Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-01-31, 02:40
  #37
Medlem
Okej idag beställde vi allt från Bahnhof. Dem sa att räckvidden skulle räcka gott och väl när vi beskrev vår villa och att vi kan få minst 30 mbit/s med trådlöst men som alla säger; ingen 100% garanti på det.

Och om räckvidden är problem kan man, som länkades, köpa den där adaptern. Borde inte vara så värst problematiskt?




Ang. problemet med BBB är såhär, ska försöka opartiskt så det inte låter som att jag hatar dem men kan säga att de förlorat mycket respekt från mig för varje dag som gick:


Vi fick med en router från Bredbandsbolaget, som fungerade helt okej. Trådlöst var grymt, bra hastigheter o.s.v. och inga brytningar. Internet fungerade bra! Men när man spelar spel, som te.x. Playstation FIFA så fick jag problem VARJE gång. Det bröts - och felet låg hos mig. För att kunna fortsätta spela behövde jag starta om hela playstationen och antagligen få "nytt IP" eller vad som än händer när man startar om PSN och så kunde jag köra 1 match till tills det bröts.

Först körde jag trådlöst på playstationen, ringde BBB och (då var inte kötiden lång) frågade varför det blev så? Dem bad mig köra med kabel. Vilket jag gjorde. Hjälpte inte. Jag levde med det i 3 år till då det blev standard att starta om psn efter varje match. Till slut orkade jag inte mera och ringde igen, dem bad mig köra med kabel; sa att jag redan hade det. Då skulle dem "fixa" något hos dem. Jag kollade Bredbandskollen, hastigheterna hade ökat. Dock hjälpte det inte. Dem bad mig byta router, vilket vi gjorde. Hjälpte inte. Dem bytte router igen, hjälpte inte dock blev det trådlösa och allt annat segare. Fick ringa 1 gång i veckan och be dem fixa hastigheterna.

Sedan gick det så långt att jag ringde och var otrevlig (för första gången) och sa "Är det här något slags skämt eller? Ni har skickat massa routrar hit och dit och ingenting går! Felet är alltid här? Vad är det nu då?" och han sa "Men det kan vara något träd, eller något liknande som förstör kopplingen, något som helt enkelt stör. Kanske dina grannar har köpt nytt bredband?"

När han sa så sa jag "allvarligt? Vi bor i en villa, ska ett bredband från någon granne som bor över 10 meter ifrån oss störa? Kan du prata allvar med mig!" Sedan började han bli lite mer seriös och prata i min nivå (lite barnsligt och inte lika professionellt som dem har sina manus script). Då tog jag mig tiden och frågade honom "Varför sänker ni vår hastighet hela tiden och enda sättet för oss att få det vi betalar för är att genom ringa er varje gång? Tror ni inte vi märker?" och då sa han "Vi gör så då det blir omjusteringar och kan hända att er hastighet sänks då och då"


Så han erkände detta: Bredbandsbolaget sänker sina kunders hastigheter i smyg, och om vi inte märker så sparar dem (antagligen - har inte 100% koll) pengar på de kunder som inte bryr sig och om vi som bryr oss ringer upp dem så säger dem "Vi fixar" - och får dem låta som de är problemlösare.


Det andra var också att det gick så långt att dem bad mig köpa egen router om vi ville ha kvalité! = De erkände att deras routrar inte har kvalité.

Nu när vi sagt upp Bredbandsbolaget så ha vi 1 månad kvar, och vår hastighet ligger nere på 6-7 mbit/s MED KABEL(!!!) fast vi betalar 12-24mbit/s! Vi får otroligt många brytningar med och utan kabel samt det går inte göra något snabbt i trådlösa - som att lyssna på en simpel låt på Youtube. Det är helt enkelt internet vi hade för över 10 år sen och det roliga är att vi fortfarande BETALAR för detta (vi borde fortfarande anses som kunder och tas på allvar även om vi sagt upp).


Sista är att för 2-3 år sedan var deras support ganska snabb med att svara, dock var felet ALLTID hos mig och aldrig hos dem (ett träd, utan kabel, testa starta om routern, öppna portar, gå närmare routern m.m.).

Nu så svarar dem knappt på telefonen, ibland kan du be dem ringa dig och dem ringer inte alls.

Deras kommentar när vi sa att vi skulle säga upp och byta till fiber med annat bolag sa dem "Men detta du upplever kommer du aldrig uppleva med fiber hos oss". Då undrar jag bara varför dem säljer det andra då om det krånglar så otroligt mycket.


Vi har varit kunder för bredbandsbolaget i över 5-6 år, så vi har nog upplevt allt dem har och de har nog mer dåligt än bra. Kommer tyvärr inte rekommendera detta till någon.
Citera
2015-01-31, 10:30
  #38
Medlem
PeterNosters avatar
Jag misstänker att du fått samma problem med annan leverantör. Det är ju samma telefonledning. Att de sänker hastigheten är ju bra om inte allt data kommer fram annars. Att köra dubbelt så fort och bara halva paketen kommer fram hela blir det ju samma sak.

OK, fiber är bättre.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-01-31 kl. 10:32.
Citera
2015-02-01, 01:05
  #39
Medlem
Men min granne har ju inte samma problem med sitt internet?
Hur kan det vara bra att dem sänker den i smyg? Jag betalar ju för 12-24 och får 7-8 i smyg tills jag ringer upp dem?



Vad hände med min tråd? Varför flyttades alla inlägg hit...?
Citera
2015-02-02, 20:02
  #40
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Music4All
Vad hände med min tråd? Varför flyttades alla inlägg hit...?

Förhastad sammanslagning från min sida, även om jag tycker det är gränsland till köprådstråden. Jag ber om ursäkt för omaket. Hoppas jag fått med alla ursprungsinlägg tillbaks ut till egen tråd igen.

Vidare diskussion om sammanslagningen/utbrytningen tas i PM med mig, inte i tråden.

/Moderator
Citera
2015-02-03, 05:22
  #41
Medlem
Peter vet du om det är kommunen som står för kostnaden om man ska laga en telefonledning (om det nu skulle ha varit problemet)? Undrar för att OM nu fiber inte hade existerat och vi inte köpt, hade kommunen fixat/kollat upp felet kostnadsfritt eller står man själv för kostnaderna?


vhe det är lugnt, du gjorde det ändå när tråden nått sitt mål och jag hunnit få grym hjälp av alla som svarat. Tack vare svaren har jag kunnat beställa och förhoppningsvis inte kommer ångra mig. Får veta om 2-3 dagar hur det är. Sjukt trött på BBB och denna jävla internet som bryts då och då bara för man sagt upp det.
Citera
2015-02-03, 10:23
  #42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Music4All
Peter vet du om det är kommunen som står för kostnaden om man ska laga en telefonledning (om det nu skulle ha varit problemet)? Undrar för att OM nu fiber inte hade existerat och vi inte köpt, hade kommunen fixat/kollat upp felet kostnadsfritt eller står man själv för kostnaderna?


vhe det är lugnt, du gjorde det ändå när tråden nått sitt mål och jag hunnit få grym hjälp av alla som svarat. Tack vare svaren har jag kunnat beställa och förhoppningsvis inte kommer ångra mig. Får veta om 2-3 dagar hur det är. Sjukt trött på BBB och denna jävla internet som bryts då och då bara för man sagt upp det.

Inte kommunen utan ledningsägaren som är Scanova. Din ISP kontaktar Scanova om du felanmäler. Med en del av avgiften för ditt abonnemang betalar du redan för underhåll av ledningarna.
Citera
2015-02-05, 18:44
  #43
Medlem
Okej jag har fått nu routern från Bahnhof. Det är en vit liten grej med 2 antenner som är svarta på varsin sida samt ingen 1-0 switch.


Jag trycker in den blåa kabeln jag fick med i WAN till Lan 1 som Qmarket gett mig (en annan routerliknande box som jag fått för de som drog kablarna för fiber).


Wifi knappen på routern blinkar, men REG skylten är orange/röd liknande färg, svag färg att avgöra vilket det är exakt. Jag hittar det trådlösa internet och då blir det en trekant på trådlösa signalikonen längst ned åt höger. Kör jag med kabel så kollar jag på nätverk och delningscenter och kör Felsök på Xet som är mellan Internet och Routern så säger den något om att DNS adress inte hittas.



Ringde Bahnhof och de vet inte felet, de felsöker och kan ta 4-5 dagar............................. .. .. . . .. rsfadaweda
Alltid något jävla skit med internet hemma hos oss, men iaf - om ni upplevt eller vet om vad felet är (något jag kanske kan göra här hemifrån eller ringa någon som kan fixa) så vore det guld? Eller bara bita ihop och vänta tills bahnhof fixat?
Citera
2015-02-07, 20:17
  #44
Medlem
Ingen som vet hur man kan fixa detta? Är det bara bita ihop? Gått 3 dagar sen jag fick routern och ingenting fungerar. Lever på skit internet.
Citera
2015-02-07, 22:16
  #45
Medlem
PeterNosters avatar
Går det inte att få fram vad grejerna heter. På alla grejer jag har så finns det en skylt med uppgifter om produkten så att man kan googla fram t.ex manualer. Googla på model.nr och länka här.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback