Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-02, 15:30
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Man hör ju "ofta" om kriminella som hoppar av brottets bana och börjar plugga och skaffa sig ett vanligt tryggt "svenneliv". Betyder inte detta att alla egentligen vill göra rätt för sig? Personligen så mår jag enbart riktigt bra när jag gör något s.a.s. vettigt. Mår faktiskt dåligt om jag måste mörka eller ta genvägar.

Så vill inte alla egentligen göra rätt för sig, men problemet är att det inte hittills (eller ens nu finns) har funnits resurser och kunskap för att tillgodose allas behov av att få leva efter och under vettiga principer?
Citera
2015-02-02, 15:59
  #2
Avstängd
Alla mår bättre av att göra rätt för sig. Många begriper dock inte det, vissa fattar det till slut.
Citera
2015-02-02, 16:05
  #3
Medlem
D_V_Ss avatar
Problemet är ju dock att en förändring måste till för att folk skall få möjligheten och nå insikten om vad som skapar hållbar lycka och allmänt välstånd.

Men hur nås denna förändring i dessa tider (och alla tider för den delen)? Det luktar våld, det luktar krigsföring - det luktar unket.

Är det inte lite märkligt att producera välfungerande samhällen byggda på ojusta grunder och med hjälp av medel som folk inte ens vill kännas vid?
Citera
2015-02-02, 17:34
  #4
Medlem
Jonblunds avatar
Problemet är vad det innebär att "göra rätt för sig" för dig respektive för mig och göra rätt för sig i förhållande till vem?
Tror du inte "att göra rätt för sig" är ett drivande agument för många att resa iväg och ansluta sig till IS?
Citera
2015-02-02, 18:35
  #5
Medlem
Drinkycrows avatar
Som Jonblund säger är det ju väldigt subjektivt vad göra rätt för sig innebär? Jobba 8h om dagen, betala skatt? Om det är det som är att "göra rätt för sig" så vill inte alla det.

Däremot så tror jag definitivt din analys stämmer in på många missbrukare och socioekonomiskt utsatta som blivit kriminella mer av nöd än vilja. Det är ett slitigt liv för många särskilt om man åker in och ut på kåken, får betala massa böter och vara en sk börda för samhället och sina nära. Om du ger dem chansen till ett ok lagligt liv och de har viljan så är det klart de tar den. Sen är det säkert gott för dem att känna att de gör rätt för sig men skulle gissa största motivationen är mer egoistisk.

Sen kanske grundtanken här att i princip alla vill göra rätt för sig i den mening att de glädjer och uppskattas av de som de bryr sig om. För mig och många andra är inte statsapparaten lika viktiga som deras nära och kära samt folk de gör affärer med och de människor man träffar i vardagen.

Jag kan inte tala för alla knarklangare men jag spenderar mina pengar på min omgivning hellre än någon statsapparat. Är förvånad att inte fler anarkister hängivit sig till en kriminell livsstil.
Citera
2015-02-02, 18:40
  #6
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Tror du inte "att göra rätt för sig" är ett drivande agument för många att resa iväg och ansluta sig till IS?

Jo, men tror du inte att IS-krigarna är hjärntvättade (som vi alla är) och hellre vill ha ett fredligt uppehälle?

Folk ändrar ju på sig för att tiderna blir bättre och det finns folk som är beredda att kämpa för vad som är rätt. De flesta människor vet innerst inne vad som är rätt, men det är svårt att lyssna till sitt hjärta när man har annat att tänka på som känns mer livsviktigt och när stressen rinner över en så man blir paralyserad.

Det är egentligen svårt att föreställa sig hur knäckt man kan bli som människa, när man har det bra - och när man väl blir knäckt så är det inte så lätt att resa sig.

Anledningen till att folk blir ateister är ju för att de har kompisar som är det som de ser upp till och som de märker är vettiga. Och anledningen till att folk blir religiösa är för att de ser att sina medmänniskor är demoraliserade och inte kan ge dem den medmänsklighet som de behöver. Så vi måste bokstavligt talat försöka göra världen bättre, då lyfter sig folk automatiskt och det blir som en exponentiell snöbollseffekt. Problemet är ju bara: var börjar man? Ja, att börja med sig själv är ju iaf en god början.
Citera
2015-02-02, 18:45
  #7
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag kan inte tala för alla knarklangare men jag spenderar mina pengar på min omgivning hellre än någon statsapparat. Är förvånad att inte fler anarkister hängivit sig till en kriminell livsstil.

Att motarbeta samhället är knappast produktivt. Även fast statsmakten ibland gör misstag. Du vet, det är inte så lätt att kontrollera en värld och försöka göra människor nöjda. Hur man nu ens skulle kunna tro det..

Har väldigt svårt att tro att någon verkligen vill leva i samhällets utkant. Om så, så är det enbart för att den personen känner sig sviken av sina närmaste och sin omgivning. Och det är ju inte alls så konstigt, med tanke på hur människor är och beter sig. Men människor KAN ändras till det bättre. Är egentligen skrämmande hur lite som kan få en bitter och nedstämd människa på humör! Och hur lite som kan sänka en människa..
Citera
2015-02-02, 20:43
  #8
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Att motarbeta samhället är knappast produktivt. Även fast statsmakten ibland gör misstag. Du vet, det är inte så lätt att kontrollera en värld och försöka göra människor nöjda. Hur man nu ens skulle kunna tro det..

Har väldigt svårt att tro att någon verkligen vill leva i samhällets utkant. Om så, så är det enbart för att den personen känner sig sviken av sina närmaste och sin omgivning. Och det är ju inte alls så konstigt, med tanke på hur människor är och beter sig. Men människor KAN ändras till det bättre. Är egentligen skrämmande hur lite som kan få en bitter och nedstämd människa på humör! Och hur lite som kan sänka en människa..

Problemet är att du tror att kriminalitet innebär våld vilket det inte behöver göra. Sen skiter nog fler än jag i vad du kallar produktivt. Att basera sin moral på lagstiftning är bisarrt. En del människor söker bara den lilla frihet de kan finna.
Citera
2015-02-03, 00:05
  #9
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Problemet är att du tror att kriminalitet innebär våld vilket det inte behöver göra. Sen skiter nog fler än jag i vad du kallar produktivt. Att basera sin moral på lagstiftning är bisarrt. En del människor söker bara den lilla frihet de kan finna.

Jag sa inte att kriminalitet är - enbart - våld. Och så kan man göra droger lagligt, så ni wild cats kan syssla med något annat, som är.. produktivt. Eller du kanske förnekar att illegal knarkhandel medför enorma problem?
Citera
2015-02-07, 02:45
  #10
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag sa inte att kriminalitet är - enbart - våld. Och så kan man göra droger lagligt, så ni wild cats kan syssla med något annat, som är.. produktivt. Eller du kanske förnekar att illegal knarkhandel medför enorma problem?

Som jag ser det är de flesta jobb ändå långt ifrån produktiva. Jag ser det som positivt om man har mer frihandlare inom drogindustrin. Särskilt om det handlar om människor som har någon form av moral. Illegal droghandel medför såklart en hel del problem särskilt när vi snackar karteller och dylikt men de flesta droger kan man sälja utan att få allt för dåligt samvete.'

Cannabis så gäller det ju bara att odla själv eller veta vilka som odlar. Samma med svamp. Opium kan man båda odla själv och hitta vilt om man vet var man ska leta. När man köper LSD så hamnar ju pengarna i någons händer längre upp men det tillverkas ju främst i europa och samma med MDMA. Tror inte överdrivet många blir dödade över det där.

Det är väl främst kokain och heroinhandeln som föder våldet. Så jag skulle säga att illegal droghandel i sig själv inte orsakar enorma problem utan snarare den organiserade brottsligheten. Karteller och mafia och andra grupperingar kommer göra det som det finns pengar i. De är ju i princip stora företag som inte outsourcar våldet till staten.

Jag är en motståndare till äckelkapitalister legala som illegala. Jag känner ärligt talat att jag gör "mer" rätt för mig som knarklangare än telefonförsäljare. Det är viktigt det finns schysta kranar som har koll på vad de säljer, särskilt när det gäller psykadelika. Annars måste ju folk köpa skiten på gatan.

Känns som om jag gått sjukt OT nu men poängen är att kriminalitet i sig själv inte kan vara omoraliskt. Det är handlingarna i sig själva som räknas.

Eller du kanske förnekar att oljeindustrin/läkemedlsindustrin/köttindustrin eller vilken annan storindustri i världen medför enorma problem? För isf räcker det ju att äga en resturang eller tanka sin bil för att vara medskyldig. För att inte tala om vapenindustrin som alla som betalar skatt stödjer.
Citera
2015-02-07, 03:02
  #11
Medlem
Redoxreaktions avatar
Min far "har gjort rätt för sig" i 55 år ungefär, från nedre tonåren till runt 70-årsåldern och arbetar ännu. Han har förstört sitt liv på det. Han har minst tre psykosomatiska sjukdomar, troligen alla relaterade till arbetsnarkomani och stress.

Så varför ska man "göra rätt för sig"? Det som min far har när han nu har det mesta av livet bakom sig är vad du får i det svenska skitsamhället om du är hederlig och arbetsam - otack. Han är ganska välbetald vid det här laget men vad hjälper det? God hälsa går inte att köpa när kroppen är utsliten.

Drinkycrow däremot har en sund inställning. Åt helvete med lagen. Åt helvete med kapitalismen. Åt helvete med den politiska korrektheten. Åt helvete med dessa as som parasiterar på anständigt folk, förnedrar dem och själva lever i en skyddad verkstad, medan den hederlige svensken via skattsedeln ska få "privilegiet" att finansiera sin egen undergång med massinvandring, nedmonterad välfärd, ökad kriminalitet och islamisering - åt helvete med kapitalister, politiker, journalister, låtsashumanister och islamister.
Citera
2015-02-08, 20:45
  #12
Medlem
anonym.hedonists avatar
Att "göra rätt för sig" är en ursäkt som ger din omgivning en positiv uppfattning om dig. En f.d. yrkeskriminell som uttalar sig på det sättet försöker bara maximera sina chanser till ett normalt liv efter att han/hon åkt fast och insett att han/hon inte är tillräkligt smart för att kunna tjäna pengar med olagliga metoder.

Fenomenet kan jämföras med att man i Afrika/Mellanöstern INTE "hädar" Gud eller säger sig vara ateist. Människor vill bli inkluderade i gruppen p.g.a. den nytta det för med sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback