Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-02, 18:41
  #1
Medlem
svensken77s avatar
Hej alla hackers och andra.
Har ett litet problem som kanske nån kan hjälpa mig med?
Har haft ADSL innan men har nu fått Fiber och vill använda min Router till detta.

Modellen är en TP-Link TD-W8970 och är en ADSL/router som ska funka med fiberanslutning också.
Problemet då: I går när jag kopplade in den första gången på fiberanslutningen så fick jag inget internet över huvudet taget vare sig i den stationära eller trådlöst men då kunde jag logga in i Routern med adressen 192.168.1.1, det hjälpte inte mycket då jag inte lyckades lösa nått där ändå.

Kopplade bort routern och använde internet som vanligt på bara stationära datorn utan problem men så idag tänkte jag göra ett nytt försök och kopplade in igen och har då internet på den stationära datorn, tjoho tänkte jag men märkte snart att det inte funkade genom wifi så tänkte logga in i Routern för att kolla men nu kommer jag inte in i routern längre!!...

Dessutom upptäckte jag snart att om jag skickar ett Mail så försvinner anslutningen till internet efter att jag skickat det och måste då starta om Routern och provar skicka ett mail till och samma sak händer om och om igen..
Provade också logga i o spela battlefield 4 men då stod det att det inte kunde synka spelet med molnet eller nått sånt och sen var internet borta igen...
Surfar jag vanligt så bryts det ej..

Någon som har en aning om vad detta kan bero på och en eventuell lösning??
Citera
2015-02-02, 19:13
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Hmm, det verkar som en av de fyra LAN portarna, LAN4, även fungerar som WAN-port. Det måste väl ställas in någonstans vilket det ska vara. Har du ställt in något sådant?

Det finns tydligen under Operation mode där man väljer den sista:

Citat:
Please select an Operation Mode:
DSL Modem Router Mode
3G/4G Router Mode
Wireless Router Mode
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-02-02 kl. 19:18.
Citera
2015-02-02, 19:19
  #3
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, det verkar som en av de fyra LAN portarna, LAN4, även fungerar som WAN-port. Det måste väl ställas in någonstans vilket det ska vara. Har du ställt in något sådant?
På baksidan av Routern är en port märkt WAN/Lan och där har jag satt i kabeln.
Kan tillägga att min granne som också fick fiber samtidigt har en TP-Link ADSL/Router men av annan modell har problem han också.
Kan det vara så att vissa modeller inte passar med vissa fiberuppkopplingar?
INternet fungerar så länge jag inte skickar ett mail eller ska logga in på battlefield server. (och kanske andra tillfällen jag inte hunnit märka av än).
Citera
2015-02-03, 10:36
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
På baksidan av Routern är en port märkt WAN/Lan och där har jag satt i kabeln.
Kan tillägga att min granne som också fick fiber samtidigt har en TP-Link ADSL/Router men av annan modell har problem han också.
Kan det vara så att vissa modeller inte passar med vissa fiberuppkopplingar?
INternet fungerar så länge jag inte skickar ett mail eller ska logga in på battlefield server. (och kanske andra tillfällen jag inte hunnit märka av än).

Jo, jag såg uttaget på en bild men har du ställt in i routern att du vill ha "Wireless Router Mode". Det räcker liksom inte att plugga in kabeln i rätt hål. Om det är så att WAN/LAN-porten är i LAN-läge så kör du just nu bara med switchen i routern.
Skriv kommandot ipconfig i kommandotolken och kolla om du får en lokal adress från routern som börjar på 192.168. Får du något annat så kör du med switch.

1. DSL Modem Router Mode: I detta läge har du 4 LAN-portar och använder telefonporten.
2. 3G/4G Router Mode: I detta läge har du 4 LAN-portar och använder USB-porten för ett mobilt bredband.
3. Wireless Router Mode: I detta läge har du 3 LAN-portar och en WAN-port. WAN-port till vägguttaget.

Jag kan se och köra menyerna i din router med denna emulator:
http://www.tp-link.com/resources/sim...0_v1/index.htm
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-02-03 kl. 10:48.
Citera
2015-02-03, 17:29
  #5
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jo, jag såg uttaget på en bild men har du ställt in i routern att du vill ha "Wireless Router Mode". Det räcker liksom inte att plugga in kabeln i rätt hål. Om det är så att WAN/LAN-porten är i LAN-läge så kör du just nu bara med switchen i routern.
Skriv kommandot ipconfig i kommandotolken och kolla om du får en lokal adress från routern som börjar på 192.168. Får du något annat så kör du med switch.

1. DSL Modem Router Mode: I detta läge har du 4 LAN-portar och använder telefonporten.
2. 3G/4G Router Mode: I detta läge har du 4 LAN-portar och använder USB-porten för ett mobilt bredband.
3. Wireless Router Mode: I detta läge har du 3 LAN-portar och en WAN-port. WAN-port till vägguttaget.

Jag kan se och köra menyerna i din router med denna emulator:
http://www.tp-link.com/resources/sim...0_v1/index.htm
Problemet är löst. Visste inte att man var tvungen att ta bort kabeln från bostadsswitchen för att kunna komma in i Routern men när jag tog ur den så kom jag in direkt.
Uppdaterade sedan firmware och ställde in som man skulle och nu fungerar allt perfekt.
Visade sig att många i fiberföreningen har haft samma problem och alla verkar ha löst det genom att uppdatera firmware i routern.
Tänk att så lite kan göra att livet leker igen..
Tack PeterNoster för ditt engagemang
Citera
2015-02-04, 18:51
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Du tog bort kabeln från WAN/LAN porten eller.....?
Citera
2015-02-04, 18:56
  #7
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du tog bort kabeln från WAN/LAN porten eller.....?
Ja kabeln mellan bostadsswtchen o routern. Visste inte att den var tvungen att vara urkopplad..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback