Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-02, 13:38
  #1
Medlem
riskybizzys avatar
Aftonbladets framträdande kolumnist tycker att den bild som media ger av Malmö, bland annat i anslutning till det senaste mordet är överdriven. Har han rätt? Kanske är det inte så farligt ändå?


Än en gång skrivs det spaltmeter om ett mord i Malmö.

Var höll tidningar, radio och tv hus då siffrorna som visar att den anmälda brottsligheten i staden sjunker för femte året i rad presenterades i förra veckan?


http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle20255285.ab
Citera
2015-02-02, 13:43
  #2
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Än en gång skrivs det spaltmeter om ett mord i Malmö.

Var höll tidningar, radio och tv hus då siffrorna som visar att den anmälda brottsligheten i staden sjunker för femte året i rad presenterades i förra veckan?
Att den anmälda brottsligheten sjunker går ju hand i hand med att fler och fler blattar bosätter sig i staden, samtidigt som svenskar flyttar ut. Brottsligheten sjunker dock inte, inte på långa vägar. Tvärtom!
Citera
2015-02-02, 13:47
  #3
Avstängd
I åldersgruppen 0-19 år är svennar möjligen 40%. Svenskar i åldersgruppen 0-19 år är en minoritetsgrupp. Rosengård är en stadsdel i Malmö. Inte en förort långt borta. En Södermalmare kan sannolikt inte föreställa sig ett Rosengård 1500 meter från Södermalmstorg.


Att brottsligheten sjunker. Har det att göra med dömda. Antalet dömda stenkastare i Malmö är NOLL trots stenkastning mot fordon av alla slag (även tåg) dagligen. Malmö är en stad där alla som får barn som kommer i skolåldern flyttar. - Inte bara svenskar, asiater, chilenare osv. De första barnfamiljerna som lämnade möllan var just chilenarna. Jag tror knappast att Cantwell frivilligt skulle placera sitt eget ev barn i ex Sofielundskolan i Malmö. - Precis så kul är Malmö. Det är OK om du inte skaffar barn och bildar familj. Malmö är en stad där hudar, katter och barn försvinner alltmer. Tidigare på Möllan kryllade det av Hundar. Man såg hundar överallt. Det var katter och barn på innergårdarna. Allt det är borta. Vid Folkets park i Malmö är narkotikahandeln mer öppen än någonsin, - Det är rena Pucherstreet. Enda gången jag sett polisrazzia där var 4 timmar innan utländska journalister skulle ha presskonferans på Moriskan i samband med Eurovision. Polisen radade upp de 15-20 Afrikanerna och körde tillfälligt bort dem.

Alla nybyggda skrytbyggen i Malmö idag är inte ens tänkta för barnfamiljer. 30 000 malmöbor pendlar och är gästarbetare i Köpenhamn. Om Danmark inför samma invandringspolitik som Sverige så blir 30 000 arbetslösa i Malmö. Malmö står och faller med Köpenhamn.

Det sägs i folkmun i Malmö att det finns hälften så många poliser per capita som i Stockholm men dubbelt så många brott per capita.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2015-02-02 kl. 14:05.
Citera
2015-02-02, 13:49
  #4
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Att den anmälda brottsligheten sjunker går ju hand i hand med att fler och fler blattar bosätter sig i staden, samtidigt som svenskar flyttar ut. Brottsligheten sjunker dock inte, inte på långa vägar. Tvärtom!

Där kom den som borde ha skrivit inlägget i Aftonbladet med den korrekta informationen.
Kul att se den klarsynheten ifrån en man med det namnet.


Att kräket Oisin är en god representant för en så kallad maktens kreatur, en "journalist" alltså behöver ingen tvivla på.
Citera
2015-02-02, 14:01
  #5
Medlem
JayJayAdamss avatar
Han bor inte ens i Malmö och har ingen aning om hur det upplevs att bo här utan går bara efter statistik och vad som skrivs i media.
Media överdriver situationen i Malmö..jag tycker man kan röra sig precis var som helst i Malmö men man får inte va dum. Någon med backslick och röda byxor kanske inte ska promenera vid kroksbäck, Nydalatorget, lindängen centrum m.m
Det är inte garanterat att något kommer hända personen men chansen är större för honom än någon som ser mer ut att passa in i området.
Jag har aldrig haft problem med någon oavsett var jag varit i Malmö men sen ser jag inte ut som en pajas heller.
När man läste om skjutningar i Malmö för ett par år sedan vid 2007-2008 så var det lite chockerande och spännande men numera när man läser om något så reagerar man knappt.
Det händer mycket skit här men att det skulle vara Sveriges Chicago vet jag inte..
Citera
2015-02-02, 14:06
  #6
Medlem
Mullrets avatar
Vem fan har tid att anmäla alla vardagsbrott ? Cykelstölder och rån av mobiltelefon ? Renfäll sa att brottsligheten sjunkit i Sverige i någon debatt - vid kontroll vad det 3 promille.

100 % av befolkningen vet med säkerhet att polisen enbart avsätter tid för grova brott som mord, mordbrand och hastighetsöverträdelse med och utan bilbälte...
Citera
2015-02-02, 14:06
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Han bor inte ens i Malmö och har ingen aning om hur det upplevs att bo här utan går bara efter statistik och vad som skrivs i media.
Media överdriver situationen i Malmö..jag tycker man kan röra sig precis var som helst i Malmö men man får inte va dum. Någon med backslick och röda byxor kanske inte ska promenera vid kroksbäck, Nydalatorget, lindängen centrum m.m
Det är inte garanterat att något kommer hända personen men chansen är större för honom än någon som ser mer ut att passa in i området.
Jag har aldrig haft problem med någon oavsett var jag varit i Malmö men sen ser jag inte ut som en pajas heller.
När man läste om skjutningar i Malmö för ett par år sedan vid 2007-2008 så var det lite chockerande och spännande men numera när man läser om något så reagerar man knappt.
Det händer mycket skit här men att det skulle vara Sveriges Chicago vet jag inte..

Akilleshälen är barnen. Alla som får barn flyttar när det är skoldags. Sedan behöver man inte vara Einstein för att se framtiden.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2015-02-02 kl. 14:09.
Citera
2015-02-02, 14:08
  #8
Medlem
weltalls avatar
Majoriteten av brott är väl helt enkelt inte så allvarliga, och Malmö håller på att bli ett enda stort utanförskapsområde där få litar på polisen. Staden behöver väl stora bidrag för att gå runt?

Hur ser det ut på akutmottagningarna ? Fler eller färre våldsoffer som kommer in? Det är väl ett mycket bättre bevis.

Citat:
Malmö sticker ut från resten av Sverige i antalet våldsdåd där vapen finns med i bilden. Under de senaste fem åren har anmälningarna mer än dubblerats. En förklaring kan vara en ny generation kriminella som vill klättra i gängstrukturen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/va...mo_6816413.svd
Citera
2015-02-02, 14:36
  #9
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Gjorde en grov uträkning indelad i femårsperioder:
2000-2004
medel total antal brott /100000 inv. : 20851
medel våldsbrott/100000 inv: 1456

2005-2009
medel totalt: 20744
medel våldsbrott: 1654

2010-2014 (2014 prel)
medel totalt: 19871
medel våldsbrott: 1635

Jag tror inte man kan säga så mycket utifrån detta, faktiskt. Tycker inte det är så konstigt att det inte blir en nyhet, det är inte säkert skillnaderna från år till år är statistiskt signifikanta. Det ser ju ut som om våldsbrotten blivit lite fler på 15 års sikt, dock. http://statistik.bra.se/solwebb/action/index
__________________
Senast redigerad av Pingvinkokos 2015-02-02 kl. 14:40.
Citera
2015-02-02, 14:54
  #10
Medlem
Sprängda bomber och skjutningar ?

Även om brottsligheten har gått ner, så är det på en skyhög nivå redan.
Citera
2015-02-02, 14:56
  #11
Medlem
Mig veterligen så bor inte Oisin i Malmö? Talar dagligen med många olika personer som bor i malmö som själv kallar sitt Malmö för lilla Chicago. Detta gör dem ju så klart av en anledning Oisin kan ta fram hur många undersökningar och statestik han vill och köra upp dessa rapporter där solen inte lyser. För dem har inget med hur många Malmöiter själv upplever sin stad. Man passar sig helt enkelt för ge sig ut ensam när det blir mörkt på vissa platser.
Citera
2015-02-02, 15:15
  #12
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
Sprängda bomber och skjutningar ?
När det gäller sprängningar så tangerar Malmö förstaplatsen i Europa
http://www.expressen.se/kvallsposten...o-rekordmanga/
Citat:
Antalet sprängningar som skett i Malmöregionen i år är fler än tidigare. Det säger Roland Nilsson, tekniker på Nationella bombskyddet i Malmö.

Förklaringen, menar han, är en stor tillgång på sprängmedel för organiserat kriminella.

– Vi är uppe och tangerar förstaplatsen i Europa, säger han till TT.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback