkt där kommer en sådan där skojare. Jag vet inte om det beror på att de samtliga gångerna pratade om att nazisterna gjorde tvål av judarna. Eller om det berott på deras personligheter, vilka jag uppfattat som självgoda vilket inte rimmar samman med den ödmjukhet som borde följa efter att överlevt Förintelsen.

Båda gångerna har personerna verkat se det som en karriär på pensionsålderns vår att föreläsa om sig själva som överlevare av förintelsen, det är inget litet anspråk direkt. Jag tänker att det finns en viss Cirkus-Förintelse där folk tjänar pengar, får uppmärksamhet likväl som det finns Cirkus Brazil Jack.

Jag tror egentligen att förintelselägren används till något, men jag tror inte på tvålhistorier. Det här med gaskammare kanske är sant, men jag undrar ju. Det är för övrigt sunt att ifrågasätta Förintelsen eftersom vi lever i en tid där all information numera släppts fri och det kan vara så att historier-förfalskare rent av ska avslöjas.

Jag tänker mycket på möjligheten att exempelvis dagens Sverige eller Tyskland skulle klara av att organisera en Förintelse under brinnande krig, vilket jag inte tror är möjligt. Jag tror heller inte nazistiska-anhängare tänkte i dessa banor, men jag kan för lite om nazister och om förintelsen för att egentligen uttala mig närmare.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2015-02-03 kl. 22:33.
Citera
2015-02-04, 08:23
  #9
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Första gången jag träffade en förintelseöverlevare gick jag i årskurs 4. Sista gången jag träffade en förintelseöverlevare gick jag i årskurs 3 på gymnasiet. Båda gångerna har jag tänkt där kommer en sådan där skojare. Jag vet inte om det beror på att de samtliga gångerna pratade om att nazisterna gjorde tvål av judarna. Eller om det berott på deras personligheter, vilka jag uppfattat som självgoda vilket inte rimmar samman med den ödmjukhet som borde följa efter att överlevt Förintelsen.

Båda gångerna har personerna verkat se det som en karriär på pensionsålderns vår att föreläsa om sig själva som överlevare av förintelsen, det är inget litet anspråk direkt. Jag tänker att det finns en viss Cirkus-Förintelse där folk tjänar pengar, får uppmärksamhet likväl som det finns Cirkus Brazil Jack.

Jag tror egentligen att förintelselägren används till något, men jag tror inte på tvålhistorier. Det här med gaskammare kanske är sant, men jag undrar ju. Det är för övrigt sunt att ifrågasätta Förintelsen eftersom vi lever i en tid där all information numera släppts fri och det kan vara så att historier-förfalskare rent av ska avslöjas.

Jag tänker mycket på möjligheten att exempelvis dagens Sverige eller Tyskland skulle klara av att organisera en Förintelse under brinnande krig, vilket jag inte tror är möjligt. Jag tror heller inte nazistiska-anhängare tänkte i dessa banor, men jag kan för lite om nazister och om förintelsen för att egentligen uttala mig närmare.
Varför inte fråga, eller undersöka själv?? Nu har jag inte träffat en förintelseöverlevare, själv. För det var inte aktuellt när jag gick i skolan. Fanns ingen behov föra "förintelsen" vidare. Det eftersom för få ifrågasatte den. Det kom först med serien Holocaust http://www.imdb.com/title/tt0077025/. Då började det, så småningom. Åtminstone i mina kretsar.

Sedan undra jag hur dessa förintelseöverlevare går igenom sina story. Förvränger de dem ?? Så det låter för otroligt för vara sant. Ändra de storyn för det ska låta hemska än det var??

Ofta jag har fått höra skrönan om tvålen o lampskärmar gjort många tveksamma. Och framför allt helt övertygad det bara en HOAX alltihop. Men är det sant eller inte !? Faktiskt både och.

Bägge har en sanning bakom, men har blivit förvriden. Nej, de serietillverkade aldrig judetvålar.
Men däremot gjordes forskning, om det går göra tvål av människofett. Fett rinner ur kroppen vid upphettning.

Det finns tvålar gjord av människofett, men bara som forskningsprojekt. Men det kom aldrig i produktion. Sedan om tvålen är gjord av judar är ju en fråga som inte går på svara. Men de flesta förmodar det, eftersom det var judar som blide utsatt för olika saker för det mesta. Så det är en skröna med lite sanning bakom det.

Lampskärmar gjord av människohud är en klassiker också. Men oftast det är de allierade som hittade på det. Men det var det inte, utan det var SS domaren Konrad Morgen, som undersökte rykten om den Sadistiske fångvakten Ilse Koch låg bakom tillverkning av tatuerade lampskärmar av människohud. Men han fann inga bevis för det. De allierade tog upp det igen, men fann inga bevis för det. Men däremot fann de tatuerade människohud, och tog för givet att de var sanning av lampskärmar var gjord av människor hud. Hon blide dömd. Det ska finnas bilder med lampskärm i parets Koch hus, men de är väck. Så sanning med lite förvriden sådan...
Planeringen av förintelse var under lånnnnnng tid förberedelser och förändringar. Som typ ta lägret Auschwitz, den var planerad till vara ren arbetsläger från början, men ändrades senare till en kombination arbetsläger och dödsläger. Det till Himmlers förtvivlan...

Lägrerna var till givetvis de behövde slavar. Någon måste ersätta de som fick gå ut till fronten, för göra sin insats. De blide att andra fick hoppa in med tvång och frivilligt i viss mängd.

Men tro de behövde ALLA judar till arbetskraft så är det en skröna. I början var det ingen tal m det alls. Det först med Arthur Greiser som de(judar) som kunde arbeta fick göra det. Det var i ghetton tiden. Det flyttade sedan över till läger, men han höll fast vid de som skulle arbeta fick tills de dog. De andra avrättades, med bland annat gasningen.

Hans överordnande Hans Frank ville alla judar skulle avrättas. För de hade ingen nytta av dem, fanns gott om andra slavar ta av. Så de blide en vild diskussion mellan dem, det med Albert Forster i diskutionen. Albert Forster ville inte alls avrätta någon utan skulle germanisera dem alla snabbt.
Alla de 3 hade Hitlers godkännande ..... Arthur Greiser var ofta på hacka på Albert Forster, om han inte brydde sig om bakgrunden på folket om de var judar eller inte. Kan se om du hittar serien "the nazis warning from history" Som beskriver det rätt så bra. Finns en del böcker (http://www.scribd.com/doc/141416546/...-Fi-BookFi-org) om deras rivaliteter och deras gunst till A.H.

Sätt dig in det, så får du en klar bild över det...
Citera
2015-02-07, 00:13
  #10
Medlem
geir44s avatar
holocaust ble lansert på 70 tallet. Bluff som med tvål och krympede hoder.
Citera
2015-02-07, 01:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
holocaust ble lansert på 70 tallet. Bluff som med tvål och krympede hoder.

Fel...


Tvål är bevisat att det tillverkades av nazisterna, men bara i liten skala.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soap_ma..._human_corpses
Citera
2015-02-07, 10:05
  #12
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
holocaust ble lansert på 70 tallet. Bluff som med tvål och krympede hoder.

På 70 talet?? ojdå... Det var en nyhet för mig. Vad om dem som skrev om det på 50 - 60 talet då ??
Vad om de rättegångarna som genomfördes på 60 talet, där det togs upp mer ?? Typ Frankfurträttegången.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback