Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-28, 17:04
  #1
Medlem
Hej. Vart kan jag hitta en grym men riktigt billig (under 900kr) router för Fiber? Vi ska köpa Bahnof 250/100 med ip-telefoni. Bahnof själv erbjuder en med wifi och som tar emot telefonen för 900kr.

Tänkte ni som kan mera om routrar, ska man köpa en egen och kanske får bättre för billigare/samma pris eller ska man bara ta bahnofs router?
Citera
2015-01-28, 17:13
  #2
Medlem
Ska du köra ip-telefoni så kan det bli besvärligt om du kör med en egen router. Bahnhof kommer inte kunna ge dig full support om du inte kör med deras grejer.

Konstigt att de inte tillhandahåller utrustningen dock, kommer du köra ett löpande avtal utan bindningstid?

Först och främst skulle jag kolla med Bahnhof och se om det går att få ett bättre avtal.

//Tuffhaggman
Citera
2015-01-28, 17:24
  #3
Medlem
Hur menar du bättre avtal? Kan man förhandla sådant? Te.x. billigare pris eller något? I så fall hur?

Dem erbjuder inte routrar gratis och bindningstiden är 0, dock uppsägningstid 1 månad.
Dem säljer sina routrar, så behöver inte lämna tillbaka den om jag köper från dem och säger upp har jag för mig - annars vore det sjukt.


Det jag får dock från dom är att jag slipper betala månadsavgiften för telefonin om jag tar bredbandet med (så sparar 29kr/månaden :P)
Citera
2015-01-28, 17:26
  #4
Medlem
Vill du köra med en egen router så behöver du antingen köpa en med inbyggd telefoniadapter(motsvarande det bahnhof har) eller så köper du en router plus en extern adapter(finns en uppsjö av varianter. Fördelen är att du kan välja router efter krav och därefter välja till en box för telefonin, nackdelen är att det kommer bli dyrare om du ska ha vettiga prylar.

Alternativ 3 är att köpa en router plus en telefon som är gjord för ip-telefoni.

Fördelar är samma som alternativ två, du kan välja vilken router du vill och sen kopplar du telefonen direkt till den.

Samtliga alternativ innebär att du själv ansvarar för konfigurering av din utrustning, tar du bahnhofs så kommer routern förkonfigurerad och klar att användas.
Citera
2015-01-28, 17:27
  #5
Medlem
Med bättre avtal menar jag om du har möjlighet att binda upp dig för att på så vis få utrustningen.
Citera
2015-01-28, 17:29
  #6
Medlem
Vet du vad det är för router de erbjuder?
Citera
2015-01-28, 17:32
  #7
Medlem
Okej för en som inte förstår Routrar så mycket, föreslår du att jag tar Bahnofs router för 900kr?
Citera
2015-01-28, 17:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffhaggman
Vet du vad det är för router de erbjuder?



Nej vet inte, och vet inte hur långt tid det tar för dem att levera routern. Försöker googla men hittar inget.
Citera
2015-01-28, 17:37
  #9
Medlem
Är det denna eller gäller denna inte för Fiber?:

https://www.bahnhof.se/filestorage/u...k%20Manual.pdf
Citera
2015-01-28, 17:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Music4All
Okej för en som inte förstår Routrar så mycket, föreslår du att jag tar Bahnofs router för 900kr?
Definitivt, har du inte koll på hur man fixar detta eller har någon i din närhet som kan hjälpa dig har du nog inget annat val.

Däremot så skulle det för din del vara intressant att veta vad det är för router de erbjuder, på deras hemsida verkar det även som att de har en renodlad telefoniadapter utan wifi. Är det något du fått information om? Är det så att de tillhandahåller adapter så blir det enklare, då kan du välja vilken router du vill.

Jag tycker att du ska fråga följande:
Vad är det för router de erbjuder?
Vad är det för telefoniadapter de erbjuder, och vad kostar denna?
Går det att få utrustningen mot att du binder upp dig?
Citera
2015-01-28, 17:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Music4All
Är det denna eller gäller denna inte för Fiber?:

https://www.bahnhof.se/filestorage/u...k%20Manual.pdf
Det kan mycket väl vara den, vi körde med den på det telecombolag jag jobbade för.

Den är totalt värdelös, dålig räckvidd och hastighet på wi-fi och allmänt opålitlig.

Kolla vad de tar för en lös telefoniadapter och vad det är för märke
Citera
2015-01-28, 17:50
  #12
Medlem
Allt det står när man beställer med sin givna adress på deras hemsida är en checkbox som säger:

Jag vill köpa SIP-boxen med inbyggd Wifi - 995 kr


Vad gör jag om de erbjuder en skit router? Köpa ändå? Vi har kanske 8-9 enheter (mobiler/surfplattor/datorer) som är på trådlöst och 2-3 enheter som är med kabel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback