Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-02, 18:55
  #1
Medlem
submariners avatar
Hej,

Funderar på att resa ca. tre veckor i Indien i november (ca. 2 v. för att "uppleva landet" och sedan en sväng till t.ex. Palolem för sol & bad). Har rest en hel del i Asien tidigare men fått känslan att Indien är intensivt och ibland jobbigt på en helt annan nivå... Funderar därför över om jag som brukligt ska resa på egen hand eller haka på en researrangör som t.ex. indienresor.se för att göra det lätt för mig?

För & nackdelar samt egna erfarenheter uppskattas!
Citera
2015-02-02, 19:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Funderar på att resa ca. tre veckor i Indien i november (ca. 2 v. för att "uppleva landet" och sedan en sväng till t.ex. Palolem för sol & bad). Har rest en hel del i Asien tidigare men fått känslan att Indien är intensivt och ibland jobbigt på en helt annan nivå... Funderar därför över om jag som brukligt ska resa på egen hand eller haka på en researrangör som t.ex. indienresor.se för att göra det lätt för mig?

För & nackdelar samt egna erfarenheter uppskattas!

2/3 veckor för att uppleva Indien? Har du tittat på en skalenlig karta? Har du verkligen insett hur stort Indien är..?
Indien är som Europa, och alla dess olika länder. Kan du uppleva hela Europa på 2-3 veckor..?

Mitt tips, har du 2-3 veckor på dig, satsa på en delstat isof, i ditt fall Goa. Jag känner människor som har rest runt i landet i åratal, men fortfarande inte anser sig ha upplevt det.

Har själv inte varit i Indien än, men likt dig har jag rest runt mycket i Asien (och Europa), och har själv tänkt att resa runt i landet vintern -15/-16 under 6 månader, och satsar på att hinna med 4-6 delstater under den tiden.

Dude, Indien är STORT och sjukt varierande...
Citera
2015-02-02, 19:33
  #3
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkvagnsbuss
2/3 veckor för att uppleva Indien? Har du tittat på en skalenlig karta? Har du verkligen insett hur stort Indien är..?
Indien är som Europa, och alla dess olika länder. Kan du uppleva hela Europa på 2-3 veckor..?

Mitt tips, har du 2-3 veckor på dig, satsa på en delstat isof, i ditt fall Goa. Jag känner människor som har rest runt i landet i åratal, men fortfarande inte anser sig ha upplevt det.

Har själv inte varit i Indien än, men likt dig har jag rest runt mycket i Asien (och Europa), och har själv tänkt att resa runt i landet vintern -15/-16 under 6 månader, och satsar på att hinna med 4-6 delstater under den tiden.

Dude, Indien är STORT och sjukt varierande...

Kan bara konstatera att jag är imponerad av de som har tid och framförallt energi att "verkligen" lära känna ett land genom att resa runt halvåravis i taget... Jag är nog som folk är mest - får göra det bästa av de 2-3 veckor jag har och sedan stå ut med att det alltid finns någon som säger "3 veckor för att uppleva Indien..."
Citera
2015-02-02, 21:14
  #4
Medlem
Kungens.hands avatar
På egen hand alla dagar i veckan. Men då är jag ganska anti gruppresor.

Om du kan, kör i alla fall en månad.

Landa i Delhi, kör ett par dagar. Många avskyr stan men ta den för vad det är. Hetsigt, varmt, skitigt, överbefolkat. Men ta det coolt, åk runt med t-banan som är nästan gratis.

Ta buss/tåg till Agra och se Taj Mahal. Agra är ett jävla ställe dock som i alla fall jag inte har tänkt besöka igen. Men de flesta vill se Taj Mahal

Sen kan du välja några städer på väg ner mot Goa. Av de städer jag vart i delstaten Rajhastan rekommenderar jag Jaipur, Udaipur och Johdpur, främste de två sista. 2-4 nätter per stad räcker enligt mig om man ska vara i Indien så väldigt länge.

Ta buss/tåg till Mumbai, upplev det, flyg till Goa. Och jag rekommenderar varmt det som du är inne på, Palolem.

Det enda jag tyckt varit irriterande med att resa på egen hand är att hitta vart bussarna. Nästan varje gång har det vart förvirrande att hitta vart bussen går ifrån. Jag har åkt till vart jag tror är rätt, för att sedan skynda in i en taxi och frågat mig fram. Då har jag snålat och bokat själv, gör du det på resebyrå så antar jag att det blir lättare.

Köp sen bara Lonely planet, titta på kartan var hotellen i din prisklass ligger och ta dig dit. Jag brukar inte boka i förväg.

Har bokat min bussresor här: http://www.makemytrip.com/bus-tickets/

Löst exempel: Delhi dag 1-4, natt transport, Johdpur 5-8, Udaipur 9-11, Mumbai 12-14, flyg till Goa 14-21. Megastäderna Delhi och Bombay, ökenstäderna i Rajhastan och beach i goa.
En smula stressigt så jag föreslår att du spenderar några extra semesterdagar. Annars gjorde jag en liknande senast jag var i Indien inkl Jaipur så klämde jag också in Rishikesh i norr. Klämde in så mycket möjligt för att visa en polare Indien utanför Goa innan vi tog oss ner just dit för nån månads slappande.

Vi körde en vecka i Delhi, 4-5 nätter i Rishikesh, sen en förfärlig nattbuss med trånga sittplatser till Jaipur. 4-5 nätter. Johdpur, 3 nätter, Udaipur, 3 nätter, Bombay, 2 nätter sen Goa.

Alternativ börja i Goa, res till ställen som Hampi och Kerala.

EDIT: Det blev en smula rörigt, men hade tänkt skriva ett par rader..
__________________
Senast redigerad av Kungens.hand 2015-02-02 kl. 21:24.
Citera
2015-04-21, 13:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Funderar på att resa ca. tre veckor i Indien i november (ca. 2 v. för att "uppleva landet" och sedan en sväng till t.ex. Palolem för sol & bad). Har rest en hel del i Asien tidigare men fått känslan att Indien är intensivt och ibland jobbigt på en helt annan nivå... Funderar därför över om jag som brukligt ska resa på egen hand eller haka på en researrangör som t.ex. indienresor.se för att göra det lätt för mig?

För & nackdelar samt egna erfarenheter uppskattas!

Fördelar med att resa själv är såklart att man kan avvika från alla människor man finner vara jobbiga. Och du kommer inte sakna människor att irritera dig på i Indien. Alla som erbjuder dig något vill du i princip inte ha att göra med (det är alltid överpris och tämligen värdelöst), utan kolla själv upp vad du vill se och uppleva innan du åker och håll dig till de grejerna.

Jag ska själv dit i november, har du resa bokad etc? Har annars behov av ny reskamrat då min polare från förra Indienresan har haffat HK-guzz och tydligen bara vill resa just dit nu.
Citera
2015-06-12, 03:53
  #6
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkvagnsbuss
2/3 veckor för att uppleva Indien? Har du tittat på en skalenlig karta? Har du verkligen insett hur stort Indien är..?
Indien är som Europa, och alla dess olika länder. Kan du uppleva hela Europa på 2-3 veckor..?

Mitt tips, har du 2-3 veckor på dig, satsa på en delstat isof, i ditt fall Goa. Jag känner människor som har rest runt i landet i åratal, men fortfarande inte anser sig ha upplevt det.

Har själv inte varit i Indien än, men likt dig har jag rest runt mycket i Asien (och Europa), och har själv tänkt att resa runt i landet vintern -15/-16 under 6 månader, och satsar på att hinna med 4-6 delstater under den tiden.

Dude, Indien är STORT och sjukt varierande...

Har vart i Indien mer än vad jag kan räkna under flera flera månader och jag har fortfarande inte upplevt Indien, sån tid finns inte i världen. Men håller med dig, att satsa på en delstat vore smartast.
Man får prioritera vad man gillar.
Att köra västra Indien kan vara okej, 1 vecka i Goa/Karnataka för stränderna/Djungeln och resterande i Rajasthan och runt Delhi för öknen och turisternas favo Taj.
Vill man verkligen uppleva Indien bör man stanna i Varanasi under nån vecka!
Citera
2015-07-30, 21:49
  #7
Avstängd
juhanis avatar
Du har bara 3 veckor, förstör inte den knappa tiden med en skitupplevelse i goa. Att lägga 1 vecka av dem för att "slappa" på en strand är också otroligt bortkastat.

Kör 3 veckor i rad på Andamanerna, för att få smaka på paradis med en inte allt för dyr utgång.
Om du nu måste ha badstrand.

Eller så landar du i New delhi, tar inrikesflyget till Varanasi och förbereder dig på en kulturkrock utan dess like. Det är viktigt, om du är första gångs resenär till Indien, att du inte lämnar terminalen i new delhi. Det ska nämligen kännas så normalt som möjligt till du stiger ut ur terminalen i Varanasi.
Stanna där minimum en vecka och ta därefter buss till khatmandu och res runt i landet tills du kommer till pokhara. Ta flyget hem från Calcutta.

Ännu en gång... Åk för helvete INTE till goa!
Citera
2015-08-11, 06:20
  #8
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Varför ska man inte åka till Goa för?

Goa är så mycket mer än Anjuna och Palolem samt en massa hippies.

Du har underbart fina koloniala städer med ganska intressant arkitektur.
Förmodligen Indiens bästa skaldjur med influenser från portugisiska köket.
Mysiga byar som erbjuder fina vyer vid västra ghatsen.
Bara för att man fått en dålig vecka i Vagator betyder det inte att resterande Goa är skit.
Citera
2015-08-11, 21:53
  #9
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Varför ska man inte åka till Goa för?

Goa är så mycket mer än Anjuna och Palolem samt en massa hippies.

Du har underbart fina koloniala städer med ganska intressant arkitektur.
Förmodligen Indiens bästa skaldjur med influenser från portugisiska köket.
Mysiga byar som erbjuder fina vyer vid västra ghatsen.
Bara för att man fått en dålig vecka i Vagator betyder det inte att resterande Goa är skit.
Instämmer till fullo. Motorcykelturer upp i bergen eller bara runt om i delstaten i övrigt ger en hel del. =)
Citera
2015-08-11, 22:06
  #10
Medlem
Kan rekommendera Andamanerna!
Citera
2015-08-11, 22:50
  #11
Avstängd
juhanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Varför ska man inte åka till Goa för?

För att gräset är alltid grönare på andra sidan, i det avseendet av naturupplevelser och matkultur. Goa är lite som en dåligt skriven novell, som är alldeles för kort och som bara ger dig en smakbit på hur riktigt fina "orörda" platser i Indien faktiskt kan se ut.

Men du har delvis rätt, är man nybörjare i Indien så kanske Goa kan vara ett alternativ... Men då tycker jag att man ska lova sig själv att någon gång återvända, men då utan att besöka Goa.
Citera
2015-08-25, 09:36
  #12
Medlem
Hej!

Ja det låter fint att åka runt landet. Men jag instämmer att 2-3 veckor är jätte kort för att upptäcka landet helt och hållet.
Om man stannar längre kan man även prova på en ayurvedakur. Gjorde det en gång och det var MYCKET bra.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2518972

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback